Přemalování Smartwings za takřka miliardu?

  • 15.06.2020 14:52

Podle odhadů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD bude letošní propad české ekonomiky pátý největší na světě. Hůře na tom budou jenom Velká Británie, Itálie, Španělsko a Francie. Mezi členskými zeměmi EU je Česká republika s 3% inflací dokonce na prvním místě.

Rovněž Evropská komise předpokládá, že česká ekonomika letos tvrdě narazí a HDP propadne o 6,2 %. To je větší propad než během krize v roce 2009.

Zadlužení ČR rekordně roste, vláda plánuje letošní rok deficit 500 miliard Kč. Nikdo přitom neví, co nás ještě čeká. Hospodářská situace proto vyvolává obavy. Přesto se do hry opět vrací kontroverzní státní pomoc pro Smartwings.

Zůstává nepochopitelné, proč se stát ve stávající krizi intenzivně zabývá cílenou podporou jedné konkrétní firmy, navíc z hlediska výkonu hospodářství zanedbatelné. A přichází s řešením, které není dostupné žádné jiné firmě. Navíc jde o společnost, která byla v potížích již před krizí a je z poloviny vlastněná čínským kapitálem.

Zatímco dříve vláda ve snaze zajistit Smartwings úvěr operovala argumentem o strategickém významu společnosti, nyní se objevují jiné, zato však podobně neudržitelné argumenty. Ty v sobotu oznámil ministr dopravy Karel Havlíček.

Stát je podle něj připraven poskytnout záruku na úvěry pro Smartwings ve výši až 900 milionů korun. Stávající vlastníci (Unimex Group Jiřího Šimáně a Jaromíra Šmejkala) a čínská CITIC Europe vlastnící 49,9 % ujišťují, že jsou připraveni vložit do své společnosti 1,6 miliardy Kč.

Podmínkou státu pro udělení garancí je přejmenovat Smartwings na ČSA a zakázat výplaty dividend na deset let. Firma má zaručit zaměstnanost svým 2500 zaměstnancům. Po návratu z Lán se ministr Havlíček pochlubil, že řešení má podporu prezidenta Zemana.

Požadavek přejmenovat společnost na ČSA nemá racionální základ. Přemalování letadel je zjevně marketingovým apelem na patriotické cítění pro firmu, která je ve skutečnosti z poloviny čínská. Přiznejme si, že značka ČSA už nemá hodnotu a dávno ztratila svůj pozitivní brand a image. Podobně prázdná je podpora prezidenta, jehož názor na udělení státních garancí komerční firmě je irelevantní. Prezident nemá roli ve formování státní hospodářské politiky a navíc jeho pročínská orientace je notoricky známá. Při absenci přesvědčivých argumentů tak Havlíček vaří z vody.

Z jiného světa je také požadavek zaměstnanosti. Lufthansa právě ohlásila, že propustí 22 tisíc zaměstnanců, British Airways, easyJet, Emirates uvolní 30 % zaměstnanců atd., atd. Evropské (i světové) aerolinky masově propouští. Vzhledem k propadu poptávky po leteckém cestování je původní míra zaměstnanosti neudržitelná a nesmyslná. Navíc otázky zaměstnanosti řeší jiné programy vlády.

Ministr Havlíček slibuje „klíčovou roli státu“ ve věřitelském výboru. To nezmění fakt, že hodnota společnosti, která má dostat garance, se zřejmě blíží nule. Smartwings nevlastní letadla, catering, hangáry ani údržbu. Před krizí byly zřejmě jedinou skutečnou hodnotou společnosti sloty na letištích s koordinací slotů. To je pryč, neboť letiště, která dříve byla nedostupná dnes volné sloty mají.

Smartwings mají také pobočky v Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Ty má český daňový poplatník podporovat také?

Lze stěží očekávat, že by problémová společnost začala v nové a brutální realitě letecké dopravy zázračně vytvářet zisk a splácet úvěry. A pokud nesplatí, banky si dluh vyberou od státu. Transakce proto představuje pro daňového poplatníka vysoké a neodůvodnitelné riziko. Státní úředníci s „klíčovou rolí státu“ ve věřitelském výboru na této realitě nic nezmění.

Ministr Havlíček také uvedl, že podpora Smartwings by udržela „vztah s českými dodavateli, subdodavateli, zejména v oblasti servisu." V této souvislosti stojí za to připomenout, že podíl v leteckých opravnách Avia Prime, které udržují letadla Smartwings, koupil v roce 2017 fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše. Podle zdrojů Hospodářských novin (https://www.info.cz/byznys/babisuv-fond-koupil-polovinu-leteckych-opraven-avia-prime-jde-zrejme-o-nakup-za-pul-miliardy-a-vic-19286.html) zaplatil za polovinu Avia Prime až tři čtvrtě miliardy korun.

Smartwings (a ČSA) nejsou nenahraditelné a v případě odchodu z trhu uvolněná místa ochotně obsadí konkurence. Ostatně Buzz a další společnosti již vedou jednání s cestovními kancelářemi a byznys Smartwings jsou připraveny převzít, a to v podstatě okamžitě. Buďme realisté, cestovní kanceláře budou rozhodovat na základě komerčních podmínek, nikoliv podle toho, zda se letadla přemalují do barev ČSA.

Autor: Michalc


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Shangri La - nepřihlášený host (...102.196...)
28.06.2020 11:22
Hrobaři letectví -věhlasní "ekonomové".

Devastaci ČSA započal Tvrdík a nesmazatelně se podepsal Lašák (neprávem opomíjený), poté Dvořák (soused Janouška -hybatele Bémova magistrátu) . A ti další ? ? ?

RomanK (...239.68...)
21.06.2020 10:19

To milhaus:
Smartwings je malá firma a fakt není mezi největšíma firmama, ale jako jedna z mála díky koroně absolutně mimo provoz a její náběh zpět bude pozvolný.

Honza - nepřihlášený host (...80.219...)
20.06.2020 13:47
Jak to vidím já.

Zjednodušeně napsáno: Kvůli lidem, kteří rádi létají na dovolenou se budou podporovat letadla skoro jednou miliardou. Vyhozené peníze, které by se daly mnohem lépe využít v dnešní době finančních problémů.

ToP - nepřihlášený host (...163.8...)
20.06.2020 12:13
Milhaus >

DĚKUJI

milhaus (...178.96...)
19.06.2020 23:41
to ToP

Ad1: O čem mě má kdo přesvědčovat?
Ad2: Namísto osobních invektiv je v civilizované diskuzi vhodné používat argumentů
Ad1: Nic vtipného jsem nepsal.

PavelJ - nepřihlášený host (...45.185...)
19.06.2020 18:19
reseni

Je to soukroma spolecnost? Je. Nejvetsimi vlastniky jsou Unimex Group a CITIC Group. Tak at se slozi oni a pokud tak zalezi i cestovkam na zachrane SW tak at prispeji (zaruci se) majitele tech cestovek. Muzete oponovat, ze mnozi zivnostnici prispevek dostali ale za nimi nestal ani Unimex ani CITIC.

JirkaM (...177.140...)
19.06.2020 14:40
reseni

Těch 900 miliónů by tu agónii jen zbytečně prodloužilo a nikdo snad nevěří, že by o ně stát nepřišel.

Na druhou stranu, poslední co chci aby přes tisíc lidí skončilo na dlažbě, zabavili jim byty z hypoték atd.

Já jsem pro to, aby se těch 900 mil rozdělilo mezi zaměstnance s výjimkou managerů. Stejně by se pak ty peníze musely dát bankám, tak radši ať je dostanou přímo lidé.

Tohle by uspokojilo jak nás, co nechceme Číňanům tyhle nešťastné aerolinky donekonečna dotovat i ty, co jsou na SW existenčně závislí natolik, že byli z tohoto dobrého článku upřímně nešťastní.

Jirka - nepřihlášený host (...228.68...)
19.06.2020 14:20
Jste tu všichni velmi chytří

Když jste tu všichni tak velmi chytří, proč se se svými konkrétními požadavky neobrátíte na vládu? Chybí tu už jen Petr Plhal, ten byl ještě chytřejší než vy všichni tady.....

ToP - nepřihlášený host (...163.8...)
19.06.2020 13:51
Milhaus >

Akorát slovíčkaříte a nic jste nepochopil.jak jsem již podotkl nejsem zaujatý , je mi úplně jedno jestli poletím do Kodaně letadlem OK,DY,FR nebo SK nebo jestli nakonec FR a W6 převezmou žezlo.Prostě tento článek nebo novinka se prostě nepovedl, opakovanè podotýkám , že se těším na další články/ novinky jako je třeba dnešní příspěvek o Lufthanse a valné hromadë , prostě jen fakta bez politikaření....

PS: Já se Vašim přispèckům moc nesměju

letmech - nepřihlášený host (...98.72...)
19.06.2020 09:51

Již jsem to někde psal. Stačí se podívat na hospodaření SW v obchodním rejstříku za posledních pár let. Předpokládám, že p. Havlíček tam přístup asi nemá.

Celkem 93 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace