Letadla MAX 9 nadále uzemněna. Boeing bude mít co vysvětlovat

Situace okolo ztraceného trupového panelu letadla Alaska Airlines se začíná komplikovat a pro Boeing se nevyvíjí příznivě. V pondělí při obchodování na burze akcie firmy ztratily 8 %.

Inspekce, které na svých letadlech MAX 9 provedly United Airlines, ukázaly, že přinejmenším na pěti byly panely špatně upevněny, přičemž se zjevně jednalo o výrobní defekt. Kromě uvolněných šroubů šlo také o další „montážní nesprávnosti“.

Generální ředitel Boeingu si posypal hlavu popelem a přiznal, že Boeing za nehodu zodpovídá a slíbil úplnou transparentnost vyšetřování. Tím však neřekl nic, co by už nebylo jasné. Kupodivu mlčí regulátor FAA, který po řadě výrobních defektů vykonává dozor nad kvalitou výroby Boeingu a má finální slovo k certifikaci každého jednotlivého MAXe. Proces dvojí kontroly měl přitom garantovat, že do vzduchu půjdou pouze letadla splňující standardy. Nejde přitom o jediný přehmat FAA. Je jasné, že v systému řízení kvality Boeingu něco nefunguje správně a prověrky FAA na tom nic nezměnily.  

Letadla MAX 9 zatím zůstávají uzemněna, neboť Boeing sice 8. ledna publikoval návod pro provedení inspekcí uzemněných letadel, regulátor FAA je však zatím neschválil. Přesněji řečeno, úřad FAA nejprve sdělil, že návrh Boeingu schválil, později však uvedl, že návrh vyžaduje některé úpravy. Takže vlastně neschválil, což poslalo dopravce k limbu. Zmatení dopravců ilustruje, že po inspekci podle (ne)schválených instrukci již Alaska Airlines vrátily do provozu 18 letadel MAX 9, které nyní musel dopravce opětovně uzemnit.

Dopravci nyní musí čekat na finální a tedy závaznou podobu instrukcí, než budou moci letadla definitivně vrátit do provozu. Regulátor to jednoznačně potvrdil vyjádřením datovaným 9. ledna.

Národní úřad pro bezpečnost dopravy NTSB se zatím soustředí výlučně na nehodu letadla N704AL společnosti Alaska Airlines. Trupový panel včetně upevnění byl sice nalezen, ale podle vyjádření NTSB stále chybí (stav ve středu) čtyři upevňovací elementy. Ty se nepodařilo nalézt nebo na letadle nebyly. Co se stalo s těmito upevňovacími elementy je hlavní otázkou pro šetření NTSB.

Jedná se o čtyři upevňovací prvky, která brání panelu zakrývajícímu nouzový východ otevírat se směrem nahoru a zase se zavírat. Panel zakrývající místo, kde je v jiných konfiguracích nouzový východ, je konstruován tak, že ho lze vyklopit o 15°. Vyšetřování nyní musí vyjasnit, zda upevnění bylo nesprávně namontováno, selhalo nebo na letadle vůbec nebylo. Podotýkáme, že inkriminované letadlo bylo uvedeno do provozu teprve 11. listopadu, takže bylo zcela nové a absolvovalo jen omezený počet cyklů.  

Dalším problémem Boeingu je, že během prudké dekomprese ve výšce takřka 5000 m proud unikajícího vzduchu rozrazil dveře pilotní kabiny, odfoukl do kabiny cestujících kontrolní seznamy pilotů a také sluchátka pilota. Nyní Boeing překvapivě sdělil, že takto jsou dveře konstruovány. Překvapivě proto, že o takové funkci dveří nebyli piloti výrobcem informováni.

Tak trochu se opakuje případ s neslavně proslulým systémem MCAS, který poslal k zemi dva Boeingy 737 MAX 8 a má na svědomí 346 životů. Ani v onom tragickém případě piloti a společnosti až do katastrofy netušili, že mají takový systém na palubě, a že může do řízení intervenovat. Vzniká tedy otázka, o čem ještě společnosti a piloti MAXů nevědí. NTSB i regulátor se jistě budou dožadovat odpovědi na tuto otázku.

Ve své zprávě datované 10. ledna Alaska Airlines oznámily, že stále čekají na závazné instrukce pro inspekcí trupových panelů. Návod zveřejněný Boeingem zatím nebyl regulátorem schválen. Z tohoto důvodu Alaska nevrátí svých 65 letadel Boeing 737 MAX 9 na linky přinejmenším do soboty 13. ledna včetně. Společnost se omlouvá cestujícím za zrušené lety. Denně ruší 110-150 letů.

Podle informací airwaysmag.com byly u letadel Alaska Airlines během předběžných kontrol nalezeny uvolněné upevňovací elementy trupového panelu. Oficiální zpráva Alaska Airlines z 10. ledna o uvolněných závěsech nemluví.

Počátkem týdne United Airlines oznámily, že u pěti MAXů 9 byly nalezeny uvolněné šrouby a „instalační nesprávnosti“. United jsou s flotilou 79 letadel největším provozovatelem typu 737 MAX 9. (Foto: NASA, BBC, UPI, NTSB, ABC News, KARE 11)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Související kategorie

Komentáře



M_V (...231.19...)
11.01.2024 21:23

Jak tahle záslepka těsní? Montuje se zvenku a dotahuje šrouby proti přetlaku v trupu? Nebo je těsnění přetlakem přitlačené do rámu?

Pavel. (...64.229...)
11.01.2024 20:54

Ivo: v říjnu z Tuniska Maxem pod kanadskou registrací ve službách Smartwings si neletěl.....

petrp (...250.30...)
11.01.2024 19:44

Ivo:..max 8 se to netýká, mají jinak východy a takovéto záslepky na žádném nejsou.

Ivo - nepřihlášený host (...48.17...)
11.01.2024 19:35
Max 9

Mne fascinuje jak se FAA chová směrem k SpaceX a protahovaní povolení třetího testovacího letu a současně nedokáže ukočírovat kvalitu výroby jednoho výrobce...Další nejasná věc, že se řeší Max 9, ale nikdo se nezabývá tím, zda stejný problém se netýká i Max 8. Těch je v provozu daleko více...Naposled jsem s ním letěl v říjnu z Tuniska pod kanadskou imatrikulaci ve službách Smartwings.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace