Čechoviny 117

Dostal jsem - abych byl přesný, Zuzana dostala - fotky, které sbírá jedna bývalá stevardka a rozesílá je svým kolegyním. Ty z různých současných setkání důchodců nejsou ani tak zajímavé. Možná leda tím, kolik parte za rok člověk dostane, takže si může na těch fotkách odškrtávat, koho už nikdy neuvidí. Je to smutné, ale takový je život, tak to je a nedá se s tím nic dělat. Také já, když digitalizuji negativy, tak kolikrát koukám a nemohu si vzpomenout, jak se ten či onen kapitán, mechanik či stevardka jmenovali.

Poslední fotky, které jsem dostal, jsou od kapitána Sáčka, který před léty odešel do důchodu, ale láska k fotografování mu zůstala. Ten mě vlastně přivedl k tomu, abych na letišti víc fotil, že po létech je to úžasný archiv. A měl pravdu! Jak se měnila situace ČSA od jedné z respektovaných společností až po pád mezi nezajímavé regionální aerolinie, stejně tak se měnila i kvalita letušek. Když jsem v roce 1970 nastoupil, létaly ještě TU 104A. Ty vozily na palubě kuchaře a také soudky s pivem. Aerolinie patřily svým servisem mezi nejlepší na světě! A to bylo v době, kdy se mohlo svobodně a bez doložek nejdále k Balatonu a ani do země světlých zítřků se nesmělo jinak než na pozvání nebo s cestovkou. Takže s ČSA létali většinou cizinci. Ještě na začátku devadesátých let moji nadřízení raději používali na letech z Londýna služby našich aerolinek, protože servis byl nesrovnatelně lepší a domácí atmosféra se s profesionálním chladem nedala srovnat. Vrcholem bylo, když Mr. John Vick naprosto nepříčetný odlétal z Prahy, protože mu z neznámého důvodu zrušili rezervaci v hotelu a ostatní hotely byly plné z důvodu Pražského jara. Byl začátek let devadesátých a tady bujel raný kapitalismus. „Aspoň mně zajisti letenku do Londýna, tady nebudu už ani hodinu!“ Tehdy létaly ještě ČSA do Londýna třikrát denně a tak to nebyl problém. Místo tradičního Boeingu 737-500 letěla vládní TU-154M, kterou si ČSA občas půjčovaly. Šel jsem za vedoucím kabiny a vysvětlil jsem mu situaci, že odváží mého silně naštvaného šéfa a jestli by nemohl pro mě a vlast něco udělat. „Neměj strach Honzo, tady jde o naši dobrou pověst!“ Večer mně volal John z Londýna, trochu blekotal, že takový let v salonním letadle a s osobním stevardem ještě nezažil!

O skvělém a vyhlášeném jídle na palubách letadel ČSA se cestujícím může už jen zdát. Stejně tak o vynikajícím servisu. Při letu z Moskvy jsem dostal teplé jídlo pomalu do dlaně, protože „managorům“ připadá velmi drahé dát jídlo na tácek s příborem. Jo, kde jsou ty doby, kdy se prostíralo na cibuláku a letušky musely po letu přepočítávat talířky a mističky, protože to cestující kradli. Dnes by si nejspíš papundeklovou krabičku na památku nevzali. Cibulák se tiše vytratil z palub našich letadel a nahradily ho rohlíkovité talířky, které později nahradily „rotační kundoidy“. Omlouvám se za vulgární výraz, ale nevím, jak slušně nazvat tvar připomínající schematické provedení dámského přirození, leč zaoblené. Jaké se používá nádobí v současnosti nevím, protože kromě zmíněné linky Moskva-Praha (kam jsem přiletěl z Bangkoku) služby ČSA nepoužívám, neboť do zemí bývalého SSSR nelétám a aerolinie nikam jinam pomalu nelétají. Pravdou ale je, že ČSA ještě neklesla na úroveň Ukraine International Airlines, nebo jak se tato společnost v současnosti jmenuje. V letadle, kde je rozteč mezi sedadly kolem třiceti centimetrů, se skutečně nedá dvanáct hodin sedět! A o jakési nechutné krmné směsi, kterou považují za jídlo, je škoda mluvit! Ještě, že jsem měl z domova řízky! A letušky? Procházely letadlem systémem nevidím-neslyším. Byly sice mladé, ale to bylo asi tak jediné, co na nich bylo pozoruhodné.

Fotky kapitána Sáčka, familierně přezdívaného Captain Pytlik, mě uvedly do vzpomínek. Nádherná Jitka Kopřivová, neviděl jsem holku s krásnějšíma očima! Nebo Jája Chumová, která je na všech prospektech ČSA z osmdesátých let z paluby IL 62, dívka, která ač Češka, připomínala exotickou krasavici. Mimochodem, na stejných plakátech sedí v kabině jako cestující kouřící dýmku budoucí ředitel letiště Praha, tehdy dispečer na staničním dispečinku. Kde jsou takové krasavice? Kam se poděly? Před několika léty byla tváří ČSA krásná blondýnka, která raději odešla, než aby jí buzerovaly všechny ty baťůžkářky s ulepenými drdůlky.

Zajímavé je, že když jsem potkal nedávno na ulici Jelenu, o které jsem již psal, je to stále krásná ženská! Ano, i starší žena může být krásná. Bohužel diktát mládí, který v současné době vládne, deklasuje všechny lidi nad čtyřicet let. Po čtyřicítce se člověk stává neviditelným. Není dostatečně „wow“!

Kdysi jsem letěl do New Yorku s Deltou. Vedoucí kabiny byla dáma s věncem šedivých vlasů, kolem šedesáti. Napsal jsem dáma, protože to byla dáma! A k tomu velmi sympatická! Když bych jí porovnal s anorektičkami, které se třesou, aby neomdlely, protože za celý namáhavý let snědly jedno jablko a jeden jogurt, tak těm bych svůj život nerad svěřoval.

Měl jsem před dvěma léty problém s palubním personálem jedné nejmenované společnosti. Dvě babizny se rozhodly ukázat mi, kdo je na palubě pánem. Odebraly mně jídlo, na které jsem neměl nárok, ale které mně ony samy daly, a přede mnou ho vyhodily do koše! Napsal jsem o jejich neprofesionálním chování a malér se dostavil. Dostal jsem důtku s tím, že nesmím žádat o zaměstnanecké letenky. Nevím, jak mě potrestají tentokrát, když už nejsem zaměstnancem… A nic mně sebrat nemohou.

Při mém posledním cestování jsem udělal nejlepší zkušenost s Lufthansou. Letušky sice nebyly žádné krasavice, ale byly milé a usmívaly se a šířily kolem sebe dobrou náladu. Let trval 12 hodin a po celou dobu byly skvělé. Stejně tak i dívky od Aeroflotu, když mě vezly z Bangkoku. Aeroflot, společnost, nad kterou jsem ještě docela nedávno ohrnoval nos! Žádné bárišni! Není to tak dlouho, co stávaly zmalované jak neštěstí pod mašinou ve všesvazovém baretu a počítaly nakládaná zavazadla. Ale také to nebyly žádné anorektické baťůžkářky. I jídlo bylo dobré a bylo ho dost. Nemohu si stěžovat! A Boeing 777-300 u Aeroflotu má dostatečné rozteče mezi sedačkami, takže se tam i pohodlně sedí. Trochu jiné kafe než sedět s koleny u brady v A 319 do Almaty!

Škoda, že ČSA nedokázaly vytěžit z kapitálu někdejší „rodinné společnosti se skvělým jídlem“ obchodní úspěchy a místo toho managoři do nekonečna vymýšlí kraviny, které se naprosto míjí účinkem. Není to tak dávno, co Prahu „zdobily“ taxíky ležící na střeše ze Singapúru a z Australie! Jako že s ČSA a s Etihadem se přes Abu Dhabí dostanete až k protinožcům. Linka byla pro velký „úspěch“ tiše zrušená a to tam létaly Aerolinie celá osmdesátá a devadesátá léta a letadla byla plná! Kde asi udělali manažeři chybu?

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Koudy - nepřihlášený host
15.07.2014 07:05
trest

Honzo potrestají tě tak, že tě vezmou zpátky :)

npor.Josef Vodsloň - nepřihlášený host
15.06.2014 15:28
Administrátor

Vzhledem k tomu,že Čech Jan přesně vystihl náladu obyvatelstva,tedy stupeň 1B,žádám o opětovné uzavření komentářů.Děkuji.

Martin - nepřihlášený host
14.06.2014 23:11
Pořád to stejný

Píšete pořád to stejný, bylo to super, pak přišli idioti a je to špatně.
Od prvního dílu až do teď...
Jo a za to, jak to na palubě ČSA vypadá z pohledu servisu může managor prdík Tvrdík, který udělal z prosperující firmy bankrotující trosku.
Zkuste napsat taky o něčem jiným, než o tom jak je to teď blbý.

Mira - nepřihlášený host
08.06.2014 09:57
TO: Kamil

Diky Kamile, sam bych to nevystihl lip .... drzim palce p. Jurackovi at se nenakazi ...
Litani bylo, je a bude super zalezitost a mota se kolem nej spousta milych lidi, ale i takovych, co kdyz uz nikdy nepotkam, tak mi chybet nebudou. Taky uz nikdy se nevrati leta, kdy byt pilotem nebo letuskou bylo atraktivni povolani, ted jsme autobusaci, dost casto v cizich sluzbach. Ja si tuhle praci vybral, protoze ji mam rad, sel jsem ven protoze doma nebyla moznost, nelituju, mam kancelar s nejlepsim vyhledem na svete a jen (v dobrem) zavidim lidem co zazili "ty lepsi casy". Drzim palce vsem co jen nebreci nad tim jake to bylo driv super a kdo co znicil. I ja mam sve vzpominky, tem spatnym se snazim smat, ty lepsi hyckam a bylo by fajn kdyby takovych clanku jako ma p. Juracka bylo vic.

Petr - nepřihlášený host
31.05.2014 09:06
staré časy

dobrý den,chtěl bych se zeptat zda zná někdo cap.Pivoňku a nemá třeba i foto z cest děkuji Petr

petas - nepřihlášený host
29.05.2014 21:20
pravda

Honzo,bohužel Vám musím dát za pravdu.Letos koncem března jsem po letech opět užil služby ATR CSA na letu do Vašavy.Vzhledem k tomu že jsem zvyklý na služby většinou nízkonakl.či chartr.společností nebo. BA do Londýna,docela jsem se i těšil.Lehký snack v podobě tyčinky asi v hodnotě 5.Kč v Tescu,budiž.Když jsme si chtěli s přáteli ťuknout něčím ostřejším,samozřejmě že za své aby společnost netratila,také špatně.To se prý už léta s sebou kromě ruska nevozí.Ale odpověď na proč na toaletě neteče voda mě dostala-je zimní období a tak by zmrzla.Zrovna panovalo jaro kolem 20.C.Mám počkat na letní provoz.Asi to nejde na noc vypustit,zachody ale asi jo.Naproti tomu tento víkend absolvovaný let "dobytčákem"Wizz do Tel Avivu s naprosto skvělou usměvavou a veselou posádkou-mimochodem za cenu o třetinu menší než super akce na letenku do pouhé Varšavy-mě přesvědčil,že CSA zase nějakou dobu vynechám

tamtam - nepřihlášený host
29.05.2014 21:07
Pane Čechu,

vzpomenout si na pěkný holky,přidat pár fotek, historek s trochou Prášiloviny a především nadhled - tak já si představuju Čechoviny které jsem rád četl.
Jistě,ve vedení ČSA se vystřídalo pár veleblbů a situace společnosti
není kdovíjaká,ale přesto si říkám,že vzpomínat se má s nadhledem.
Žluči je všude dost,pokud budou podobně hořké i Vaše články pak
říkám "Děkuji,nechci".

28.05.2014 22:31
V nejlepším se má přestat...

Říká se, že v nejlepším se má přestat. U pana Čecha, to bylo bohužel už před půl rokem. Škoda! :-(

EIN - nepřihlášený host
28.05.2014 15:26
Kamilovi...

Když o tom píší všichni tři, či zatím dva, tak na tom asi něco bude. Ale chápu, že těm co se drží u koryta a přivedli podnik na pokraj krachu je to pro osobní prospěch jedno.

romul - nepřihlášený host
28.05.2014 10:37
letecká doprava se změnila...

citát: Piloti říkají, že dřív to bylo jiné - letenky byly dražší, a proto létali spíš zámožnější lidé. Dnes je díky dostupnosti letecké dopravy na palubách letadel i bývalá klientela dálkových autobusů. A je to poznat, píše Gazeta Wyborcza.

Zdroj: cestovani.lidovky.cz/cestujici-se-chovaji-jako-dobytek-aneb-co-zazivaji-piloti-charterovych-letu-175-/aktuality.aspx?c=A130501_132921_aktuality_mtr

link: cestovani.lidovky.cz/cestujici-se-chovaji-jako-dobytek-aneb-co-zazivaji-piloti-charterovych-letu-175-/aktuality.aspx?c=A130501_132921_aktuality_mtr

Celkem 25 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace