Čechoviny 138

Kromě první návštěvy měla Mrija, samoj balšoj samaljot v mire, v Praze vždy technické problémy. Jednou se sjížděly do Ruzyně sanitky z celé Prahy, protože Mrija nemohla vysunout podvozek, poté co praskla jedna trubka hydrauliky, tuším v pravé podvozkové gondole, a personál musel mechanicky pomocí klik vytahovat všech čtrnáct hlavních podvozkových noh plus dva příďáky. Ještě, že jich bylo na palubě asi třicet.

Po přistání to v trupu smrdělo jako v šatně posilovny a všichni molodci byli tím tělocvikem zcela propocení. Ptali se, jestli nemáme nějakou hydraulickou kapalinu. Protože v té době aerolinka již používala Skydrol, přinesli jsme cudně jednu tuším dvoulitrovou plechovku AMG10. Koukali na nás trochu jako na blázny. Mašina parkovala na dráze 22. Už nevím, kdo tam přivezl na muldíku barel AMG10. Skladnice ho vyhrabaly někde odložený v koutě. Druhý den přivezli novou trubku a vyměnili ji. Nějak mně hlava nebrala, jak mohla vytéct všechna kapalina, když praskla jen jedna trubka. V technickém popisu letadla bylo uvedeno, že má čtyři nezávislé hydraulické okruhy.

Byli jsme požádáni o pomoc při doplnění kapaliny. Mylně jsem se domníval, že bude někde dole na trupu přípojka na doplnění kapaliny. Chyba lávky, Rusové vynesli normální kýble, do kterých se napumpovala kapalina. S kýblem se lezlo po žebříku a v trupu po dalším žebříku až do centroplánu, kde byla jediná nádrž na kapalinu. Ano správně, pro všechny systémy jediná nádrž!

Po několika výstupech s otevřenými kýbly, ze kterých kapalina vesele šplíchala, se stal další výstup čistým adrenalinovým zážitkem! U toho jsem už nemusel být a tak jsme nechali posádku, ať si namlátí hubu sama.

Při další návštěvě jsem zažil něco, co jsem ještě nikdy neviděl, a že jsem toho už na letišti viděl hodně. Bylo to opět na dráze 22 a Mrija jela na start. Když odbočovala na pojížděčku, vysunula klapky, a ty se vysunuly pouze na jedné straně. „Vot kakaja těchnika!“ Klapky se zasunuly a zase vysunuly a opakovalo se vysunutí pouze na jedné straně. Proboha, co by se stalo, kdyby se takhle vysunuly klapky při přistání! Žádné „flap slat disagree“, kdy se zablokuje mechanika klapek, když se rozhodí klapky proti sobě o jeden stupeň. Tady se vysunou naplno na jedné straně a na druhé nic!

Vzal jsem si foťák druhý den, když přivezli nový transmisní hřídel a měnili ho. Prostě, když se letadlo nafukuje a zvětšuje, tak se nejspíš musí i zesilovat.

Pak se letadlo sedm let přestavovalo. Díky hospodářskému kolapsu sovětského Ruska a jeho pohrobků se druhý kus Mriji nikdy nedostaví a jediná postavená podle údajů Lubora Obendraufa měla vloni jen dva lety! Co musí stát udržování tohoto monstra při životě, to si nedovedu představit.

A letos? Mrija zůstala věrná své pověsti poruchového letadla. Po startu z Ruzyně se nepodařilo zatáhnout první pár hlavních podvozků. Protože An-225 nemá nouzové vypouštění paliva a aby dosáhla maximální přistávací váhy, museli by palivo vylétat, pokračovali v letu s vytaženým podvozkem. Můj kamarád Miloš Cvrk vyfotografoval Mriju s vytaženým podvozkem nad Barrandovem. Další fotografie z letové hladiny nad Budapeští s vytaženými koly jsou na Youtube.

Nad Barrandovem

Prostě Mrija nezklamala. A můžete mi klidně zase nadávat. An-124 létá bez problémů. Není to monstrum, je to velké letadlo, ale spolehlivé.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Mira - nepřihlášený host (...204.239...)
18.06.2016 10:47
diky

Vazeny pane Cechu,
po hodne dlouhe dobe jsem si precetl clanek pod kterym jst se podepsal a musim konstatovat, ze to je zas na hodne dlouho dobu Vas posledni, kteremu jsem venoval svuj cas.

letmech - nepřihlášený host (...103.75...)
11.06.2016 12:32
to Martin Stalag

S tou pracovitostí nesouhlasím, dělal jsem s mnohonásobně problematičtějšími. Jinak se vším ostatním souhlas. Plus ještě navíc "myč pr.elí.

Martin Stalag - nepřihlášený host (...102.245...)
07.06.2016 23:53
p. Čech = lhář

Každý kdo s tímto pisálkem pracoval, ví co je zač. Odbornost mizivá, pracovitost řekněme problematická, ale jako tlučhuba nadprůměrný. S touhle nálepkou už jen dožívá.

Venca - nepřihlášený host (...11.6...)
07.06.2016 08:47

Jarda - komouše sice taky v lásce nemám, ale tim, že budeš používat k jejich očernění smyšlený, překroucený či lživý informace, se snižuješ na jejich úroveň...

JGR - nepřihlášený host (...177.109...)
06.06.2016 20:00
Jarouši

Jarouši...

Jarda - nepřihlášený host (...188.233...)
05.06.2016 11:57
jen dál

Jen dál pane Čech. I když mají Vaše příspěvky opravdu upadající úroveň, mají jeden obrovský význam. Podráždění rusofilové a komanči se vyonanují v nenávistných komentářích a nemají pak potřebu škodit doopravdy. Takže ještě jednou dík.

karel3 - nepřihlášený host (...144.137...)
03.06.2016 06:10
?

Kde-kdo kritizuje pana Cecha pro jeho "zaujatost" vuci ruske technice. Nikdo tem kde-kterym nebrani napsat neco kde predstavi ruskou techniku v priznivem svetle.

Zdeněk Záruba - nepřihlášený host (...48.3...)
02.06.2016 23:21
Mrija v Ostravě

Pro inf. jen v rozmezí od 26.1.2015 do 2.2.2015 provedla Mrija v Ostravě tři obchodní lety.Tzn. šest tzv. pohybů-tři přílety a tři odlety....Z toho posledního se opět musela vrátit do Kyjeva,tzn.sedmý pohyb-let.
Toto je můj příspěvek k tvrzení,že údajně provedla jen dva lety........

Marek - nepřihlášený host (...177.6...)
01.06.2016 20:26

Lkprak: Tak ono by možná stačilo štítek "stalo se" změnit na "nestalo se" a bylo by vše v pořádku, s tím že je to žertovná novela z prostředí letiště.

japoko - nepřihlášený host (...176.232...)
01.06.2016 12:22
Hamáček...!

Hamáček - chytrej jak Hamáčkovo dítě!

Celkem 39 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace