Singapore Airlines nebudou bránit skupině Tata účastnit se privatizace Air India. Privatizace může být katalyzátorem zásadních změn indického trhu.

  • 04.02.2021 17:00

Podle informací Times of India Singapore Airlines (SIA) neplánují účastnit se spolu se skupinou Tata privatizace Air India. Skupina Tata zůstává favoritem (a dost možná i jediným účastníkem) v privatizaci národního dopravce. Tata a SIA vlastní indickou společnost Vistara, kde 51 % drží Tata a zbývajících 49 % drží SIA. Skupina Tata finalizuje s malajskou AirAsia Berhad navýšení svého podílu v nízkonákladové AirAsia India na 84 %.

SIA se sice privatizace nezúčastní, vzdaly se však doložky v akcionářské dohodě o ustavení společnosti Vistara. Ta velmi pravděpodobně obsahuje klauzuli, která by skupině Tata neumožňovala participovat v další letecké společnosti (kromě AirAsia India), která by Vistaře konkurovala. SIA tím otevírá společnosti Tata možnost převzít Air India. Od nekonkurenční doložky upustila údajně také AirAsia Berhad. V případě úspěchu v privatizaci by skupina Tata po takřka sedmdesáti letech opět vlastnila společnost Air India.

J.R.D. Tata totiž založil Tata Airlines jako první indickou soukromou leteckou společnost v roce 1932. Ta byla v roce 1953 znárodněna pod názvem Air India. Podrobněji o procesu privatizace píšeme zde.

Pokud Tata koupí Air India, bude na indickém trhu ovládat dvě tradiční letecké společnosti, které si budou navzájem konkurovat. Podle zdrojů  Hindustan Times by Tata všechny tři společnosti (Vistara, AirAsia India a Air India) chtěla spojit. S případným spojením Vistara a Air India by SIA musely souhlasit, což dává SIA některé zajímavé možnosti.

Tata Group v současné době finalizuje koupi podílu v AirAsia India od malajské AirAsia Bhd. A zvýší tak svůj podíl v AirAsia India na 84 %. Pokud Tata Sons uzavře transakci do konce března, získá navíc právo odkoupit zbývající podíl v nízkonákladové Air Asia India. Pokud Tata nezíská Air India nebo nemůže spojit Air India s Vistarou (čemuž mohou bránit podmínky vlády), může stále spojit Vistaru s AirAsia India.

Indie je trhem s vysokým růstem a vysokým potenciálem. Indický trh vnitrostátní přepravy se rychle zotavuje, poslední čtyři měsíce rychle roste a v lednu dosáhl asi 85 % úrovně roku 2019. Přitom v srpnu byl domácí provoz pouze na 33 % ve srovnání s rokem 2019. Mezinárodní provoz zůstává paralyzován na úrovni asi 46 % předkrizové úrovně. Tahounem růstu mezinárodního spojení je tradičně Dubaj a Londýn. Nová karanténní opatření mohou samozřejmě tato čísla zhoršit.

Indie zakázala mezinárodní lety v březnu 2020 a povoluje pouze přepravu osob ve výjimečných případech (práce, studia, povolený pobyt v zahraničí). V červenci začala indická vláda regulovat maximální počet mezinárodních letů. Indická vláda zatím nekomunikovala žádný plán obnovení mezinárodního provozu.

Indické letecké společnosti provozují asi 713 letadel, přičemž některé společnosti využily stávající situace k rozšíření a modernizaci leteckých parků. Např. IndiGo převzala vloni 44 letadel řady A320neo (24x A320neo a 20x A321neo). IndiGo, největší světový provozovatel letadel řady A320, v minulé dekádě objednal na 700 letadel A320neo, z toho 300 v říjnu 2019. V polovině minulého roku IndiGo vyřadila všech 120 letadel A320-200. Kromě toho pořídila IndiGo také letadla ATR. Razantní restrukturalizace leteckého parku dovoluje společnosti ve složité době podstatně zvýšit svou efektivnost a připravit se na obnovení provozu. V posledních několika týdnech otevřela IndiGo sedm nových bází.

Nové linky rychle otevírá také konkurenční nízkonákladová společnost SpiceJet. Dne 31. ledna oznámila společnost 20 nových linek. Společnost věří, že v dubnu bude schopna vrátit do provozu uzemněné Boeingy 737 MAX. Nasazení stávajících a nových Boeingů 737 MAX by umožnilo společnosti zvýšit efektivitu. SpiceJet má uzemněno 13 letadel MAX, 193 MAXů má objednáno. Je tak jedním z největších světových zákazníků typu.

Indické letecké společnosti převzaly vloni 57 letadel řady Airbus A320neo, tj. podíl Indie na celkových dodávkách Airbusu v loňském roce činil 10 %.

Privatizace Air India otevírá zajímavé možnosti přeskupit síly na rychle rostoucím indickém trhu letecké dopravy. Samozřejmě konečný výsledek privatizace závisí na podmínkách privatizace Air India a ceně. Podmínky se postupně stávají pro zájemce příznivějšími, neboť vláda má intenzivní zájem mnohaletou privatizační agónii předlužené a ztrátové Air India ukončit. Výše dluhů společnosti se odhaduje mezi 7 až 9 miliardami dolarů. Právě výše dluhu je největším břemenem privatizace. (Obr. Times of India, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace