Brána do jihovýchodní Asie

V poslední době jsem opět začal přemýšlet o tématu dalšího článku. Z několika nápadů jsem si zvolil vrtulník Sikorsky R-5 nebo také S-51, který jsem viděl v Thajsku v muzeu. Ale pro nedostatek materiálů a jejich značné nepřesnosti jsem od tohoto musel prozatím opustit. Jenže co dál, o čem psát? A tak jsem se zase dostal k leteckému muzeu v Thajsku. Dopomohl mi k tomu i můj archiv fotek právě z tohoto místa. Jistě, Don Mueang, to je to pravé téma. Je to letecká část Bangkoku, něco jako u nás Kbely a Ruzyně na jednom místě. Začal jsem tedy shánět a pročítat materiály, většinou cizojazyčné. Další důkaz o tom, že se sem do těchto končin opravdu nedostává moc informací. Jen opět prosím o menší shovívavost, nejsem historik a stále se učím psát tímto stylem, aby byl článek plnohodnotný. Doufám, že článek se bude líbit a uspokojí letecké nadšence a neurazí.

Bangkocká letiště, ať už se jedná o dnes již méně používané, ale stále se rozvíjející letiště Don Mueang či nynější mezinárodní letiště Suvarnabhumi, byla vždy považována za jakési pomyslné brány do jihovýchodní Asie. Dnes se ovšem nebudeme bavit o Suvarnabhumim, ač je to opravdu pěkné a úchvatné letiště a rozhodně zajímavější než třeba Vídeň. Řeč bude o Don Mueang. Bylo to totiž první mezinárodní letiště v Bangkoku. Je zde i vojenská letecká základna a letecké muzeum věnované tamní letecké historii, o kterém jsem se zmínil již v minulém článku. Dalo by se říci, že je to přímo letecká část Bangkoku a proto stojí minimálně za článek.

Don Mueang, kdysi pouze Don Muang, bylo oficiálně otevřeno jako základna pro Royal Thai Air Force 27. března 1914, i když bylo využíváno už před tímto datem. Bylo to druhé letiště v Thajsku, první letiště bylo Sa Pathum, ale to je dnes používáno pro cvičení závodních koní. Takže Don Mueang je vlastně nyní nejstarší funkční letiště v Thajsku. Ale zpět k tomu využívání před oficiálním otevřením. První let se uskutečnil 8. března 1914. Předtím sem byla přesunuta letadla, která RTAF získala přibližně dva až tři roky předtím. Jednalo se o letouny Breguet a Nieuport. První let byl v březnu, ale to byl let vojenský, civilní provoz začal až roku 1924. První dopravce, který doletěl do Don Mueang, byla holandská společnost KLM. Toto letiště vidělo a na vlastní kůži zažilo i několik historických událostí.

Ta první významná je například „Bowodaretská rebelie“. U tohoto se krátce zastavím. Tato rebelie byla pojmenována po princi Bowaderetovi, členu královské rodiny, ministru obrany a velvyslanci za Siam ve Francii. Tento člen královské rodiny tajně intrikoval proti vládě, což nakonec vedlo právě k rebelii s dalšími vojenskými veliteli proti siamské vládě. Povstání bylo neúspěšné a bylo potlačeno. Nechci zde zabíhat do podrobností toho, kdo byl nespokojený a pro co, protože o tom tento článek není. Ale přiznám, že po přečtení několika materiálů mi to připomíná scénář k filmu Anna a král. To jen taková odbočka.

Další, mnohem významnější událostí byla japonská okupace letiště, krom tedy celé země, během druhé světové války, přesněji v prosinci roku 1941. Byly zde například nasazeny japonské letouny Mitsubishi Ki-30. Ale vzhledem k vývoji války toto letiště okusilo krom japonské munice i chuť té spojenecké. Především od letounů B-24 a B-29. Po vyhnání Japonců se zde usídlili spojenci, hlavně RAF. Jednotka RAF zde byla pod velením kapitána D. O´Finlaye. Velení této jednotky bylo vybráno z 909. perutě RAF a byly zde dislokovány tři squadrony. Jednalo se o 20. Sqn. RAF s letadly SPITFIRE VIII, 21. Sqn. RAF (De Havilland Mosquito VI) a 685. Sqn. RAF s fotoverzí Mosquita. Letiště bylo bráněno 2945. Sqn RAF Regiment. Britové odešli v lednu 1946. Rovnou zůstanu v této vojenské části historie, protože v této oblasti se o několik let později opět válčilo.

Tak jako bylo vojenské letiště Takhli využíváno pro nálety a tajné operace Američanů, tak i Don Mueang mělo tu „čest“. Sídlila zde 35. TAC. V této skupině byly tyto základny: 331. ABS v Takhli, 332. ABS v Ubon a 35. Tactical Group v Koratu. Výtah některých typů letadel sloužících v Thajsku: C-130, C-47, F-102, KC-135 atd. V Don Mueang byly kromě C-47 všechny tyto typy. Po odchodu Američanů v sedmdesátých letech základnu přebralo RTAF. Mimochodem většina amerického personálu odešla do San Francisca. Asi vám stejně tak jako mě vrtá v hlavě, jak mohlo být letiště provozováno civilně a zároveň i vojensky. Proto jsem si to pomocí všemocného Googlu našel, a to i na mapách. Princip je jednoduchý, na letišti jsou dvě souběžné dráhy, jedna pro civilní provoz, druhá pro RTAF. Dodnes, když pojedete do Don Mueang, můžete vedle základny vidět pár odstavených C-123 Provider, jak podléhají času a náporům počasí. Když pojedete touto ulicí, na obou stranách uvidíte něco, co souvisí s letectvím, takové Beverly Hills. Na závěr vojenské části ještě uvedu používanou leteckou techniku. Tak jako je v Takhli Wing 4, Don Mueang je označen jako Wing 6 s pěti squadronami. Jsou to: 601 Transport Sqn., disponuje C-130/H-30, 602 Royal Flight Sqn., disponuje A 310, A 319 a B 737(Royal Guard), 603 Transport Sqn. má ATR 72, 604 Civil Pilot Training Sqn. disponuje CT-4A, T-41D a konečně 904 Aggressorn Sqn. s F-5E (jednotka královského prince Vajiralongkorn Mahidon).

Nyní se pustím do té civilní části letiště. Jak sem naznačil na začátku, je to, či spíše bylo mezinárodní letiště, dnes využívané hlavně pro vnitrostátní lety. Prim hraje od roku 2006 mezinárodní letiště Suvarnabhumi. Don Mueang má tyto mezinárodní kódy: IATA kód je DMK, ICAO kód je VTBD. Bylo to velice důležité letiště, pomyslná brána do jihovýchodní Asie. Operovalo tu okolo 80 aerolinií, mezi nimi i nejdůležitější národní dopravce Thai Airways International. Aerolinky zde provozovaly na 160 000 letů a obsloužily okolo 38 000 000 pasažérů a navíc okolo 700 000 tun nákladu. Data jsou z roku 2005, tedy před otevřením letiště Suvarnabhumi. Výsledky budou tedy v dnešní době rozhodně menší. Ale ve své době patřilo letiště mezi 18 nejvytíženějších letišť na světě a v Asii dokonce drželo druhou pozici! Hlavní dopravci na letišti jsou nyní Nok Air, Thai Airasia a Orient Thai Airliners. Thai Airways se pochopitelně přesunuly na Suvarnabhumi. 27.-28. září byl v Don Mueang oficiálně ukončen provoz. Konec to ovšem nebyl. Nové letiště bylo dost nákladné a náročné pro dopravce a byly zde i bezpečnostní obavy z praskání dráhy neúměrným provozem. Proto hlavně menší a nízkonákladové společnosti bojovaly za návrat do Don Mueang.

Thajská letiště vydala na konci roku 2006 tiskovou zprávu, která právě tento úmysl podporovala. Byl to i způsob, jak se vyhnout či oddálit druhou etapu rozšíření, plánovaného pro Suvarnabhumi. Po doporučení vlády, přesněji ministerstva dopravy, je letiště 25. března 2007 opět otevřeno. Před otevřením bylo opraveno a modernizováno. Ale v roce 2011 postihly Thajsko obrovské povodně, které ovlivnily i provoz letišť. Don Mueang bylo zase zavřeno, protože bylo kompletně pod vodou. Proto můžete najít fotky, kde stojí letadla ve vodě a pomalu nejsou vidět ani podvozky. Letiště bylo otevřeno až 6. března 2012. V dnešní době je asi nejpalčivější otázkou další vývoj letišť v Bangkoku. Suvarnabhumi bylo stavěno pro kapacitu 45 000 000 pasažérů ročně, ale už stačilo překonat 47 200 000 pasažérů a očekává se nárůst na 51 000 000 pasažérů. Tím pádem jsou některé společnosti navrženy na přesídlení ze Suvarnabhumi do Don Mueang. Takže se dá předpokládat, že Don Mueang opět získá status mezinárodního letiště a bude pokračovat v už tak bohaté historii.

Mluvit o Don Mueang a nezmínit místní letecké muzeum věnované RTAF by byl hřích. Je to přeci jen místo, kde je vystavena část letecké historie Thajska. Toto muzeum není tak známé, ale má rozhodně co nabídnout. Muzeum bylo založeno roku 1952 za účelem sbírání a restaurování leteckých exponátů. Prvně bylo museum umístěno v hangáru západně od letiště Don Mueang, ale veřejnosti zatím nepřístupné. Otevřeno pro veřejnost bylo 27. března 1959. Ovšem v současné podobě bylo vybudováno až v roce 1968 s celkovými náklady okolo 6,5 milionu bahtů a slavnostně otevřeno 24. ledna 1969. Je to zde vystaveno i několik unikátů. Úplný seznam exponátů naleznete na stránkách www.aviationmuseum.eu. Muzeum je otevřeno denně od 8 hodin ráno do 16 hodin odpoledne a vstup je zdarma. Z vlastní zkušenosti mohu toto muzeum jen doporučit. Je zde i skvělý letecký obchod se spoustou zajímavých a věcných suvenýrů. A vždy vás zde uvítá velice ochotný a usměvavý personál složený většinou z bývalých letců.




Related categories

Comments



Pochvala :-)

Hezké čtení od autora a slušné komentáře k tématu (včetně věcných doplnění) od diskutujících. Tak se mi to líbí!

autor - unsigned guest
2013-06-20 15:22
Mail

Zdravím , všiml jsem si ,že je zde sháňka po mém mailu . Zde je : t.pojezny@gmail.com .

Pavel.A. - unsigned guest
2013-06-20 12:05
to : elf

Díky za ospověd . zkusil jsem najít adresu autora , ale bez úspěchu . Je možné přes tuto diskuzi poprosit autora o přeposlání materiálů o Don Mueang přímo na e-mailovou adresu ? Díky. P.A.

David Korda - unsigned guest
2013-06-16 19:23
Super clanek

vyborny clanek a hodne zajimavych informaci...

Zajcev - unsigned guest
2013-06-13 19:31
Smutne

Proti takove nadhere je "uzasna" stredni Evropa, h***o.

Ladislav Novotný - unsigned guest
2013-06-11 15:30
Don Muaeng

Článek super,jen snad chybí popisky pod fotkami.

Vašek Sahula - unsigned guest
2013-06-11 06:21
Hodnocení článku

Dobrý článek, popravdě, nechci, aby si někdo stěžoval, ale je to asi poslední dobou nejlepší článek.

admin - unsigned guest
2013-06-11 00:09
Díky za příspěvky

a s tím využitím plochy mezi paralelkami pro fanoušky obojího to je dost dobrý nápad :-)

Tomáš Náprstek - unsigned guest
2013-06-10 03:22
Drobné korekce a doplnění

Don Mueang o statut "mezinárodního" letiště nikdy nepřišel. Většina soukromých letů byla a je nadále směrována na DMK a celní i immigrační úřad zde měl/má stále svoji kancelář stejně tak, jako zde mělo a stále má svoji základu několik operátorů, kteří odtud poskytují lety bohaté soukromé a korporátní klientele do celého světa. Po návratu Air Asia a Orient Thai zpět na DMK odtud vedou četné pravidelné lety do Číny, Myanmaru, Malajsie, Indonesie, Singapuru, Kambodže, Indie atd. A NOK Air se z něj chystá brzy otevřít svoji první mezinárodní linku - do Yangonu v Myanmaru.

Nakonec bych si dovolil drobnou gramatickou opravu v názvu hlavního Bangkokského letiště: Suvarnabhumi(a ne Suwarnabhumi), což znamená "Zlatá zem(ě)" - kde se vzal podnět k takovému pojmenování je mi záhadou, neboť celé letiště je vybudované na vysušených bažinách, což je mimochodem hlavní důvod mizerného stavu VPD(kvůli nestabilnímu podloží). Ale volba "sporných" názvů má v Thajsku očividně tradici - Don Mueang znamená doslova "Město na kopci" a přitom bylo při povodních před 2 lety postiženo z celého Bangkoku nejhůře a voda se tam držela nejdéle. Zvláštní to "kopec", že?

PeterV - unsigned guest
2013-06-10 01:04
.

Možná by se hodilo přidat že snad nejhlavnější význam Bangkoku pro letecký provoz je že to je doslova brána pro většinu letů z východní a jihovýchodní Asie (a nakonec i Austrálie) na západ do Evropy a středního východu. Tyto lety z východu a jihu se koncentrují nad Bangkokem a potom pokračují přes Bengálský Záliv, Indii a dále na západ, protože letový prostor severnějším směrem je pro většinu letů nepřístupný přes Burmu a Čínu.
Ale snad nejdůležitější opomenutý fakt, aspoň pro některé lidi, je že přímo uprostřed mezi dvěma paralelními dráhami je po celé délce golfové hřiště, od runwaye k runwayi. Zatímco piloti musí čelit hazardu srážky letadla s ptáky, golfisti musí pro změnu uvažovat o možnosti odrazu golfových míčků od letadel.

15 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details