Detail fotografie

AN158-100


Autor: Pavel Vanka
Datum pořízení: 08/2011
Počet hodnocení: 2×
Počet zobrazení: 8650×

Popis:

Start k velmi dynamické letové ukázce na MAKS 2011




Kategorie a uživatelská alba

Další fotografie


Komentáře



PavelD - nepřihlášený host (...45.5...)
06.04.2013 21:09

Díky M_V za příspěvek.
Nechci rozpoutávat debatu , co je to STOL,to asi opravdu nemá smysl. Jen jako příklad přiblížím duch doby doslovnou citací:
" Základní obměna HS-146-100 byla určena pro 71 až 88 osob, s nimiž měl vzlétat na krátkých travnatých letištích s minimálním technickým vybavením, zatímco verze HS-146-200 byla určena pro betonovou dráhu a mohla přepravit v prodlouženém trupu 82 až 102 osob."
CIVILNÍ LETADLA II, NADAS, 5711. publikace, Vydání I, Praha 1981
Jo, jsem tak starej, abych to měl doma... :-(

M_V - nepřihlášený host (...102.108...)
06.04.2013 00:09

Koukám, že jsem svoji poznámkou o STOL rozpoutal vášnivou debatu. Pravdou je, že BAe 146 / Avro RJ definici STOL nesplňuje, ale na některých letištích býval největším typem, který tam byl schopen operovat (LCY, FAE). V obou případech tam ale už dnes létají i Airbusy.

A jestli je něčemu An-148/158 podobný, tak především An-72. Tam obětovali STOL lepší ekonomice provozu a motory (přepracované) přesunuli z křídla pod křídlo.

Mimochodem "vrata na ocase" má i F70/F100, dokonce i v kombinaci s reverzy www.planes.cz/cs/photo/1130068/f100-oe-lvc-austrian-arrows-tyr-os-innsbruck-inn-lowi/

PavelD - nepřihlášený host (...45.5...)
05.04.2013 23:44

Tady vidím problém. Publikace pana Němečka jsou starší než internet a v té době se zase tak moc nevymýšlelo, nebylo proč. Dokonce bych se vsadil, že Wiki cituje stejný zdroj, ze kterého autoři knížek v 80. letech čerpali. Ale hádat se nebudu, vývoj jde dál, co bylo tehdy letadlo s parametry " velmi krátký vzlet a přistání " nemusí odpovídat pro rok 2013. Rozhodně se pan Němeček ve své knize z roku 1982 nezabýval A318 a jeho starty z LCY. Křišťálovou kouli neměl. Souhlas, že jednotná definice STOL neexistuje, možná právě proto býval BAe 146 do této kategorie řazen, dají se najít zmínky i o úrovni hluku ( Q ) Každý, kdo vidí/slyší přistávat BAečko musí pochopit, že v době svého vzniku to bylo zjevení, zejména pokud následovala nějaká akce v podání např. TU134. Že nyní už to považujeme za standard, to je druhá věc

PeterV - nepřihlášený host (...31.30...)
05.04.2013 17:00

PavelD: No dobře, když ta informace je z internetu, a dokonce z Wiki, tak to musí být absolutní pravda.
Jinak jednotná definice STOLu neexistuje, ale všeobecně se za STOL považuje schopnost odstartovat a přistát v délce kratší než 450 až 500 m. C-17 Globemaster, asi největší STOL letadlo, vytvořil v r. 1994 světový record když s 20t nákladem odstartoval a přistál na méně jak 1500 ft (500 m). Další STOL letadla jsou např. An-72 (400 m), DHC-4 Caribou, DHC-7, atd.
No a nakonec, do LCY létají i Airbusy, takže Airbusy jsou podle p. Němečka také STOL? Hmmmm . . .

PavelD - nepřihlášený host (...195.202...)
05.04.2013 15:13

Pan Němeček ho měl jako STOL označenej v souvislosti s LCY a nějaká vazba by tu byla:

Another aircraft that has STOL capabilities is the British Aerospace BAe 146 jetliner although not to the extent of propellor-driven STOL capable aircraft.

Je to z Wiki.

PeterV - nepřihlášený host (...31.30...)
05.04.2013 14:28

PavelD: Podle informací výrobců, velikostí An-158 (99 sedadel) odpovídá BAe-146/300 (100 sedadel). Za podmínek ISA, 0 m.n.m.m a maximální váze (MTOW), An-158 potřebuje 1900 m na start a má dolet 3100 km, zatímco BAe-146/300 potřebuje 1700 m na start a má dolet pouze 1100 km. Těch 1700 m na start se dá těžko označit jako STOL. BAe-146 má jednu výhodu, a to je vzdušná brzda (otevírací vrata na ocase) která umožňuje strmější úhel klesání při přistání.

PavelD - nepřihlášený host (...195.202...)
05.04.2013 09:27

BAe-146 bylo vedeno dokonce jako QSTOL, takto bylo prezentováno už za totáče.
Pokud Antonov 148/158 dokáže přišustit jako plachťák, aerodynamicky vybrzdit a zastavit, tak je kopií BAe-146. :-) Ale obávám se, že ruská minorita na Ukrajině osadila éro motory s reversy, takže ticho se nekoná. Obecně, minimálně materiály už musí být jinde, stavět kopii BAe-146 by byl ekonomický nesmysl. Čínská kopie B707 zdaleka neuměla to co originál.

PeterV - nepřihlášený host (...31.30...)
05.04.2013 02:35

M_V: STOL ? ? ? Nemám po ruce BAe-146 AFM abych si to potvrdil, ale z dlouhodobého i když povrchního pozorování provozu tohoto typu velice silně pochybuji že by se to kvalifikovalo na STOL letadlo, už jenom proto že to má 4 mini-motory. Na tom ale lautr vůbec nezáleží - hlavní otázka je kdo na světě dneska potřebuje STOL vlastnosti u tryskového letadla této velikosti? Jinak, když postavíte BAe-146 a An-158 vedle sebe a odmontujete všechny pylony s motorama tak bych na první pohled nepoznal které je které.

M_V - nepřihlášený host (...102.108...)
05.04.2013 00:07

PeterV: No, je otázka jestli podobnost s BAe-146 je spíš jen vněšková, či zda má taky vlastnosti STOL. Nástupcem BAe-146 na LCY je dnes Embraer 170/190, i když vypadá úplně jinak.

A taky bude zajímavé jak uspěje v konkurenci stejně velkého současníka ze stejného regionu - Suchoje Superjetu.

PeterV - nepřihlášený host (...31.30...)
04.04.2013 20:15

pro Kuba J.: Možná to bude tím že Oleg Antonov byl skutečně Rus a ne Ukrajinec, a většina aspoň těch starších Antonovů byla navržena v Rusku. Firma Antonov je dneska Ukrajinská díky tomu že SSSR rozmístnil výrobní podniky po celé zemi aby se snížilo riziko jejich zničení za války, přičemž Ukrajinci "zdědily" výrobní závod Antonova. Ale pokud vím tak např. An-124 byl jak navržen tak i vyráběn společně jak Ukrajinci (v Kievu) tak i Rusama (v Uljanovsku).
Jinak pro experta Pat: už jenom to že Vám An-158 připadá skoro stejný jako D-328 mluví samo o sobě co se týče Vašich znalostí. Prosím vraťte svůj diplom ČVUT, děláte mu ostudu. Asi jste nikdy neslyšel o BAe-146.

Celkem 26 záznamů

Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace