Čechoviny 72

Vánoce na letišti. Každé vánoce se v novinách celkem pravidelně píše o hasičích nebo o záchranářích. Za komunistů se ještě psalo o policajtech, kteří musí být na Štědrý den v práci, občas se také psalo o lékařích, kteří zajišťují službu v nemocnicích. Než nám Viktorek Kožený prodal naší námořní flotilu, kterou dostal od státu „za hubičku“, psalo se také o námořních kapitánech, kteří v době vánoc brázdili oceány. Nepamatuji se, že by někdo někdy psal o leteckých dispečerech, o mechanicích a posádkách letadel, kteří pracují vánoce nevánoce.

Když jsem dělal v cizím žoldu, bylo to jednoduché. Poslední linkou byla BA 856 odpoledne a večerní Londýn byl zrušený takže jsem se mohl v osm hodin večer sebrat a jet domů. Bohužel, dnes je to jiné. Na Štědrý den v noci se létá jak ve všední den přes den. Ne každý slaví vánoce.

O to větší šok to byl, když jsem se vrátil zpět k aeroliniím. Protože jsem byl vlastně nováček (v 56 létech), sloužil jsem na Štědrý den noční. Před Štědrým dnem nás upozornil vedoucí, že žádné vysedávání u jídla a koukání na televizi nebude. Ostatně, anténní svod nám nechal odpojit už předtím. „Nemyslete si, že budete tady na štědrej den chlastat, žrát a čumět na televizi, stejně máte odpojenou anténu! Budete makat až se z vás bude kouřit! Zařídil jsem vám na noc výměnu motoru. Měl se měnit až za týden, ale zařídil jsem, že to posunuli na Štědrej den! Tak veselé svátky!“ Pamatuji si, že mu nikdo nabízenou ruku nepodal. S tím motorem to byla pravda, bohužel. Volali jsme na dispečink a tam nám skutečně potvrdili, že V. nechal přesunout výměnu motoru! Na tom člověku by si udělal disertační práci každý psychiatr, tak zvláštní je to případ.

Kluci přes den motor sundali z letadla a přitáhli nový ze skladu. Skladnice končily službu v šest večer a noční nikdo nedržel, protože původně nebylo nic naplánováno. Přišli jsme na noční celí schlíplí. Byli jsme ve směně čtyři, ostatní měli dovolenou plus kluci z hangáru, no, nebylo nás mnoho. V hangáru stál motor na transportním podvozku před Boeingem. Jen jednu malou chybu to mělo, u motoru chyběly hadice, těsnění a další materiál, bez kterého nejde motor namontovat! To nikdo nevyfasoval, protože rozkaz zněl jasně: vyfasovat nový motor, o dalším nebyla řeč. A tak nás skladnice zachránily před nejhorším Štědrým dnem!

Foto Tomáš Galla (planes.cz)

Nálada se začala rapidně zlepšovat! Najednou mi zazvonil mobil. Volal mi můj kamarád, bývalý kapitán Boeingu sedm šest sedm: „Nazdar Honzo, co děláš? Jo, ty jsi v práci. My dneska večer jdeme naším městečkem a zpíváme koledy, tak jsme si s kamarády vzpomněli na našeho bývalého mechanika, ten by si koledu také zasloužil. Tak jakou chceš?“ Když jsem pochopil o co jde, měl jsem slzy v očích a nemohl si na žádnou vzpomenout. Pak jsem řekl „Silent night (tichá noc)!“ A tak mi sbor města Egham zazpíval do telefonu Tichou noc. Byl jsem z toho tak naměkko, že jsem musel jít ven na plochu letiště, aby to nikdo neviděl. Byl to neuvěřitelný dárek! Ten rok asi nejlepší!

Konec dojetí! Každé vánoce jsou také svátkem obžerství a to mě přivádí k věci, které se říká stravování. Zažil jsem na letišti různé kantýny, od dnešní předražené hrůzy až po neuvěřitelné saláty paní Widmannové. Paní Uršula dělala takové saláty, že jsem lepší opravdu nikdy nejedl. Je jedno jestli se jednalo o vlašák nebo o rybí, vždy to bylo skvělé. To byly saláty tak dobré, že si je zaměstnanci kupovali domů! A sekaná! Chtěl bych vidět ty hory sekané, kterou jsem snědl za mou éru na Ruzyni. I když sekaná z kantýny by mohla mít konkurenci v sekačce z dřeváku, který už dávno nestojí.

Dřevák bylo velmi zvláštní stravovací zařízení. Stál před původní halou Nového letiště. Byl to původně stavební dřevěný dům, který tam zbyl po výstavbě Nového letiště. Z přední poloviny byly udělány potraviny, kterým kraloval bývalý právník JUDr. Pavlát. Předtím vedl prodejnu na Starém letišti. Familiárně se mu říkalo „šidílek“. Z dnešního hlediska cen, za které prodává jídlo všemocné Letiště Praha, to byl Mirek Dušín! K šidílkovi jsme chodili nakupovat svačiny, vlašák a sekačku. Jeho obchodování vypadalo následovně: „Brácho je toho za osum kaček!“ „Ale já mám jenom bůra!“ „Tak sem dej bůra a je to!“ Nikdo nikdy nic nepřevažoval. Jak mohl dělat inventuru, to netuším. Měl jednu specialitu. V éře dřeváku tam chodily nakupovat při průletu letušky Aeroflotu. Vždy dvě a měly s sebou igelitky. Šidílek nechal obsluhovat prodavačku a na Rusky zavolal: „Kanfěty (bonbóny), da?“ Rusky radostně přitakaly a podaly mu igelitky. On přinesl odněkud ze skladu ohromné skleněné zásobníky s cucavými tvrdými bonbóny. Byla to taková sorta, kterou nikdo z nás nekupoval od padesátých let. Kde je bral, ví pánbůh. Nasypal plnou igelitku bonbóny, dal ji na váhu, ručička se ani nestačila zastavit a už hlásil: „Hele dej mi stovku!“ Stokorunu žmoulala ruská stevardka celou dobu v ruce. Vzala si plnou igelitku cucavých bonbonů a byla šťastná.

Šidílek byl také majitelem „líčka“ na starém letišti, které v barvách ČSA bylo restaurací, bohužel polosoukromé hospodářství dlouho nevydrželo a tak je musel prodat aerolince, respektive letištním hasičům, kteří se na něm učili hasit.

Když vidím v televizi mladého šidílka, který je nějakým funkcionářem Pražské židovské obce, kladu si otázku, zda byla či nebyla sekaná košer, když to jeho syn tak daleko dotáhnul!

Než byla postavena budova nové kantýny, která před několika léty ustoupila výstavbě letiště, chodili jsme do dřevěné boudy, která stála v místech dnešního terminálu 2. Tam se nevařilo, tam jídlo vozili ze starého letiště. Jídlo vozil dědek se Škodou 1203. To auto neuvěřitelně smrdělo, jak tam dědek vyléval polévky a omáčky, které byly v netěsnících termosech. On ani ten dědek příliš peněz za mýdlo neutratil. O jeho řidičském umění se vyprávějí legendy! Mnohokrát se stalo, že jsme čekali na svačinovou polévku v devět hodin, ale místo polévky nám bylo řečeno, že dědek se s dvanáctsettrojkou zvrhnul mezi starým a novým letištěm a jestli chceme, že si můžeme polévku zdarma nabrat tam!

Když byla dostavěna nová kantýna, vařilo se tam. Jídlo bylo skvělé a levné. Jednou jsem tam byl s mým anglickým šéfem. Báby u okénka, kam se dávaly tácy, byly cholerické, když si někdo dovolil nechat papírový ubrousek na tácu, ten se musel vyhodit do koše. Bill nechal na tácu ubrousek a baba na něj okamžitě začala ječet: „Co ten papír? „Hé?“ Baba zesílila: „Ten papír!“ „Hé?“ Když už hrozilo, že baba přijde o hlas, Bill vzal nechápavě nerezový příbor a hodil ho do koše! Baba vyjela po břiše z okýnka ven a vrhla se po příboru se slovy: „Bože to je nějakej debil!“ Bill viditelně potěšený svým výkonem odcházel z kantýny. „Tys jí dal, ta bude mít zkažený den!“ „Ale bylo to dobrý, ne?“

Foto Daniel Zetík (planes.cz)

Dnes už z toho nic neexistuje a jsme bohužel vydáni na milost a nemilost Letišti Praha, kde si v předražené kantýně můžeme koupit jídlo nevalné chuti, a kde kraluje UHO (univerzální hnědá omáčka). Kantýna pro zaměstnance zavírá ve tři hodiny, takže potom se mohou jít zaměstnanci pást, protože nemáme čas trávit hodinu, než projdeme všemi filtry do restaurace v prvním patře. Toto nepříliš letecké rozjímání jsem věnoval podniku Letiště Praha a jeho monopolnímu postavení… Již jsem psal, že to je typický relikt starých dob, chcete-li. Na letišti vládnou zcela neomezenou rukou a ani ČSA, ani další společnosti nejsou s to s tím něco udělat.

Nedávno jsem četl prohlášení tiskové mluvčí, že snížili ceny v restauracích na letišti. Praha tedy již nebude nejdražším podnikem tohoto druhu v Evropě. No, zní to hezky, ale jenom zní. Proč? Jednoduše, protože to není pravda. Všude na světě jsou letištní restaurace o něco dražší než ty ve městě, to uznám. Ale klidně si mohu dát na Heathrow oběd a nezruinuje mě to, zatímco v Praze ano. Třetinka piva za 85,- Kč a nevábná hnědá omáčka s třemi kousky masa (o které tvrdí, že to je vídeňský guláš) za 120,- Kč vzdáleně připomínají drahotu. O nealkoholických nápojích ani nemluvím. Zaměstnanci Letiště Praha mají slevu, proto ty nečekaně nízké ceny. Ale to asi mluvčí netuší, protože jinak by to prohlášení nemohla říct. A má-li toto být rozloučení cizince s Českou republikou, mám dojem, že je jeho poslední.

Jste zaměstnanec ČSA a chcete na letišti parkovat? Zaplaťte si parkovací kartu za 520,- Kč měsíčně a můžete vjet do parkoviště, kde si auto bezpečně odřete, pokud zrovna nemáte Fabii nebo jiné malé auto. Je jedno jestli parkujete jeden den v měsíci nebo třicet, cena je stejná. V době počítačů je prý totiž nemožné, aby člověk platil jenom za čas, který skutečně v prostorách Letiště Praha jeho auto stráví…. Když jsem pracoval v Anglii, na žádném letišti jsem neplatil za parkování. Na zaměstnanecké parkoviště mě vpustila ID karta a bylo, o víc jsem se nestaral. Také nikde na světě se majitelé parkoviště nedomnívali, že standardním vozem je Fiat 500 a k tomu přizpůsobili rozměry parkoviště.

O podniku Letiště Praha by se toho dalo napsat jistě ještě velmi mnoho a nebylo by to ani zábavné, ani povzbuzující. Tak raději skončím v naději, že se privatizací snad dočkáme lepších časů!

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde

Čechoviny knižně: Na jaře 2008 vyšla kniha prvních 43 těchto povídek pana Čecha, objednat si ji můžete zde

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



JP - nepřihlášený host
20.04.2009 14:50
Letiste Praha - Co mne s... ehm stve:-)

Kdyz pominu to ze jsem pri pohledu na cenik restaurace (ryze s kouskem masa za 200) dostal malem infarkt a sel jsem radsi do McD (stejne penize, ale aspon si tam na nic nehraji), me neskutecne stve ze pokud projdu kontrolou na gatu a zacne se mi chtit curat (pravidelne) musim pri ceste zpatky zase pres kontrolu...na dalsich 3 letistich kam pravidelne letam je bezpecnostni ram a pak hura do prostoru kde se muzu venovat cemu chci nebo zajit primo na gate. Bezpecnostnich ramu tam muze byt asi polovina co na Ruzyni a odpadaji i fronty...

Jan Strachota - nepřihlášený host
02.04.2009 23:26
bombony do Ruska

Zdravím. Taxem si při čtení těchto Čechovin vzpoměl na týden brigády u firmy Orion, před lety. V úporném vedru jsme tam každý den nakládali plných 5 kamionů s černou plachtou bombóny bon-pari. Mistr nám tehdy sdělil, že se mu jeden z řidičů těchto strojů svěřil, že z nich v Rusku pálí vodku a celé se to velmi vyplácí, neboť na hranicích to nemusí proclít jako surovinu pro výrobu lihovin. Prý mu dokonce jednu lahvinku lehce nazelenalé barvy přivezl. Ať už to byla pravda nebo výmysl, bombóny jsou plné cukru a Rusové jsou známí tím, že vodku udělají z čehokoliv. Tak si říkám, zda tehdy Ty letušky chtěly jen potěšit Ruská rebjata...

MSA - nepřihlášený host
05.03.2009 23:08
restaurace

Na Letišti Praha je opravdu draho, ale pokud člověk ví kam jít, dá se to přežít.
i) V obchodní pasáži v přízemí budovy uprostřed areálu mimo samotné letiště (vím že to zní krkolomně, jinak též budova, okolo které objíždějí autobusy o 180°, nebo z Terminálu 1 po přechodu rovně přes několik jízdních pruhů) jsou potraviny Billa se zcela běžnými cenami, tam se dá koupit svačina nebo cokoli,
ii) projít uvedenou pasáží skrz (nebo libovolně okolo) do budovy Business Centra, po eskalátoru do prvního patra a doleva - restaurace a jídelna, cena za jídlo s polévkou v jídelně kolem 90 Kč, pivo za 22, přístup bez karty,
iii) přízemí na rohu mezi terminálem 1 a 2, Giga Bar se to myslím jmenuje, "All you can eat" za 99 Kč (s kartou letiště za 79), kola za 20.
Nic z toho bohužel nepomůže Honzovi, ale pro zaměstnance mimo bezpečnostní kontroly nebo pro PAX je to myslím OK.

Karel - nepřihlášený host
03.03.2009 20:22
Chamtivost..

Myslím, že ta nezakrytá lačnost po penězích a problematická kvalita služeb nejsou jen specialitou LKPR. Kolik si myslíte, že cizince zinkasují v taxících, kolik ho stojí sklenice vody v centru Prahy.
Takže já bych řekl, že je fér, že každý zahraniční návštěvník hezky hned na letišti hezky pozná, do čeho jde, a pokud nedbá varování, při návratu mu už výše cen dech jistě nevyrazí :-).

markwald - nepřihlášený host
02.03.2009 11:01
kantýny

Můžu potvrdit Honzova slova o skvělé sekačce a salátu z kantýny, taky sem jí snědl tuny.Rovněž "mrážo" ohřáté o noční na nakladačské "prďárně" mělo svoji nepopiratelnou kvalitu.Jako létající se už teď na letišti stravuji minimálně, ale při letošním opakovacím výcviku jsem měl možnost se "občerstvit" v závodce v hangáru F a bohužel slušnými slovy kvalitu a cenu jídla nelze popsat.

Technik - nepřihlášený host
02.03.2009 10:55
Privatizace

Ahoj,Honzíku,jestli můžeš odpovědět upřímně,a to Ty asi ani jinak neumíš,proto jsi byl a možná dosud jsi některými omezenci na vedoucích pozicích tak "oblíbený",jaký je Tvůj osobní názor na privatizaci PRG ?Díky,Ivan,Plzeň.

Josef - nepřihlášený host
02.03.2009 10:02
Kantýna....

Tak jsi,Honzo,tímhle článkem uhodil hřebík na hlavičku. Včera 1.3. jsem si zašel pro něco do kantýny k večeři a zjistil jsem že je to vše zase pro ČSA o pořádný kus dražší. Dle informací děvčat na kase snad asi o 20procent.Žádná oficialní informace,žádné zdůvodnění,žádná změna kvality k lepšímu. Takže zbývá jediná možnost- Vedení firem se zas potřebuje víc nažrat.Bylo by zbytečné se nějak utrhovat na obsluhující personál v jídelnách,ty ženský za nic nemůžou,a ti pitomci je dusej taky jak jen to jde. Tak zbývá fakt opravdu jediná možnost,už tady uvedená - vykašlat se jim na ty blafy (absolutně nejsem vybíravej a sním téměř vše,ale za takovou cenu to nelze jinak nazvat)a nechodit tam. Dřív jsem si nosil 20 let do práce kastrůlek z domova,zvládnu to i teď.
To samý je s parkováním,úplně přesně popsáno.Když někde řekneš že na letišti si platíš parkování takhle zlodějským způsobem,jsi většinou pro smích.
Jinak se těším na další pokračování,piš dál a nedbej řečí škarohlídů a dalších ješitných a "naprosto dokonalých"postaviček.Nikdo z nich si totiž neuvědomuje že skutečný život je něco úplně jinýho než pouhé stoupání po příčkách své nudné kariéry,svázané předpisy a normami. Zdravím tě,a ...piš dáááááááááál !

Naštvaný cestující - nepřihlášený host
01.03.2009 00:19
S trochou do mlýna...

...kdo ještě neslyšel http: // www.youtube.com/watch?v=h9TdMttylAo

Jitka - nepřihlášený host
28.02.2009 17:30
Vzpomínka, pokárání a povzbuzení

Ahoj Honzo, nemohu nevzpomenout na tuhle dvanáctsettrojku, kterou jsem proti své vůli vyfasovala na třistapadesátikilometrovou služební cestu. Jel se mnou tenkrát soudruh náměstek ředitele závodu – nepředstavitelný pitomec, který již buduje (social)kapitalismus někde jinde. Důvod jeho cesty mi zůstal utajen, tak zřejmě jenom kontroloval, pojedu-li nejkratší možnou trasou, ale z úsporných důvodů si netroufl vzít druhé auto. Projevil se však jako soudruh z lidu, ale zase tolik klesnout nechtěl a oblečením i aktovkou/diplomatkou si zachoval odstup od nás - džínového plebsu. Sice si sedl na pravé přední sedadlo toho smrdutého auta, ale v kvalitním šedivém obleku a s kravatou. Po mém důrazném pokynu se důkladně připoutal a vyjeli jsme. Několikerá resuscitace toho křápu kladivem nám umožnila dojet do cíle cesty, aby se tam soudruh odpoutal a vystoupil. Stál na náměstí, v ruce třímal kufřík, gatě i sako na zádech se lesklo vrstvou nasorbované mastnoty, polobotky, celou cestu zabořené do vrstvy gulášů, polévek i pajšlů na smetaně ztratily svoji původní barvu i vzhled a hrudník měl tříbodově opásaný mastnou vrstvou nudlí, rýže a asi bramborové kaše. To byl pohled, kousala jsem se do rtů, abych nevybouchla smíchy a jen jsem mu řekla: „Z Vás asi budou mít doma radost.“ Možná měli, po návratu onemocněl. Prý úraz - zasáhl si oko špuntem při otevírání šampaňského, ale kdo ví….?
Honzo, včera jsem na Tebe mávala pod spojovákem na novém a Tys mne neregistroval. Asi "...je to léty, je to věkem, je to těma rokama...", jenom nevím čí věk je viníkem. Tešíme se na 73. pokračování!!!

Honza Čech - nepřihlášený host
28.02.2009 10:29
Mirovi

Něco pdobného se stalo mému synkovi, když letěl do USA. Dal jsem mu peněženku s s dvaceti USD, aby nemusel nosit všechny peníze u sebe. Na kontrole mu jí nedali, že tam žádná nebyla. Bylo mu tehdy deset let, takže z toho byl vykulený, protože viděl babu na kontrole, jak si jí strká do kapsy. Byl jsem se s ním rozloučit u letadla a řekl mi to, tak jsem tam vyběhl a všichni na kontrole to zatloukli jak jeden muž. Zajímavé bylo, že si ale pamatovali na malého kluka! Též jsem učinil marný pokus s kamerovým systémem a se stejným výsledkem jako vy. V současné době ještě větší loupežníc jsou lidé od jakési bezpečnostní agentůry, kteří mají kontrolovat počet miniatur akoholu, protože se prý ztrácely. Rozplombují bedny s alkoholem, nacpou si kapsy lahvičkami, napíší protokol a zase bednu zaplombují, to vše klidně před ostatním zaměstnanci!Majitel agentůry asi bude velký kamarád...

Celkem 29 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace