NTSB zveřejnil předběžná zjištění k nehodě Boeingu Alaska Airlines

  • 27.01.2024 09:58

Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) zveřejnil předběžnou zprávu o nehodě Boeingu 737-9 během letu Alaska Airlines 1282 dne 5. ledna. Informace poskytl Clint Crookshanks, letecký specialista NTSB.

Podle Crookshankse prohlídka inkriminovaného letadla ukázala, že nouzový (a deaktivovaný) východ se posunul nahoru a všech 12 zábran se uvolnilo, což způsobilo vypadnutí zástrčky dveří. Vodící dráhy dveří byly prasklé. Stále se nepodařilo nalézt čtyři šrouby, které znemožňují vertikální pohyb dveří. Nouzové dveře lze vyklopit do 15°, což je využíváno při finální montáži letadla a během údržby. Tyto šrouby, resp. jejich absence, mohou hrát v nehodě klíčovou roli. Nelze vyloučit že na levém nouzovém východu zcela chyběly.

Úřad uvádí, že stále hledá také spodní závěs a pružinu zástrčky dveří. Prosí veřejnost, aby NTSB informovala, pokud tyto součásti najde. Tyto součásti však nejsou klíčové pro vyšetřování.

Předsedkyně NTSB Jennifer Homendy uvedla, že zatím není možné vysvětlit, proč došlo k uvolnění zábran na zástrčce dveří. U východu na pravé straně inkriminovaného letadla nebyly při vyšetřování zjištěny „žádné nesrovnalosti“.

Podle NTSB neexistuje souvislost mezi rychlou dekompresí během nehody a předchozími případy poruchy hermetizace, které na předmětném letadle byly zaznamenány jen několik dní před nehodou.

Rychlá dekomprese během nehody rozrazila dveře pilotní kabiny. Proud prudce unikajícího vzduchu „odfoukl“ z kabiny kontrolní seznamy a sluchátka druhého pilota. Vyšetřování vyjasnilo, že dveře pilotní kabiny modelu B737 MAX 9 jsou navrženy tak, aby se během rychlé dekomprese otevřely. O tom však piloti nevěděli.

Boeing byl proto vyzván k aktualizaci svého manuálu pro typ B737 MAX 9 tak, aby tuto informaci zahrnul do dokumentace k letadlu a zajistil informovanost posádek.

Regulátor FAA uzemnil po nehodě Alaska Airlines 171 letoun 737 MAX 9 v konfiguraci se záslepkou nouzového východu. Regulátor nyní čeká na výsledky vyšetřování NTSB, aby mohl finálně schválit instrukce Boeingu pro inspekce. Teprve po těchto inspekcí může regulátor povolit návrat letadel do služby. (Obr a foto: The Seattle Times, FOX13, Leeham News and Analysis, reddit)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Tomáš - nepřihlášený host (...233.20...)
28.01.2024 17:41
Chyba?

Docela mě vyděsila věta " Vyšetřování vyjasnilo, že dveře pilotní kabiny modelu B737 MAX 9 jsou navrženy tak, aby se během rychlé dekomprese otevřely. O tom však piloti nevěděli." O čem všem ještě posádky a provozovatelé neví. Ano incidenty se v letectví dějí, většina není medializována. Nicmeně Boeing měl na růžích ustláno, vybudoval si jméno a myslel si, že to tak zůstane na vždy. Ve smyslu, je to Boeing, to je v pohodě. Ale v současné době, cokoliv s stane, má pro Boeing finanční následky. Ano, společnosti budou kupovat Boeingy, není zbytí. Airbus má čekací fronty delší než na banány a toaleťak dohromady.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace