Letecké společnosti a asociace vítají zavedení zdravotních certifikátů EU. Naléhají na urychlené zpracování „jízdního řádu“ pro zmírnění cestovních omezení.

  • 18.03.2021 11:00

Jak jsme již informovali, Evropská komise (EK) představila ve středu koncept digitálních zdravotních certifikátů („Digital Green Certificate“). Ty by měly být zavedeny do tří měsíců a být k dispozici ještě před vrcholem letní turistické sezóny.

Certifikát bude obsahovat osobní údaje, informace o očkování, doklad o negativním testu PCR nebo potvrzení o prodělaném onemocnění COVID-19. Digitalizace přitom zlepší ochranu proti falšování PCR testů. QR kód certifikátu bude obsahovat jméno, datum narození a informaci o zdravotním stavu cestujícího ve vztahu k onemocnění covid-19.  Zdravotní údaje budou do certifikátu vkládat přímo nemocnice, testovací místa, atd. a potvrzovat svým digitálním podpisem. Digitální pas bude nosičem těchto údajů akceptovaným všemi členskými zeměmi. Jakmile pandemie pomine, certifikáty budou zrušeny.

Veškerou logistiku související s národními certifikáty (vydání a ověření) budou mít na starosti jednotlivé členské země. Na úrovni EU bude zřízena databáze certifikovaných míst pro vkládání zdravotních údajů.

Pravděpodobně ještě důležitější je, že se ve středu zřejmě podařilo prosadit, že očkovaní cestující budou při cestování zvýhodněni proti neočkovaným. Bylo shledáno, že přednostní očkování starších lidí je odůvodněné a spravedlivé a nemůže proto být považováno za diskriminaci neočkovaných. Komise se tak zřejmě přiklonila na stranu středomořských zemí a Rakouska.

Asociace Airlines for Europe, ACI Europe, European Regions Airline Association a IATA rozhodnutí EK vítají jako důležitý faktor pro obnovení provozu a cestovního ruchu a vyzývají, aby zavedení pasů bylo rychle schváleno a uzákoněno.

Zároveň vyjadřují obavy, že zatím neexistuje „jízdní řád“, který by určoval konkrétní podmínky pro cestování a časový harmonogram uvolňování restriktivních opatření. Samotné pasy jsou tedy „podmínkou nutnou, nikoliv však postačující“. Letecké společnosti a asociace naléhají na Evropskou komisi, aby taková pravidla byla urychleně dopracována. Zdůrazňují, že členské země musí postupovat koordinovaně a předvídatelně.

Asociace poukazují na kontrast situace v EU a Británii. Británie „jízdní řád“ již definovala a Evropská komise se musí neodkladně vydat touto cestou. Velká Británie předběžně plánuje ukončit restrikce v cestování k 17. květnu, přičemž konkrétní datum bude upřesněno 12. dubna.

Absence takového jízdního řádu v EU vystavuje letecké společnosti, cestovní kanceláře i samotné cestující nejistotě, která podkopává naděje spojené s obnovením cestovního ruchu.

Organizace a letecké společnosti požadují: urychlit vakcinaci v členských zemích, zajistit koordinaci pravidel pro PCR testování a zpracovat statistický model, který by osvětlil souvislost cestování a vývoje epidemiologické situace.

V každém případě je rozhodnutí o digitálních zdravotních certifikátech vykročením správným směrem. (Foto: Renew Europe Group, eudebates.eu)


Fotografie k článku



Komentáře



Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
18.03.2021 12:27

Český člověk si jistě nějak poradí.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace