Švýcarsko schválilo nové daně na letenky

  • 2020-06-16 17:00

Švýcarský parlament ve snaze chránit životní prostředí schválil 10. června novou daň na letenky, která může dosáhnout až 112 EUR.

Poprvé parlament projednával návrh zdanění před dvěma lety, ale tehdy neprošel. Nyní se situace změnila, neboť Swiss a Edelweis získaly státní podporu, což dává politikům možnost větší kontroly nad společnostmi. Nový poplatek se pohybuje od 28  do 112 EUR (podle knihovací třídy a vzdálenosti). Výjimkou jsou tranzitní cestující, děti mladší 2 let, cesty ze zdravotních důvodů a lety provozované bezemisními letouny. Sazba pro bizjety činí jednotných 460 EUR.

Takřka polovina výtěžku nové daně půjde do „fondu klimatu“ a bude určena na projekty související s redukcí CO2. Zbytek bude rozdělen společnostem a obyvatelstvu.

Podobně rakouská vláda nově uplatňuje daň poplatek 12 resp. 30 EUR pro lety na vzdálenosti kratší 350 km. V Německu je od 1. dubna v platnosti daň 12,90 EUR pro lety na krátkých vzdálenostech, 32,67 EUR na středních tratích a 58,82 EUR pro ostatní lety. (Foto: holidaystoswitzerland.com, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Nove - unsigned guest (...188.182...)
2020-06-17 16:22
to Komárek

Letecké palivo sice má úlevy na daních, ale pozemní doprava (bus, vlak) je zase často hodně dotovaná. Takže klííídek.

milhaus (...178.96...)
2020-06-17 11:57
to Komárek

Proč jsou teda letenky levnější? Nákladově je letadlo mnohem níž, nepotřebuje tolik infrastruktury a má mnohem větší produktivitu, stihne letět třeba z PRG do CDG čtyřikrát denně, zatímco vlak jednou, vlak potřebuje 870+km kolejí, letadlo 2x2km ranveje. Jediný co je vyšší je spotřeba paliva, kupříkladu A320NEO žere 2100kg na hodinu, vzdálenost je 870km, průměrnej letovej čas 1:15 celková spotřeba 2625kg :180PAX=cca 15kg :0,8=18 litrů, když by litr stál jako benzín 28 tak je to 500czk na cestujícího(a to je litr kerosinu mnohem levnější)

milhaus (...178.96...)
2020-06-17 11:42
systém daní

Mě by přišlo zdanění paliva mnohem logičtější, takhle ta daň v podstatě podporuje bizjety, který jsou nejmíň ekologický ze všeho. Když do bizjetu nacpu 6 lidí a poletím do New Yorku tak mě taxy vyjdou levněji než když je pošlu byznysem aerolinkou...debilní

Lukasw - unsigned guest (...47.51...)
2020-06-17 11:08
Cena dopravy

2 Komárek : To by ta železnice musela fungovat efektivně pak by byla levnější než letadlo.

Petr Šimáček (...80.104...)
2020-06-17 09:38

Komárek: Před covidem jsme s kolegou zkoumali trasu Praha-Paříž. Letadlo 2500,- vlak přes 6000,- Asi to někdo ne zcela pochopil.

Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2020-06-17 08:43

planesfun: Pořád jako kolovrátek, pořád dokolečka. Proboha. Let letadlem nemůže být levnější než jízda vlakem. To je základ, který na západě Evropy už pochopili. Letectví má od 80. let osvobození od daně za letecké palivo.

planesfun (...63.98...)
2020-06-17 08:25
Dalsi nesmyslna dan

Nejak nechapu, proc staty na jedne strane podporuji letecke spolecnosti uvery, kdyz zaroven dani cestujici. A pokud je tu snaha cestovani zatizit ekologickou pokutou, proc se neuctuje za tranzit? A proc ne podle uhlikove stopy dopravce? A proc za byzjet jen 500 SFr? Uhlikova stopa byzjetu na cestujiciho je preci radove vetsi. Takze to spise vypada jako ekomanifestace nez neco, co ma logiku.
Cestujici nejdrive zaplati dan z prijmu, pak DPH za letenku, pak letistni poplatky, pak ekologickou pokutu, ...
Cestovani by nemelo byt trestano, je to soucast kvality zivota.

Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2020-06-17 07:27

Souhlasím s nimi. Po Švýcarech, Rakušácích a Němcích na to postupně přejde celá západní Evropa. Východ EU bude následovat.

atlas - unsigned guest (...168.37...)
2020-06-16 17:42

A o par rokov budu krachovat.

9 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details