Řadu společností připraví zajištění při nízkých cenách paliva o miliardy

  • 2020-05-05 13:00

Historicky nízké ceny paliva, které způsobil prudký pokles poptávky, jsou pro letecké společnosti zdánlivě požehnáním. Avšak pouze pro ty, které si zajistily ceny leteckého paliva v malých objemech nebo pokud jim způsob zajištění dává flexibilitu, jak si chtějí palivo pořizovat.

Ceny paliva obvykle představují asi 1/3 nákladů leteckých společností. Nyní se však ceny ropy Brent pohybují těsně nad 20 USD/barel, a letecké palivo je na 40 % cenové úrovně před dvaceti lety (viz graf 1). Vzhledem k tomu, že se jedná o položku, která má významný vliv na výsledky, letecké společnosti si ceny paliva obvykle zajišťují. V podstatě jde o pojištění proti prudkému zdražení paliva. Avšak v případě významného poklesu cen představuje zajištění ztrátu.

Velcí dopravci, jako jsou IAG Group, easyJet, skupina Lufthansa, skupina Air France–KLM, Ryanair nebo Singapore Airlines, si zajišťují i přes 80 % očekávané spotřeby (graf 2). Na opačné straně jsou letecké společnosti, které ekonomická situace nebo jejich podnikatelská strategie nutí více riskovat, akceptovat volatilitu cen paliva a zajišťují si okolo 20 % své spotřeby (např. Norwegian Air). Většina evropských společností má zajištění okolo 60 %.

Protože se zajištění týká třetiny nákladů a propad ceny paliva je mimořádný, nejedná se o žádnou maličkost. IAG Group (do níž spadají British Airways, Iberia, AerLingus, LEVEL) čekají podle Euro Finance ztráty ze zajištění ve výši až 3,2 miliard USD. Pro ilustraci British Airways si zajistily 90 % z předpokládané spotřeby 9,6 milionů tun paliva.

Ryanair si vloni zajistil 90 % paliva, což může vést ke ztrátě 1,5 miliardy USD. Ceny si zajistil na úrovni 83 USD/barel, což s ohledem na červnovou cenu „futures“ ropy okolo 30 USD/barel znamená, že na každém barelu může ztratit 53 USD. Podobně o 1,3 miliardy USD přijde i easyJet, neboť společnost si palivo zajistila za 89 USD/barel, což je jedna z nejvyšších cen v Evropě. Ztráty ze zajištění cen paliva skupiny Air France–KLM mohou při stávajících cenách paliva vést k roční ztrátě okolo 5 miliard USD. Ceny byly zajištěny v polovině února na 65 USD/barel. Lufthansa si zajistila cenu 63,32 USD/barel a asi 29 % předpokládané spotřeby roku 2020 má zajištěnu za 71 USD/barel.

Společnosti přitom používají různé metody zajištění, které jim poskytují různou míru flexibility. Obvyklý je tzv. forward, kdy se dvě strany dohodnou na nákupu a prodeji za určitou, předem stanovenou cenu. Na jedné straně jsou letecké společnosti, na druhé (prodávající) společnosti jako např. Air BP, Shell nebo Exxon Mobil. Lufthansa např. používá kombinace forwardu a opcí, přičemž preferuje opce. Teoreticky jí to pak nenutí opce využít. Skupina Lufthansa navíc zajišťuje kombinaci různých druhů podnikání (pravidelné linky, chartery) a používá pro jednotlivé členy skupiny různé zajištění. Podobně např. Air France a Southwest kombinují opci a swap (výměna – nahrazuje aktuální cenu na trhu fixní cenou).

Vyhýbavější jsou z hlediska zajištění paliva tradičně americké letecké společnosti. Výjimkou jsou Southwest Airlines, které se zajistily na úrovni 59 % cenou 88,2 USD/barel.

Ztráty ze zajištění budou klesat, pokud ceny ropy budou stoupat a/nebo letecké společnosti spotřebují méně paliva než očekávaly v době, kdy si palivo zajišťovaly. Ani jeden z těchto faktorů však v dnešní době nelze odhadnout, takže celkové letošní ztráty (nebo zisky) budeme znát teprve na konci roku. (grafy: Platts)


Article photographs



Comments



Jan - unsigned guest (...176.220...)
2020-05-05 16:52

Nejlepší zůstanou..... :))

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details