Situace na trhu vyvíjí nepříznivě. Airbus snižuje plánovaný nárůst výroby A320, Boeing bude nucen korigovat výrobu 787.

  • 2021-01-25 17:00

Airbus v říjnu 2020 v očekávání postupného oživení trhu oznámil plán od poloviny roku 2021 zvýšit produkci řady A320 ze stávajících 40 letadel/měsíc na 47/měsíc. Současná vlna pandemie však naděje na rychlejší oživení maří a řada analytiků se obává, že k oživení nedojde dříve než ve třetím čtvrtletí.

Airbus proto nyní plán výroby koriguje dolů. Ve třetím čtvrtletí zvýší výrobu letadel řady A320 ze stávajících 40 na 43 letadel A320/měsíc a 45 letadel v kvartálu čtvrtém. Vyrobí tak zhruba o 18 letadel A320 méně, než plánoval. Naopak zvýšena bude výroba A220, a to ze 4 letadel měsíčně na 5 letadel, a to již od konce prvního čtvrtletí. Airbus doufá udržet stávající objem výroby širokotrupých letadel A350 (5 letadel/měsíc) a A330neo (2 letadla/měsíc).

Airbus očekává, že na letecká doprava se dostane na úroveň roku 2019 v horizontu let 2023 až 2025.

V dubnu 2020 byl Airbus nucen v reakci na krizi poptávky omezit výrobu letadel o třetinu, a to následujícím způsobem:

  • A320 z 60 letadel/měsíc na 40 letadel/měsíc
  • A330 z 3,25 letadla/měsíčně na 2 letadla/měsíc
  • A350 z 10 letadel/měsíc na 6 letadel/měsíc

V srpnu 2020 byla výroba A350 snížena z 6 letadel/měsíc na 5 letadel/měsíc.

Možnosti trhu trefil výrobce přesně a všechna vyrobená letadla do konce roku zákazníkům udal. V loňském roce dodal Airbus zákazníkům 566 letadel a překonal tak revidovaný plán o 6 strojů.

Boeing snížení tempa výroby také nemine. Firma sice vloni rozhodla snížit letošní tempo produkce letadel 787 postupně na 5 letadel měsíčně, to ale nemusí stačit. Podle různých odhadů má Boeing nyní „na skladě“ asi 60 vyrobených letadel 787, které nemůže pro různé defekty předat zákazníkům. V listopadu a prosinci Boeing nedodal zákazníkům ani jeden Dreamliner.  

Při redukovaném tempu výroby může být letos vyrobeno 70 až 80 letadel. Předpoklad, že by decimovaný trh dálkové dopravy letos absorboval 130 až 140 Dreamlinerů je zřejmě mimo realitu. Tento segment letecké dopravy bude zároveň posledním, který čeká zotavení.

JP Morgan dne 12. ledna ve své zprávě uvedl, že Boeing bude muset výrobu 787 dále snížit. Podle JP Morgan „je obtížné si nyní představit dodávky okolo 120 letadel 787 v roce 2021“.

Takovou možnost připustil 12. ledna viceprezident a finanční ředitel Boeing Greg Smith, když uvedl: „Spolupracujeme s našimi zákazníky a monitorujeme pomalé zotavování mezinárodního provozu, aby bylo možno sladit dodávky s poptávku trhu, a to přes celý program širokotrupých letadel“. 

Pokud jde o 737 MAX, chce Boeing letos postupně zvyšovat výrobu z 15 letadel/měsíc až na 31 letadel/měsíc k začátku roku 2022. Dominantní otázkou zůstává, jak rychle zvládne vyprazdňovat „skladové zásoby“, které čítají na 450 letadel, z nichž řada v mezidobí ztratila svého zákazníka. Boeing se plánuje zásob zbavit během asi dvou let. To znamená, že Boeing chce dodat letos zákazníkům v průměru okolo 42 letadel 737 MAX/měsíčně, což zhruba odpovídá úrovni řady A320.

Odhaduje se, že duopol dodá v letošním roce na trh okolo 1100 letadel, a to proti rekordnímu roku 2018, kdy Airbus a Boeing dodaly 1583 letadel. Pokud se tyto předpoklady naplní, pak dodávky letošního roku budou zhruba na úrovni roku 2019 (1150 letadel), kdy dodávky nových letadel ovlivnilo uzemnění typu 737 MAX.

V roce 2020 dodal Boeing zákazníkům 157 letadel. (Foto: Aviation Stock Exchange)


Article photographs



Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details