Rolls Royce a Airbus odmitají kritiku Tima Clarka. Akcie výrobce stouply.

  • 19.11.2023 17:12

Prezident Emirates Sir Tim Clark zdůvodnil v úterý na Dubai Air Show absenci Airbusu A350-1000 v objednávkách společnosti defektními motory Rolls-Royce Trent XWB-97. Prohlásil, že dokud spolehlivost motorů Rolls-Royce nebude na požadované úrovni, Emirates letadla neobjednají. Zároveň uvedl, že A350-1000 je dobré letadlo, které by dobře zapadlo do portfolia Emirates. Společnost by mohla objednat až 50 exemplářů.

To, že kontrakt na A350-1000 je připraven, ale zatím nemůže být podepsán, potvrzují informace zpravodajství Reuters.

Obchodní ředitel Rolls-Royce Ewen McDonald v reakci na tuto kritiku uvedl, že „motor velmi dobře pracuje ve fázi, kterou označujeme za benigní provoz“. Rolls-Royce (RR) zároveň pracuje na dalších zlepšeních motorů pro A350-1000. McDonald potvrdil, že prostředí Dubaje představuje pro motory zvláštní výzvu, neboť „horké a prašné prostředí vytváří pro všechny moderní motory zvláštní zátěž, což platí napříč odvětvím“. Rozhodně však odmítl, že by motory byly defektní.

Šéf divize komerčních letadel Christian Scherer se vyjádřil ještě ostřeji a konstatoval, že „motory pracují perfektně u zákazníků na celém světě. Tim [Clark] tato letadla neprovozuje“. Uvedl to během podpisu kontraktu s EgyptAir na 10 letadel A350-900.

S problémy motorů se nyní pere společnost Pratt & Whitney a extra dobrých výkonů, pokud jde o „dobu na křídle“, nedosahují ani motory CFM International Leap-1. Realita je taková, že žádný z poslední generace motorů nedosahuje v této době úrovně spolehlivosti motorů CFM56 nebo IAE V2500. A nikdo neví, jak budou v reálných podmínkách fungovat motory GE-9X letadel Boeing 777X.

Emirates ve čtvrtek podepsaly objednávku na 15 letadel Airbus A350-900, které jsou poháněny motory Rolls-Royce Trent XWB-84. Výrobce tyto motory považuje za nejlepší dnes sériově vyráběné motory.

Akcie Rolls-Royce na rekordní výši

Názor Tima Clarka týkající se motorů XWB-97 rozhodně nepřijaly finanční trhy, které v pátek poslaly akcie Rolls-Royce Holdings PLC na nejvyšší hodnotu za posledních 52 týdnů. Během posledních 12 měsíců akcie vykázaly fenomenální růst o 190 %. Rolls-Royce prošel úspěšnou transformací, snížil své náklady, zvýšil výkony a vyřešil problémy motorů Trent 1000.

Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje a certifikace Boeingu 777X byly právě problémy motorů GE-9X. Tim Clark to dobře ví, neboť v prosinci 2022 sám vyjádřil skepsi týkající se spolehlivosti těchto motorů při provozu na Středním východě. Tehdy dokonce pohrozil, že je připraven škrtat objednávky. Požadoval, aby Emirates měly před dodávkami dostatek možností prověřit Boeing 777-9 v reálných podmínkách provozu Emirates. Tomu Boeing vyhověl a v červnu během Paris Air Show přislíbil, že jeden ze zkušebních 777-9 v polovině roku 2024 vyčlení pro ověřovací zkoušky u dopravce.

Zprávám z výstav typicky dominují informace o uzavřených kontraktech na letadla. Dubai Air Show 2023 nebyly výjimkou. Díky kritice Tima Clarka se tentokráte dostalo mimořádné pozornosti motorům.

Obvykle se spolu s kontraktem na letadlo s výrobci motorů uzavírají dlouhodobé smlouvy na údržbu a opravy motorů, které jsou ve zprávách méně viditelné. Přitom položka opravy a údržby jsou právě tou položkou, která motorářům generuje zisky. (Foto: Airbus, Aviation Week, Reuters, XWB-97)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
20.11.2023 11:53

Co je to "benigní provoz"?
Napadá mě jedině období zavádění nového výrobku / technologie do výroby, kterému se říká "období dětských nemocí".
Trefil jsem se?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace