Spor Smartwings s Letištěm Praha eskaluje

  • 09.02.2021 17:00

Jak jsme minulý týden informovali, společnost Czech Airlines Technics (CSAT) provozovaná Letištěm Praha zadržela kvůli neuhrazení nákladů za opravy dvě letadla ATR-72 provozovaná pod značkou ČSA. Smartwings považují zadržení letadel za protiprávní a pohrozily žalobou/arbitráží. Společnost CSAT k tomuto kroku podle svého vyjádření přistoupila kvůli neuhrazeným závazkům za údržbu letadel a další služby provedené pro České aerolinie společností Czech Airlines Technics po důkladném zvážení situace v souladu s občanským zákoníkem k uplatnění zadržovacího práva.

Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková uvedla, že společnosti CSAT byla zaslána předžalobní výzva. Pokud se strany nedohodnou, bude následovat žaloba.

Celá věc tedy eskaluje a má v sobě také hned několik zajímavých momentů.

Předžalobní výzva zřejmě argumentuje tím, že Smartwings jsou do konce února v tzv. mimořádném moratoriu, a tudíž ochráněni před nároky věřitelů. Mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková ke sporu uvedla: „Podle našeho právního názoru není zadržení letadel v rozporu s mimořádným moratoriem ani s insolvenčním zákonem. Současně se ohrazujeme proti tvrzení Smartwings, které se snaží svalit vinu za hrozící úpadek ČSA na nás.“ Kateřina Pavlíková uvádí, že hodnota pohledávek je natolik vysoká, že se státní firma rozhodla zadržovací právo uplatnit.

Že jsou Smartwings ve složité finanční situaci není třeba připomínat. Je zřejmé, že také Letiště Praha se potýká se složitou finanční situací a musí své zájmy chránit.

Smartwings si opakovaně stěžují, že nedostaly „jako jediní v EU“ žádnou přímou podporu státu. Kritika Smartwings pomíjí, že 49,9 % společnosti vlastní čínská CITC, která se na záchraně odmítá podílet. Není zde tedy analogie s pomocí státu společnostem, jako jsou Lufthansa, Air France-KLM, atd.

Stát sice neposkytl přímou pomoc pro leteckou společnost, zato v rámci programu COVID Plus prostřednictvím státní pojišťovny EGAP garantuje 80 % jistiny úvěru ve výši dvou miliard korun.

Pikantním momentem eskalujícího sporu mezi Smartwings a Letištěm Praha je, že Smartwings hrozí Letišti Praha (jehož jediným akcionářem je stát zastoupený Ministerstvem financí) arbitráží a zároveň žádají stát (Ministerstvo financí) o nevratnou státní pomoc ČSA ve výši 1,1 miliardy korun.


Související fotky


Související články

Komentáře



Ivoš - nepřihlášený host (...98.159...)
11.02.2021 13:36
to Gyro

Tak pokud státem (PRC) vlastněná firma CITIC která vlastní 49,9 % dělá mrtvého brouka a odmítá se podílet na spolufinancování, tak je něco špatně. Bohužel v tom je Čína mistr, vydrancovat co jde.
Snad to poslouží jako varování pro ostatní co se s nimi bratříčkují. Chápu, že pokud jsi zaměstnenc SW
tak se ti to nelíbí no a pokud jsi jejich manager tak to zase nechceš slyšet. ČSA je bohužel už jenom nostalgie.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
11.02.2021 11:35
kulica:

pokud vím, tak žádný odkup akcií se nakonec nekonal, číňani dělají mrtvého brouka.
Tipuju, že po krachu ČSA napochoduje Luftjarda (který ty číňany u nás zastupuje), zbytky společnosti pro číňany odkoupí za zlomkovou cenu, a bude tam zas dělat ředitele.

Co se týče v článku uváděné skutečnosti, že "Stát sice neposkytl přímou pomoc pro leteckou společnost, zato v rámci programu COVID Plus prostřednictvím státní pojišťovny EGAP garantuje 80 % jistiny úvěru ve výši dvou miliard korun", tak to není žádná pomoc (pokud nemáte ty správné konexe), jak dosvědčí mnoho dalších podnikatelů. Pokud totiž banka nechce, tak ne a nepůjčí, záruka nezáruka.

gyro - nepřihlášený host (...188.255...)
11.02.2021 08:08
pro redakci

Vážení "odborníci" z redakce,
co takhle přejmenovat váš web na Hate Smartwings ? Lépe by to vystihovalo povahu vašeho webu.....
Odbornost toho kdo píše tyto nesmysly je opravdu velmi slabá, radši se ani nepodepíše....
Co se takhle třeba podívat na vlastnickou strukturu TUI či Norwegian a jejich státní podporu, státní půjčky Ryanairu, Easyjetu, Wizzairu v UK apod. Tedy jaké podmínky májí přímí konkurenti po Evropě? No nic to se asi nehodí do vaší propagandy že....


Vítek - nepřihlášený host (...135.7...)
11.02.2021 00:29

Když už jsme za celý tenhle nesmysl vyhodili 600 mld (1-2 mld denně!!), tak tam ty dvě miliardy nasypte - pro nás, fanoušky letectví a fl24. :-) :-) Už je to stejně jedno v tomhle srabu.

kulica - nepřihlášený host (...75.191...)
10.02.2021 15:58
To: Milhaus

Pokud je to tak, tak ČSA stejně padnou, protože je mají očividně jen účelově a ne pro jejich rozvoj.
Pokud padne i Smartwings, tak věřím, že se obratem u nás objeví nová společnost se stejnými majiteli s tím rozdílem, že už nebude začínat s Tu-154M.
Obyčejných zaměstnanců Smartwings a ČSA je mě líto, ale stejně tak i těch dalších, kteří kvůli této situaci přišli o práci nebo živoří za pár korun snížené mzdy.
Ono možná kdyby vedení Smartwings řeklo ok, s Čínou je dohodnutý odkup akcií, většinový majitel jsem já a a ještě ten, proběhne to do týdne, tak veřejné mínění bude k tady tomuto nakloněné trochu víc pro nějaké řešení.
Nepadlo už před nějakou dobou to, že Smartwings jednají s Čínou o odkupu, nebo se pletu? Mám pocit, že to byl nějaký rozhovor s jejich ředitelem.

milhaus (...178.96...)
10.02.2021 13:29
to Kulica

Momentálně to vypadá, že do ČSA přesunou všechny dluhy a nechají padnout. Cílem Smartwings vždy bylo konkurenta vysát a zlikvidovat....

kulica - nepřihlášený host (...75.191...)
10.02.2021 12:20

Vyjádřil se někdy Smartwings co vlastně s ČSA má za plány? Třeba ještě předtím tím čínským dáreček, který zastavil leteckou dopravu? Nepřijde mi, že by Smartwings v tomto směru nějak jasně vystupovaly a dávaly svoje postoje veřejnosti.
Protože kromě konverze objednávky z A320neo na A321XLR a A220-300 jsem nic nezachytil .. ale toto jestli proběhne je ve hvězdách.
Ono značka ČSA může zaniknout jen tím, že prostě už nebude letadlo, které bude mít jejich barvy ... a zůstane jen značka, to co má z ČSA nějakou cenu a nostalgii.
Názor laika ... omlouvám se za vstup do diskuze.

milhaus (...178.96...)
10.02.2021 10:28
to Michalc

ad 1: O tom, že to je od číňanů nefér nikdo nepochybuje, doufám, že to pro české firmy bude memento...
ad 2: autobusové a jiné společnosti dostaly kompenzace nezávisle na to kdo je jejich majitelem.
ad 3: podle toho co současná vláda provádí to nevypadá, že by názor daňového poplatníka někoho zajímal.

MichalC (...63.98...)
10.02.2021 09:25

to Skytrax pár faktů: státní garance do výše 80 % úvěru znamená, že český daňový poplatník nese riziko ve výší 1.6 miliard korun. Čínský (takřka poloviční vlastník) nic. Je to férové?

SW požadují od státu nevratnou pomoc 1.1 mld. korun a sedačkové 0.5 miliardy. Pokud to dostanou, pak to celé český daňový poplatník “zatáhne” i za 49.9 % čínského vlastníka. To mi také nepřipadá jako férové.

Suma sumárum, dohromady to může dělat až 3.2 miliardy korun co případně zaplatí český daňový poplatník na podporu privátní společnosti, jejíž takřka poloviční vlastník do společnosti nechce dát ani halíř.

ToP - nepřihlášený host (...135.21...)
10.02.2021 06:49
Je mi smutno

Nejsmutnější je, že QS/OK nepomůže ani Čína ani ČR.A jestli zmizí z nebe značka ČSA,jakožto jedna z nejstarších leteckých společností na světě, bude to dvojnásob smutnější a i ostudné.

Celkem 18 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace