Air India změnila adresu. A co dál?

  • 12.10.2021 08:00

Jak jsme již informovali, indická vláda v pátek oznámila, že společnost Tata Sons jako člen konglomerátu Tata Group se stala (staro)novým vlastníkem Air India. Tata Sons převezme společnost v prosinci. Logicky vzniká otázka, jak se věc bude dále vyvíjet. TataGroup neinvestovala 2,4 miliardy dolarů z nostalgických důvodů, ale aby začala vydělávat peníze na něčem, na čem stát posledních deset let systematicky prodělával.

Tata Sons má kromě 100 % v Air India ještě 84% podíl v AirAsia India a 51% ve společnosti Vistara. Alespoň na papíře kombinace společností Air India – Air India Express – AirAsia India a Vistara spolu s více jak 6000 sloty činí z Tata Sons s 28% tržním podílem druhého největšího hráče na rychle rostoucím indickém trhu. První místo patří nízkonákladové IndiGo.

Profil Air India se od IndiGo nebo třetí SpiceJet zásadně liší, neboť IndiGo a SpiceJet jsou aktivní zejména na domácím trhu a jen relativně malá část sítě je „blízké“ zahraničí. Air India si zachovala kromě vnitrostátní sítě relativně rozsáhlou mezinárodní síť včetně slotů na atraktivních světových letištích, jako je např. Heathrow. Pokud zrovna nevládne covid, může na těchto linkách dosahovat atraktivních marží, a to na rozdíl od domácího trhu, kde jsou marže extrémně nízké. Air India je (s výjimkou Air India Express) tradičním dopravcem, který čelí tvrdé nízkonákladové konkurenci na trhu, extrémně citlivém na cenu letenky.

Jednoduše kombinovat a sečíst podíly jednotlivých jednotek Tata Sons je zavádějící. Tata Sons se musí rozhodnout, jak naložit se svým 84% podílem v AirAsia India a 51 % ve Vistaře. Předseda Tata Sons N Chandrasekaran podle The Economic Times již dříve zmínil, že společnosti bude nutno v případě úspěchu v privatizaci konsolidovat. Tata Sons se na tuto eventualitu připravila.

Pokud jde o AirAsia India, Tata Sons koupila koncem loňského roku 32,67 % od AirAsia Berhad a svůj podíl zvýšila na stávajících 83,67 %. Transakce předpokládala, že Tata Sons mohou uspět ve vleklé privatizaci. Součástí transakce je proto „call“ opce, která Tata Sons dává právo podíl AirAsia Berhad kdykoliv odkoupit. Za 33% podíl zaplatila Tata Sons 37,6 milionu dolarů. AirAsia považují svou indickou odnož za ztrátu peněz, takže se jí rádi zbaví. Tata Sons se s pravděpodobností blízkou jistotě stanou 100% vlastníkem, a to během několika měsíců. Poté Tata nízkonákladovku AirAsia India jednoduše začlení do Air India (resp. Air India Express).

Pokud jde o Vistaru (formálně TATA SIA Airlines Ltd.), ve které mají 49% podíl Singapore Airlines, je situace poněkud složitější, neboť zde Tata žádnou call opci nemá. Nicméně The Economic Times uvádí, že s prodejem svého 49% podílu je vedení Singapore Airlines srozuměno. Nějaká dohoda tedy existuje. Také v tomto případě se s možným úspěchem Tata Sons v privatizaci dopředu počítalo.

R. Tata nabízel Singapore Airlines účast na privatizaci po boku Tata Sons, ale Singapore Airlines to z pochopitelných důvodů odmítly. Nechtěly uváznout v privatizační agónii, investovat a následně resuscitovat státem vybydlenou Air India. To není profil Singapore Airlines. Také v tomto případě se jako nejpravděpodobnější jeví odkup 49% podílu a začlenění Vistary do Air India. Tady spekulujeme, neboť Tata Sons, Singapore Airlines i Vistara se z pochopitelných důvodů odmítly vyjádřit.

Na dlouhé cestě k obnovení reputace a bývalé prestiže Air India je vyřešení vztahů s AirAsia Group a Singapore Airlines tím menším problémem. Tata Sons bude moci všechny své společnosti relativně jednoduše konsolidovat. Nepoměrně složitější bude vrátit zdecimovanou Air India do zisku a změnit kulturu společnosti. Tata Group je k transformaci Air India dobře kvalifikovaná. (Obr.: tweet R.Tata, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace