Americký regulátor FAA dočasně uzemnil „určité“ Boeingy 737 MAX 9

Jak jsme již dříve informovali, dne 5. ledna Boeing 737 MAX 9 (N704AL) společnosti Alaska Airlines po vzletu z letiště Portland International Airport (PDX) ztratil trupový panel. Panel se od letadla oddělil během stoupání v hladině FL160 (asi 4 900 m), v důsledku čehož došlo k rychlé dekompresi a aktivaci kyslíkových masek. Situaci v kabině ilustruje video zde.

Přes hrozivě vypadající díru v trupu se letoun dokázal bezpečně vrátit na letiště odletu. Nikdo ze 171 cestujících a 6 členů posádky neutrpěl v důsledku incidentu zranění.

Inkriminovanou částí trupu je panel s oknem, který se instaluje v místě nouzového východu u letadel společností, které tento nouzový východ nepotřebují. Alaska Airlines provozují 737 MAX 9 s nižším než maximálním počtem sedaček, proto je východ deaktivován a zakryt standardním panelem s oknem.

Jen několik málo hodin po incidentu, krátce před půlnocí 5. ledna, oznámil generální ředitel Alaska Airlines Ben Minicucci, že společnost z preventivních důvodů uzemní všech 65 letadel MAX 9 a podrobí je dodatečné inspekci. Letadla by se měla vrátit do provozu během několika dní.

V sobotu úřad FAA nařídil svou nouzovou direktivou (EAD) uzemnit 171 letadel MAX 9 provozovaných americkými společnostmi nebo na území Spojených států. Na letadlech musí být před dalším letem provedena inspekce. Co konkrétně bude inspekce zahrnovat, upřesní FAA během několika následujících hodin. Inspekce si podle FAA vyžádají 4–8 hodin práce na letadlo.

Incident šetří Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) a regulátor FAA. Boeing oznámil, že na vyšetřování incidentu plně spolupracuje.

Společnost United již oznámila, že v důsledku inspekcí Boeingů 737 MAX 9 zrušila 6. ledna na 60 letů.

Incident může mít vážné následky, a to nejenom pro Boeing, ale také pro regulátora FAA. V daném případě se totiž jedná se o zcela nový letoun, který Alaska Airlines převzaly teprve 31. října a do komerčního provozu uvedly 11. listopadu.

Po řadě výrobních defektů letadel 737 MAX zajišťuje výstupní kontrolu MAXů nejenom Boeing, ale letadla jsou dodatečně prověřována i regulátorem. Toto dodatečné opatření mělo zajistit kvalitu montáže a zejména garantovat důslednou kontrolu kvality. Nyní budou muset regulátor i Boeing vysvětlit, proč tento přístup selhal.

První vážné pochybnosti o fungování zmíněné bezpečnostní pojistky vznikly již 28. prosince 2023, kdy úřad FAA vyzval všechny provozovatele typu 737 MAX, aby prověřili systém řízení směrovky kvůli možnému uvolnění spojovacích prvků. Nejmenovaný provozovatel během rutinní údržby ovládacího mechanismu kormidla objevil šroub bez matice. Následně bylo zjištěno, že na dalším, zatím nedodaném letadle 737 MAX nebyla matice správně dotažena. Letadla přitom prošla schválením výrobcem, tak i prověrkou FAA.

Pro Boeing (a zejména řadu 737 MAX) se jedná o další vážný reputační problém, a to právě v době, kdy se zdálo, že problém kvality výroby letadel 787 a 737 MAX dostává Boeing konečně pod kontrolu. Boeingy 737 MAX jsou tahounem prodejů a zajišťují pro divizi komerčních letadel největší ziskovost.

Na pozadí hrozivě vypadajících fotografií, které po incidentu zaplavují sociální sítě musí FAA i Boeing nyní přesvědčit cestující veřejnost, že uplatní opatření, která bezpečnost zajistí.

U komerčních leteckých společností je v provozu asi 218 exemplářů Boeingů 737 MAX 9. Podle serveru planespotters.net provozují letadla 737 MAX 9 následující společnosti: Aeromexico, Air Tanzania, Copa Airlines, Corendon Dutch Airlines, flydubai, Icelandair, Lion Air, SCAT Airlines, Turkish Airlines a United Airlines.

Inspekce se budou zřejmě týkat pouze těch letadel, které mají inkriminovaný východ deaktivován, tj. těch, které jsou provozovány s menší „hustotou“ sedadel. (Foto: The New York Times, The New York Post, FAA, planes.cz)


Související fotky


Související články

Související kategorie

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...72.203...)
08.01.2024 17:10

Těžko se technická kultura udržuje ve firmě, ve které se klade důraz na etnickou, sociální a sexuální diverzitu.

Petr - nepřihlášený host (...11.119...)
08.01.2024 15:01
petrp

Jenže ono je potřeba ty spolehlivé a motivované zaměstnance taky spolehlivě a motivovaně zaplatit. Jinak spolehliví a motivovaní zaměstnanci pracují jinde a ve firmě setrvávají flinkové.

Vidím Boeing jenom z dálky a zvenčí, ale vidím podobnost s mnoha firmami, které řídí účetní přes snižování nákladů. V takových firmách na spolehlivé a motivované zaměstnance narážíme výjimečně, a to z výše uvedeného důvodu...

(Nad tím, že reakce na "našli jsme neutažený šroub 12345/XY" nebyla "překontrolujte všechno, protože u nás máme evidentně problémy", ale "zkontrolujte šroub 12345/XY, protože vše ostatní je zaručeně v pořádku", už jsem se podivoval dříve. Ale do obrázku o kultuře to zapadá.)

O. M. - nepřihlášený host (...72.203...)
08.01.2024 13:12
Radek:

Štěstí hlavně bylo, že tam nikdo neseděl, protože by nejspíš skončil venku.

Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
08.01.2024 07:08
Jediné štěstí

Jediné štěstí bylo, že to byl takový šmejd, že rupnul už v 5 km. Kdyby rupnul až v 11 km, mohlo to stát pár lidí život. Teď rychle zjistit, kde se stala chyba a u kolika dalších strojů je.

Michal - nepřihlášený host (...207.216...)
07.01.2024 22:40
Boeing 737 max 9 DoDo

Do_dělej do_ma...
Bylo ty to v vtipné, kdybych jeden v Mexiku pred měsícem s rodinou nepotkal v barvách Air Mexico, Americký regulátor o své kompetenci v souvislosti s Maxy přesvědčuje od začátku. Ještě že k těm více než třista mrtvým nepřibyly další.

osman - nepřihlášený host (...181.20...)
07.01.2024 19:42
Tak na výsledky šetření jsem zvědavý.

Kolik tam asi chybělo šroubů, nebo jaký je systém jištění toho panelu, když ho vyrazí přetlak kombinovaný s podtlakem kolem trupu letadla.

Ján Smriga - nepřihlášený host (...40.245...)
07.01.2024 19:18
To Uvedomelý občan

A prečo by to malo pohnúť s monopolom Airbus - Boeing? 737 MAX je po všetkých kontrolách najpreverenejšie lietadlo v dejinách letectva, postupne sa dostávajú z najväčších problémov a ďalších 30 rokov môže lietať... Mimochodom to majú s tým monopolom pohnuť ruSSi, ktorí okopírovali západné lietadlá a na ich základe si postavili tie ich „slávne“? Nie Ďakujem.

cyklista - nepřihlášený host (...72.203...)
07.01.2024 18:49
Milý uvědomělý občane,

obvyklý uvědomělý výkřik. A nějaká konkrétní možnost?

Jiří - nepřihlášený host (...30.175...)
07.01.2024 12:17
ČSA

...ještěže má náš národní letecký dopravce pouze jediný airbus, který nemusí uzemňovat.

Uvědomělý občan - nepřihlášený host (...165.97...)
07.01.2024 09:20
Pošramocená pověst

Jestli ani tohle dále nehne s pověstí Boeingu jako totálního lempla a chamtivého lháře chtějícího tučné zisky i za cenu nahraditelných lidských životů, pak už je světový trh výroby letadel opravdu jen smutným zoufalým odvětvím. Pojďme dále, dejme šanci dalším. Místo podpory konkurence se dovoluje jejich skupování dvěma nejsilnějšími hráči!

Celkem 11 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace