Nedostatek vakcín maří šance na brzké zotavení evropské letecké dopravy. A jak je to vlastně s prognózami?

  • 01.02.2021 08:00

Relativně optimistické prognózy oživení letecké dopravy v Evropě z konce loňského roku vzaly v lednu za své spolu s euforií z masové vakcinace. Hlavním důvodem je právě vakcinační debakl Evropské unie kombinovaný s rychlým nástupem nakažlivějších mutací viru. To staví evropskou leteckou dopravu do kritické situace.

Nejnověji ukazuje možný vývoj v Evropě v prvním pololetí 2021 prognóza Eurocontrol Traffic Scenarios publikovaná 28. ledna. Generální ředitel EUROCONTROL Eamonn Brennan prohlásil: „Je jasné, že [hodnoty za] únor a březen budou mimořádně nízké, a to s výjimkou nákladní dopravy… Pro evropskou leteckou dopravu, která je už nyní na kolenou, je to úplná katastrofa.“

Scénáře Eurocontrol předpokládají během první poloviny roku další prohloubení propadu leteckého provozu. Zatímco v lednu činí pokles provozu 64 %, v červnu bude propad 70% (ve scénáři B – viz graf), přičemž vrcholu poklesu bude dosaženo v dubnu, a to o 78 %. I v optimističtějším scénáři A (viz graf) bude pokles v červnu 55%, přičemž vrchol propadu se předpokládá v únoru a březnu (pokles o 72 %).

Celkově tak bude situace v prvním pololetí horší než za stejné období roku 2020. Období nejhlubšího propadu zasáhne i Velikonoce.

Prognóza Eurocontrol je v podstatě v souladu s poslední prognózou Sdružení letišť ACI Europe, která ve své lednové prognóze předpokládá v základním scénáři pokles v jednotlivých čtvrtletích o 77 %, 68 %, 40 % a 45 %.

Lednové prognózy se shodují, že zotavení evropského provozu se posunuje do třetího čtvrtletí. Tento posun má zásadní dopad na hospodaření leteckých společností.

Jak dramaticky se postupně zhoršuje výhled na zotavení nejlépe ukazuje pohled na prognózu Eurocontrol Traffic Scenario ze září 2020. Ta předpokládala v lednu 2021 propad o 20 % a v únoru o 15 %. Říjnová prognóza Sdružení letišť ACI Europe v základním scénáři předpokládala propad o 43 %.

Pokud čtenáře zarazí, že globální prognózy (např. IBA) jsou ve své prognóze oživení letecké dopravy na evropském kontinentu optimistické, jde o rozdíl zejména terminologický. Prognóza Eurocontrol sice mluví o Evropě, ve skutečnosti však zahrnuje pouze členské země organizace. Prognóza tedy nezahrnuje Rusko, což je trh s velkou váhou, který dosáhl úrovně provozu roku 2019 již v srpnu 2020 a od té doby pokračuje ve zdravém růstu. Globální oživení leteckého provozu bude velmi fragmentované a nejrychleji nastane v těch zemích, které mají významný vnitrostátní příp. vnitroregionální provoz.

Kromě prognóz organizací, analytiků a konzultačních firem se můžeme setkat s prognózami leteckých společností, které jsou typicky výrazně optimističtější. Možná proto, že jsou tažené více zbožným přáním než hlubokou analýzou.

Generální ředitelka Air France Anne Rigail ve svém interview z 21. ledna sdělila, že oživení nastartuje ve druhém čtvrtletí a koncem roku 2021 bude Air France využívat již 70 % předkrizových kapacit. Tento optimistický pohled do blízké budoucnosti však nebrání skupině Air France – KLM žádat vlády Francie a Nizozemí o udělení další pomoci, neboť 7 miliard eur pro Air France a 3,4 miliardy eur pro KLM, které společnosti dostaly k překlenutí krize v loňském roce, nepostačuje. Podle zpravodajství Bloomberg se mluví o dalších 3 miliardách eur pro Air France a miliardě pro KLM. (Graf: Eurocontrol)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Jan Koláček - nepřihlášený host (...13.193...)
01.02.2021 08:55

Dobrý den, kdo prosím píše takovéto články ? Redakce ? Pan Krsek, Habarta ?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace