Během tréninkového letu v rámci přípravy na výstavu Army 2021 došlo ke katastrofě prototypu vojenského transportního letadla Il-112V. Prototyp měl na výstavě absolvovat svou veřejnou premiéru. Letouny Il-112V mají postupně nahradit dosluhující Antonovy An-24/26. Letadlo pohání motory ТV7-117ST.
Během přiblížení na letiště Kubinka došlo k požáru pravého motoru, letadlo se naklonilo a zřítilo se po pravém křídle. Ke katastrofě došlo 1,5 km od prahu dráhy, zahynuli všichni tři členové posádky. Velitelem letu byl hrdina Ruska Nikolaj Kuimov. Okolnosti katastrofy se vyšetřují.
Poslední okamžiky letu zachytilo video zde.
První let Il-112V se uskutečnil v březnu 2019, z něj pochází fotografie 1. Zákazník, tj. vojenské letectvo, se však k letadlu vyjádřilo mimořádně kriticky a vzneslo řadu vážných připomínek. Nespokojenost armády vedla v dubnu 2019 k odvolání generálního ředitele společnosti Iljušin Alekseje Rogozina. O problémech Il-112V jsme informovali zde.
Letos v červenci se vicepremiér ruské vlády Jurij Borisov vyjádřil, že problémy s Il-112V se postupně daří řešit. Letoun měl absolvovat svou výstavní premiéru na výstavě MAKS v červenci, kde se však neobjevil.
Od roku 1990 došlo v SSSR a později Rusku během zkušebních letů k pěti haváriím a třem katastrofám (včetně té ze 17. srpna), při kterých zahynulo celkem 11 osob.
5. července 1993 došlo na letišti v Žukovském ke katastrofě zkušebního Il-114. Krátce po startu a v malé výšce se letounu samovolně zapraporoval motor č.2 a letadlo se zřítilo. Při katastrofě zahynulo 7 osob.
19. prosince 2002 se 80 km od letiště Ramenskoje u Moskvy zřítil experimentální stíhací letoun Su-35. Pilot se stihl katapultovat.
26. července 2006 došlo během zkušebního letu k havárii prototypu cvičného letadla Jak-130. Oba piloti se katapultovali. Příčinou havárie byla porucha systému řízení letadla.
26. dubna 2009 vyjel na továrním letišti v Komsomolsku na Amuru letoun Su-35-4 během startu z dráhy. Pilot se katapultoval.
29. října 2013 došlo na továrním letišti firmy Kamov k tvrdému přistání prototypu vrtulníku Ka-52, který se poškodil a začal hořet. Oba piloti z havárie vyvázli se zraněními.
4. prosince 2014 došlo při návratu na letiště Žukovskij ze zkušebního letu ke katastrofě palubní verze stíhače MiG-29KUB. Oba piloti se katapultovali, avšak zkušební pilot Rybnikov dva dny poté v nemocnici na následky zranění zemřel. Příčinu katastrofy se nepodařilo objasnit.
30. července 2015 havaroval nedaleko Petrozavodska na břehu Oněžského jezera zkušební ekranoplán Orion. (Foto: ato, RIA Novosti)
...kouknul jsem několikrát na to video a to vypadá , že požár byl tak rychlý, jakoby se utrhla nějaká lopatka a nadělala okolo paseku, kdoví co to poškodilo a pravděpodobně nešla vůbec vypraporovat vrtule, to by tak zkušená posádka určitě udělala, drželi to pokud to šlo doleva , ale odpor na pravé straně byl tak velký, že při klesající rychlosti to byl pád po křídle doprava.
Jak píše Radek. To bylo první co mě napadlo. Ale co víme... Třeba to nebyl úmyslný náklon ale důsledek požáru a tím třeba poškozeného ovládání řídících ploch.
Nevím jestli si to pamatuji dobře, ale při výpadku motoru u dvoumotorového letounu se letoun musí vždy nahnout a zatáčet přes fungující motor. Tady to posádka udělala naopak s jasným (bohužel velmi jasným) výsledkem. Taky je divné, proč začali zatáčet dřív, než uhasili, vypnuli a zapraporovali motor. Každopádně je to velká škoda posádky, ale i zajímavého letounu. Problémy s hmotností mají všechny letouny - vzpomeňme na A400M.
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Tak, určitě byli zkušení, ale šli dolů stejně rychle, jak ti tajvanci, co vypli špatnej motor