MAKS 2019: Den 2.

  • 2019-08-29 08:00

Aerosalonu MAKS 2019, který byl v Žukovském u Moskvy zahájen 27. srpna, se účastní přes 800 vystavovatelů z 33 zemí světa. Zahraničních vystavovatelů je 184. Podle odhadů navštíví MAKS asi 500 tisíc návštěvníků. Celkem je na aerosalónu k vidění ve statických či letových ukázkách 210 letadel a vrtulníků. Hlavní letový program sice bude zahájen teprve v pátek a vyvrcholí o víkendu, ale i tak se druhý den veletrhu zapojilo do letových ukázek 60 letadel a vrtulníků od A350-900 přes Su-57 po IL-2. Letové ukázky se účastnila také u nás dobře známá skupina „Baltic Bees“ na šestici L-39.

Vrtulníkové premiéry

Rusko je tradičně silné ve výrobě vrtulníků. Společnost Russian Helicopters představila na MAKSu tři nové vrtulníky pro civilní letectvo. Jedná se o KA-62 (foto 1), střední víceúčelový vrtulník. Na rozdíl od jiných vrtulníků značky Kamov nemá Ka-62 nemá dvojitý protiběžný rotor. Zajímavě je řešen také podvozek vrtulníku. Při jeho konstrukci jsou široce využity kompozitové materiály. Mil předvádí civilní verzi vrtulníku Mi-38 se salónní VIP kabinou pro 11 cestujících. Ve standardní úpravě přepraví 30 cestujících na vzdálenost 1200 km. Zdaleka největší pozornost (pokud jde o civilní využití) však poutají vrtulníky Ansat (foto 2). Na výstavě ukazuje výrobce kromě jiného i prototyp lehkého jednomotorového vrtulníku VRT500. Zájem uplatnit vrtulníky na civilním trhu je diktován tím, že kolem roku 2020 bude dokončena modernizace ruského letectva, které je dnes hlavním zákazníkem společnosti Russian Helicopters. V letových ukázkách defilovalo prakticky celé portfolio ruských civilních i vojenských vrtulníků: Mi-26T2B, Mi-17B-5, Mi-171 A2, Mi-38T, Mi-38VIP, Mi-24P, Mi-28NM, Ansat, Ka-226, Ka-52, Ka-32 a Ka-62.

Trochu historie

Přehlídka MAKS se poprvé konala před 25 lety. Součástí letošní expozice MAKS 2019 je také ukázka historických letadel, z nichž některé se účastní i v letových ukázkách. Tradičním exponátem je Tu-144 (foto 3,4).  Mimochodem, další Tu-144 našel krátce před zahájením výstavy své místo na příjezdové komunikaci do Žukovského. Mezi kuriozní stroje této epochy patří letoun VM-T Atlant (foto 5), který byl konstruován pro přepravu raketoplánu Buran, nebo experimentální Tu-155 na vodíkový pohon. Vojenskou historii pak připomínají I-15bis (foto 6), I-153 Čajka, MiG-3, MiG-15 a šturmovik IL-2. Přitom IL-2 a MiG-15 se letových ukázek již zúčastnily. Objevil se také nezvyklý experimentální Suchoj Su-47 Berkut (foto 7) s negativním šípem.

Drony, drony, drony

Ve srovnání s ročníkem MAKS 2017 na první pohled upoutá množství různých dronů, které zde vystavuje doslova kdekdo. Za pronikavý nárůst zájmu vděčí drony nejenom svému světovému rozvoji, ale také konkrétní zkušenosti z války v Sýrii. Na výstavě byly předváděny všechny kategorie od vysoce technologických, perspektivních projektů, jako je tryskový Suchoj S-70 Ochotnik, až po malé drony pro dopravu drobných zásilek. Suchoj Ochotnik připomíná řešením dron XQ-58A Valkyria, vnějším tvarem připomíná Dassault Neuron nebo BAE Systems Taranis. Ochotnik má být zejména při pohledu zepředu „neviditelným“ dronem tj. letadlem s malým radarovým odrazem. Podle názoru odborníků bude doprovázet na bojových misích Su-57, odkud bude jeho bojová činnost řízena. Jedná se tedy o obdobu programu USAF „Loyal Wingman“. Jedná se o horkou novinku, protože Ochotnik absolvoval první let teprve počátkem srpna (video zde). Dalším dronem na výstavě je Kronštadt Orion-E (foto 8).

Maketu tryskového dronu s charakteristikami „stealth“ je možné vidět také v čínském pavilonu. Další zajímavou novinkou je ruský Altius-U, který má zajistit dopravu nákladů na velkou vzdálenost. Video z prvního letu stroje Altius-U dne 20. srpna je zde ( https://www.youtube.com/watch?v=oKso8eDmjLM). Je poháněn dvojicí dieselových motorů RED A03/V12 a má zajistit přepravu užitečného zatížení 2 t na vzdálenost až 10 000 km. Altius vyrábí společnost Ural Works of Civil Aviation, součást koncernu Rostec. Společnost původně montovala v izraelské licenci drony IAI Searcher II a Bird-Eye 400.


Article photographs



Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details