Boeing 737 MAX se letos zákazníků nedočká

  • 22.07.2020 21:00

Podle informací deníku The Wall Street Journal se termín návratu Boeingu 737 MAX do provozu opět opozdí, a to nejspíše až do února.

Ukazuje se, že certifikační proces bude složitější, než se původně očekávalo, a to nejenom z technických důvodů, ale také kvůli koronaviru. Regulátor FAA také musí dosáhnout konsenzu světových regulátorů, kterého může být těžké dosáhnout v krátké době. Evropský úřad EASA nyní např. požaduje sjednotit certifikační procedury a kritéria, kterými certifikuje Airbus, a procedury, podle kterých FAA certifikuje Boeing. To může znamenat např. dodatečný požadavek instalovat třetí snímač měření úhlu náběhu, aby v případě nesouladu údajů ze dvou čidel mohlo dojít ke „hlasování“.

V minulosti bylo praktikováno automatické uznání certifikace FAA. Defektní certifikace 737 MAX, která nepřímo vedla ke katastrofě letadel Lion Air a Ethiopian, vyvolala nedůvěru regulátorů (a veřejnosti) k rozhodnutím amerického regulátora a zpochybnila jeho nezávislosti na Boeingu.  

K návratu modelu 737 MAX do provozu bude nutno zajistit výcvik pilotů a technického personálu, což si vyžádá další čas.  

Letadla jsou celosvětově uzemněna od března 2019. Další posunutí termínu může mít nepříjemné dopady na hospodaření Boeingu, neboť pozdní uvedení do provozu umožní dalším zákazníkům odstoupit od objednávek. Obvyklou podmínkou kontraktu je, že pokud výrobce nedodá letadlo do jednoho roku po stanoveném termínu dodávky, může zákazník odstoupit od koupě bez penalizace. Za první pololetí odepsal Boeing již 812 objednávek 737 MAX. (Foto: The National)


Fotografie k článku



Komentáře



lubomir.germany (...74.148...)
24.07.2020 14:43

@ planesfun: jen pro info, já to nepíšu, to Petr Pan :)

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
23.07.2020 12:58

Jó, kpt. Keller, ten dokáže pobavit...

planesfun (...63.98...)
23.07.2020 10:30

Pro pobaveni:

https://www.idnes.cz/technet/technika/boeingu-737-max-a-ladislav-keller.A190325_111507_tec_technika_vse

planesfun (...63.98...)
23.07.2020 10:26

Lubomir: jen pripominam, ze jejich skvely prezident jak pisete byl prave ten, kdo prozirave naridil FAA uzemnit MAX v dobe, kdy se tomu FAA jeste branilo, ze neexistji dukazy, ze letadlo je defektni. Takze body pro Trumpa. Jinak by ta rakev letala v US do dalsi katastrofy.
Vzpomenme si take na naseho samozvaneho experta Kellera, ktery v mediich vehementne presvedcoval, ze chyba byla na strane pilotu. Aniz by o tom neco vubec vedel.
Souhlasim, ze MAX je odepsany. Podobnym zpusobem verejnost odepsala take Dc-10 resp MD-11.

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
23.07.2020 07:14

Vezte, že když to všechno vezme někdo typu Ryanair, tak jim na ty lety budou lidi ještě stát fronty. Liidé mají velice krátkou paměť, zákazníci nízkonákladovek dvojnásob.

ToP - nepřihlášený host (...163.8...)
23.07.2020 06:02

737MAX je v podstatě už mrtvý

Petr Pan - nepřihlášený host (...106.186...)
22.07.2020 23:50
re: lubomir

Ano, rovnako ako ich skvely prezident, cely ich byrokraticky system je plny lzi... FAA napriek povinnosti skontrolovat bezpecnost noveho lietadla - radsej to "delegovali" priamo na vyrobcu a z "nestranneho" regulatora sa stal spolupachatel pri vyse 300 mrtvych a dvoch zlyhaniach. Klamali po nehodach, nechceli lietadla uzemnit, lebo si rychlo uvedomili, v akom pruseri su. Myslim, ze historia sa opakuje a Havilland Comet sa nove meno - 737MAX. Aj ked ludia maju velmi, velmi, velmi kratku pamat a zabudnu na nehody MAXikov, aerolinky len vyuziju terajsiu krizu na stornovanie objednavok... A tak skveli manazeri Boeing corp. mozu chodit po parkovisku a ratat lietadla :) a akcionari budu len dufat, ze stratovy Dreamliner 787 ich vytrhne z biedy

lubomir.germany (...45.36...)
22.07.2020 21:29

a je to tu... jsme na úsvitu velkých změn v letectví... dějě se to před našíma očima právě ted

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace