NTSB: zadržovací šrouby jistící panel Boeingu 737 MAX 9 nebyly namontovány

  • 08.02.2024 12:04

Vyšetřovatelům Národního úřadu pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB) se nepodařilo ani po měsíci od nehody letu Alaska Airlines 1282 najít čtyři zadržovací šrouby, které měly jistit panel zaslepující nouzový východ MED Boeingu 737 MAX 9 (N704AL) společnosti Alaska Airlines. Panel zakrývající střední nouzový východ (MED) se dne 5. ledna krátce po vzletu z Portlandu uvolnil, což způsobilo prudkou dekompresi.

Pátrání po těchto šroubech ani po měsíci nepřineslo výsledky. NTSB stanovil, že na letadle tyto upevňující elementy nebyly namontovány. O absenci šroubů svědčí také fotografie zajištěná během vyšetřování u Boeingu. Předmětné letadlo vstoupilo do komerčního provozu teprve v listopadu 2023 a Alaska Airlines ani jiná organizace na trupovém panelu žádnou údržbu či opravu neprováděly.

Upevňovací elementy záslepky dveří zajišťují přenesení přetlaku v kabině z panelu na trup, čímž zajišťují integritu trupu. Trupový panel, na rozdíl od nouzových dveří, není navržen pro otevírání během provozu, panel však lze vymontovat např. při montáži letadla nebo údržbě nebo vyklopit (v případě údržby) o 15°. Chybějící zadržovací šrouby mají zabránit samovolnému posunu (neaktivovaných) dveří nouzového východu nahoru a vyloučit tak možné otevření za letu. Vyšetřování jednoznačně prokázalo, že šrouby chyběly na letadle ještě předtím, než došlo k samovolnému pohybu dveří.

Dveře, resp. záslepka je montována do trupu na závodě Spirit AeroSystems. Během finální montáže u Boeingu se však dveře někdy otevírají (viz foto Boeing).

Zaslepovací panel (neaktivních) nouzových dveří byl vyroben v Malajsii dne 24. března 2023 a dodán Spirit AeroSystems dne 10. května 2023.

NTSB uvádí, že během montáže záslepky do trupu N704AL byl zjištěn výrobní defekt záslepky. Spirit AeroSystem ovšem rozhodly, že záslepka je „funkčně přijatelná“ a trup byl proto dodán Boeingu v srpnu k finální montáži.

Během přejímky u Boeingu bylo zjištěno poškození nýtů na pěti místech. Byly provedeny opravy, které vyžadovaly odstranění zadržovacích šroubů. NTSB pokračuje ve vyšetřování, jaká dokumentace byla během odstraňování problému s nýty použita.

Úřad NTSB zatím nevyvodil z vyšetřování žádné finální závěry. Předběžná zpráva zdůrazňuje zejména problémy s dokumentací a komunikací mezi společnostmi Boeing a Spirit AeroSystems.

Podle záznamů byla oprava poškozených nýtů dokončena 19. září. Fotografie Boeingu podle NTSB dokazují, že záslepka dveří MED nebyla po provedené opravě vybavena zadržovacími šrouby.

Po zveřejnění předběžné zprávy NTSB šéf Boeingu Dave Calhoun zopakoval, že bez ohledu na to, kde došlo k chybě, přijímá Boeing plnou odpovědnost za letadla, která opouští výrobu. (Foto: NTSB)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



petrp (...250.30...)
08.02.2024 21:16

...přesný výraz je aretační šrouby:-)

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace