Úterý 28. srpna 2012 se neslo pro členy Klubu letecké fotografie při Letišti Praha ve znamení dlouho plánované návštěvy výcvikového centra Českých aerolinií, Czech Airlines Training Centre které se nachází na Ruzyni v prostorách bývalého hangáru B.
Sraz účastníků byl stanoven na devátou hodinu u vrátnice č.1, kde každý musel podstoupit vstupní proceduru, zakončenou vydáním návštěvnické karty. Poté následoval přesun do areálu výcvikového střediska, kde nás již čekal náš průvodce, kterým byl vedoucí instruktor pro palubní personál pan Richard Kubelka.
Než se pustíme do popisu samotné exkurze, řekněme si, co to vlastně Czech Airlines Training Centre je, co se v něm cvičí, kdo se výcviku zúčastňuje. Na webových stránkách o zařízení píši následující: Posláním výcvikového střediska je zajišťování výcviku a vzdělávání zaměstnanců celé skupiny ČSA a.s. a zákazníků včetně partnerů ČSA a.s.
V nabídce najdete odborné kurzy pro personál v oblasti letecké dopravy (technický a provozní personál), letecké přepravy zboží (IATA), cestovního ruchu, profesního růstu a jazykové kurzy.
Účastníci kurzů se zde připravují pro svou profesi, nebo se zdokonalují ve svých znalostech a dovednostech, a to nejenom po odborné stránce. Činnost ČSA má za cíl poskytnout vysoce kvalitní služby svým zákazníkům nejen ve vzduchu, a z toho důvodu je nutné, aby zaměstnanci zvládali umění komunikace. Proto věnujeme velkou pozornost rozvoji komunikačních dovedností, znalostí kultur, z nichž naši zákazníci přicházejí, a rovněž jazykových dovedností.
Výuka probíhá v moderních učebnách nově vybudovaného Výcvikového střediska v budově HB. Vysoce kvalifikovaní lektoři zde mohou při svých školeních využívat nejmodernější technologie – dataprojektory, počítače, vizualizéry, „high-tech“ kinosál, posuvné tabule, video a obrazovky neobvykle velkých rozměrů, zpětné projektory atd.
Výcvikové středisko Českých aerolinií je od roku 1992 autorizovaným střediskem IATA pro studium v oblasti cestovního ruchu a nabízí na území České a Slovenské republiky IATA/UFTAA kurzy. Od roku 1999 je Výcvikové středisko Českých aerolinií také držitelem autorizace k provádění IATA/FIATA kurzů.
Shrnuto a podtrženo, Výcvikové středisko nabízí proškolení na úrovni teorie a praxe prakticky všech činností, spojených s leteckým provozem a to nejen pro palubní personál, i když jeho výcvik je zde zastoupen v největší míře. Jak zde vše probíhá, nám ukáže exkurze.
Začalo se v jedné z učeben, kde byl účastníkům nejprve promítnut film, představující středisko a jeho činnost. Vedoucí… vše doplňoval působivým výkladem, který blíže osvětlil průběh jednotlivých částí výcviku. Film je jedna věc, ale realita druhá. Každý z nás se těšil, až se přesuneme do první haly, kde jsou nejrůznější trenažéry v podobě částí, imitujících skutečná letadla a jejich jednotlivé sekce pro daný druh simulace činnosti.
V rámci výcviku posádek letadel se zde nacvičuje např. otevírání hlavních dveří, nouzových východů, použití evakuačních skluzů, správné používání ostatních nouzových a záchranných prostředků, hašení požáru na maketě kabiny B737 a v požárním trenažéru. Toto vše je určeno přímo pro palubní personál.
Aby byl výčet úplný, je nutno zmínit, že Výcvikové středisko dále nabízí služby pro veřejnost. Ze škály nabízených kurzů je hojně využíván zejména ten, jehož název okamžitě napoví, jakou má náplň - Létání beze strachu, to hovoří za vše. Jeho cílem je odstranit, či zmírnit obavy z létání u osob, které ještě neletěly, nebo u osob, které se chtějí dozvědět více o zákulisí létání a seznámit se s výcvikem pilotů a stevardů Českých aerolinií. Toto může být završeno uskutečněním absolventského letu hned následující den po absolvování kurzu na některé z linek Českých aerolinií. Trvání letu do destinace je max. 1,5 hod a frekventanti letí pod dohledem zkušených lektorů.
Vzhledem k tomu, že každý z účastníků klubové exkurze má s létáním už nějakou tu zkušenost, se nás posledně jmenovaný kurz pro veřejnost netýká, nicméně odstranění obav z létání je důležité a pohyblivý simulátor kabiny letadla je k tomu naprosto skvělým nástrojem.
V první části haly nalezneme kromě simulátorů evakuace také historickou relikvii. Tou je skutečný kokpit letounu Tu-134 imatrikulace OK- EFJ, tento stroj sloužil u ČSA od konce roku 1974 až do ledna 1995 a absolvoval 25 013 přistání při náletu 26 832 hodin.
Nadšení v kokpitu Tu-134
Tu-134 OK-EFJ v provozu. Foto: Oto Chudý
Průvodce naší výpravy nám umožnil do něj nahlédnout, usadit se na sedadla pilotů, a vychutnat pocity. Zelená barva vnitřku sovětských, resp. ruských strojů je pověstná. Někomu se ihned vybavil film ze série Pan Tau – Poplach v oblacích, ve kterém pilotoval Tu-134 coby kapitán herec Jiří Kodet, někdo další zmínil ruské bombardéry, prostě na všechny dýchla nostalgie. Čas byl ale neúprosný, muselo se jít dál.
Kabinový trenažér A320
V další části hangáru B na nás již čekal kabinový trenažér Airbusu A320 CEET - Cabin Emergency Evacuation Trainer. Vzhledem k tomu, že se do jeho kabiny vejde 36 „cestujících“, vměstnala se dovnitř celá naše skupina. Po výkladu principu funkčnosti nouzových východů a následné evakuace po nafukovacích skluzech nám vedoucí exkurze částečně prakticky ukázal, jak vše funguje, resp. jak by fungovalo v případě potřeby.
Ovládání kabinového trenažéru A320
Finále exkurze nastalo vzápětí po opuštění A320 CEET, na zhruba půl hodiny se uvolnil plně pohyblivý simulátor (FFS-Full Flight Simulator) A320 a po něm i B737. Ukázka byla ale vzhledem k časové tísni krátká. Oba simulátory jsou reálné, člověk prakticky nepozná, že není v opravdovém letadle.
Simulátor A320 zvenku...
... a zevnitř
Poté následoval návrat na učebnu a konec klubové exkurze. Na její úplný závěr jsme ještě zhlédli požární trenažér, který se nalézá na venkovní ploše u budovy. Lze v něm nacvičit likvidaci skutečného požáru, vzniknuvšího na palubě letounu. Po jeho prohlídce následovala společná fotografie části klubové výpravy, neboť několik členů muselo odjet hned a čas byl proti nim.
Požární trenažér
Na konec vám můžeme slíbit, že se do Výcvikového střediska s Klubem letecké fotografie při Letišti Praha (LKPR Spotters), který podporuje a zastřešuje server planes.cz, podíváme ještě minimálně jednou, a o některých jeho částech vám přineseme podrobnou reportáž. Podobné informace chystáme i z jiných zajímavých míst pražského letiště.
Simulátor B737 classic (FFS)
Simulátor ATR42 / 72
...parada!!
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Parádní článek! Jak já Vám závidím ... Nejsem z Prahy, ale z Ostravy a LKMT je moje místo ... Nádhera, díky za počtení (a velkou závist...).