Čechoviny 137

BOEING 757

Boeing 757-200ER G-OOBE TCS Expeditions

V polovině devadesátých let, když začala být Praha pro britské dělnictvo úžasně levnou destinací s levným pitím a holkama, nasadily British Airways na linky do Prahy místo sedm tři sedmičky větší typ 757. Mám tu mašinu rád: avioniky je tam přiměřeně a je to klasický aeroplán, žádný počítačový zázrak. A ke všemu se docela dobře mohlo.

Boeing 757 společnosti Eastern

BA a Eastern učinily v sedmdesátých létech první objednávku a to spustilo sériovou výrobu tohoto typu. British zvolily motory Rolls Royce RB 211-535C a Eastern Pratt and Whitney PW2037. Soudruzi odboráři položili Eastern v roce 1991 a jejich 757 skončily v Arizonské poušti. Pamatuji si, jak chodily posádky s cedulemi před odbavovací halou letiště Newark a žádaly vyšší platy. Říkal jsem si: „Abyste ještě ty „mizerné“ platy nechtěli, až budete na podpoře!“ Když jsem pracoval v Lutonu, přelétly tam dvě 757 Easternu, které měly výrobní číslo 5 a 7. Letadla koupil tehdy nový dopravce Air 2000. V Lutonu se na nich dělala generálka. Když se vyndaly podlahy, koukal jsem jako blázen, že v zadní kuchyňce byl podlahový rošt totálně zkorodovaný, místy i chyběl. Všechno se to muselo vyřezávat a dávat nové. A to byla letadla ani ne deset let stará!

Boeing 757-236 G-BIKA Dover Castle

Říká se, že letadlo, které má společnost na plakátě, bude mít problémy. Je to pověra, ale u G-BIKA to platí na 100 %. 757 je první sériové dopravní letadlo, kde byly použity kompozitové díly (jak říkal jeden můj prostoduchý kolega z Kunovic: „To je ten plechové laminát!“). Kromě krytů motorů a podvozků byly z tohoto materiálu vyrobeny i pohyblivé řídící plochy. Je to lehký a pevný materiál, ale nikdo s ním na dopravních letadlech neměl v té době zkušenosti. Na letadlech je všechno vodivě propojeno, je to z důvodu odvodu statické elektřiny a pro případ zásahu bleskem. Při týdenní prohlídce se kontrolují propojovací pásky, jestli náhodou nějaký neupadl. Je to fakt dost důležité. A kdo po přistání letadla v bouřkovém počasí dostal ránu od trupu, to jistě i potvrdí, jak jsou letadla nabitá. Směrové kormidlo bylo vyrobené z kompozitu, mělo jinou vodivost než kýl vyrobený z hliníkových slitin. Při průletu letadla G-BIKA bouřkou udeřil blesk do letadla a výboj šel po konstrukci až ke kýlovce. Tam přeskočil do směrovky a ta explodovala, i když na ní byly namontovány zářiče statické elektřiny! Piloti s letadlem přistáli a nikomu se nic nestalo. Ale dohlédací úřad okamžitě zastavil lety s tímto typem. Po zjištění příčiny výbuchu vyrobil Boeing nové pohyblivé plochy pro všechna vyrobená letadla, a do kompozitu byla zatkána měděná síť.

Boeing 757-236 G-BIKA Dover Castle

Nevýhodou sedm pět sedmičky je podle mne její výška. Když jsme začínali u British, koupil kolega montážní štafle. V devadesátých létech nebylo možné sehnat u nás hliníkové žebříky nebo štafle. Protože doprava z Londýna by přišla draho, tak jsme zakoupili jakési plechové štafle vyrobené na Slovensku. Elektronický úsek je přístupný otvorem na spodku přídě trupu. Tam byl umístněn mimo jiné i quick access recorder (QAR), který zapisoval na magnetofonovou pásku všechna letová data a rozhovory v kabině. Je to tak trochu záložní černá skříňka. V Praze se při denním ošetření kazeta s páskou měnila, nahraná se dávala do kokpitu a piloti ji předali v Londýně mechanikům. A tak jsem v noci lezl do elektronického úseku, a když jsem byl vevnitř polovinou těla, plechové štafle se pode mnou začaly skládat. Ruce jsem měl uvnitř trupu a visel jsem za podpaždí. Sportovec by se nějak vzepřel a svižně by se vytáhl do trupu, ale taková brambora jakou jsem já? Visel jsem a nadával jsem a nakonec jsem se z trupu nějak dostal. Byl jsem odřený a pomlácený, jak jsem dopadl na ty pitomé štafle, tak jsem si namohl kotník. Řeknu vám, ty štafle letěly! A slova, která letěla za nimi, jsou ve slušných periodikách nepublikovatelná! S výškou tohoto letadla také souvisí následující historka. Nikdy jsem nedělal společně se svým synem Honzou. Samozřejmně, že jsem chtěl, jako každý normální otec, als z různých důvodů jsme se v práci míjeli. Jen jednou se nám to podařilo. Přistála sedm pět sedma DHL a tekla jí hydraulická kapalina z jednoho šroubení v podvozkové gondole. Otevřel jsem hlavní podvozkové kryty a zjistil jsem, odkud to kape. Šel jsem si do prďárny pro žebřík, protože to bylo šroubení na stropě podvozkové gondoly. V tu chvíli za mnou přijel Honza, který byl se spolužáky na praxi v hangáru. „Co děláš, tati?“ „Musím dotáhnout šroubení v podvozkové gondole, tak si nesu žebřík.“ „Prosím tě, já ti tam vlezu, ještě spadneš a něco si uděláš!“ řekl s despektem vlastním všem mladým. A tak tam vlezl, já jsem mu podal potřebné nářadí a on to přetáhl. Tato krátká akce byla jediná naše společná práce na letišti.

Obcházel jsem jednou v noci po přistání mašinu a pod zádí jsem ucítil známý smrad Skydrolu, hydraulické kapaliny, která pohání systémy téměř všech současných letadel. Je to největší chemické svinstvo, které znám. Ruskou hydraulikou AMG 10 se kluci natírali v létě místo opalovacím krémem, zkusit to se Skydrolem, naskáčou vám rudé fleky, všude kam se ten sajrajt dostane. Kapalina je velmi vzlínavá, a když se včas neumyjete vodou, za chvíli jí budete mít všude. Koukal jsem, že Skydrol kape z krytu APU. Přivezl jsem si schody a otevřel jsem kryty, ale tam to bylo suché. Nemohl jsem najít, odkud to teče. V kokpitu jsem viděl, že jeden systém má trochu méně kapaliny, nebylo to nic tragického, ani na doplnění to nebylo. Ale bůhví, odkud to teklo a tak jsem zavolal kolegu, který byl doma, protože jsem to nemohl najít. Prolezli jsme celou mašinu, až jsme to nakonec našli – bylo to na konci trupu před požární přepážkou APU za náhonem stabilizátoru. Tam bych neprolezl ani náhodou. Láďa povolené šroubení povolil a dotáhl a přestalo to rosit. Skončili jsme v pět ráno. Hrdě jsem ráno předával posádce letadlo, s tím, že jsme to opravili. Kapitán se divil, proč jsme na tom dělali, když to byl poslední let této mašiny v barvách BA. Odpoledne se to přelétává do dílen Marshall of Cambridge, kde letadlo budou generálkovat a předělávat na nákladovku! Když přiletěla v barvách DHL do Prahy, vždy jsem do ní kopnul!

Když jsem poprvé viděl ryze nákladní 757F, postavenou již jako nákladní, nikoliv předělanou, byl jsem překvapen, že letadlo má jen jedny velmi malé vstupní dveře a otevírají se dovnitř. V předsíňce je místo cateringových dveří toaleta. Je to logické, ale nikdy jsem si to neuvědomil.

A nakonec ještě poznámka. Boeing 757 je poslední typ společnosti Boeing, jehož trup se vyráběl na přípravcích pro trup 707! Ta se vyráběla od roku 1954, stejný trup má 727, 737 a nakonec i 757. Pouze podlaha kokpitu se posunula o 15 centimetrů níže, takže kokpit je prostornější a vypadá jinak, ale skutečně, je to ten samý trup!

Boeing 757 FC

Zatímco v Evropě je Boeingů 757 pro dopravu cestujících jako šafránu, v USA jich společnost Delta má 119 (2016) plus 16 prodloužených verzí -300. US Air jich má 15. Většina těchto letadel je vybavena winglety. Nákladovky společnosti UPS v Evropě winglety nemají, na krátké tratě úspora paliva není tak markantní.

British Airways používaly v nákladových prostorech posuvné vany. Byl to od začátku zdroj potíží. Náklad se dával do van a ty se po naložení elektricky odsouvaly. Vany byly naskládány v sobě a tak ulámaná kolečka od kufrů a jiné „zbytky“ nákladů zadíraly pohon van a ty se pak staly nefunkčními. V generálkách se toto zařízení demontovalo a kromě ušetřené váhy to šetřilo i nervy mechaniků, kteří trávili mnoho času pokusy o rozhýbání tohoto podivuhodného zařízení.

Se 757 mám jednu komickou příhodu. Jeden čas se v Praze velmi rozmohlo vykrádání kufrů. Když to dosáhlo kritického stavu, namontovala BA do zavazadlových prostor kamery. I výsledek se dostavil. Poslali do Prahy záznam z těchto kamer a by vskutku neuvěřitelný: v předním prostoru byl nakladač, který měl zabořené ruce v otevřeném kufru a kradl, v zadním nakladač ležel na kufrech a onanoval! Na základě tohoto záznamu vyhodili oba. Zastával jsem se „honipírka“, že nic trestuhodného neudělal, že si jen krátil dlouhou chvíli, než přivezou další kufry. Bylo mi řečeno, že jsem nechutný a vyhodili ho.

Nakonec se mi stala 757 osudovým aeroplánem. Stále na ní dělám, a protože to je Boeing, létá bez problémů.

___________________

Tuto i další knihy si můžete objednat v knihovničce.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Vladimír - nepřihlášený host (...80.25...)
31.05.2016 16:59
AMG-10

Vzpomíná si náhodou někdo na "Chasiliguere", (AMG+líh v lahvi od Griotky) ,kterým jsme dostali nejmenovaného mechanika v Mladé...?

npor.Josef Vodsloň - nepřihlášený host (...176.242...)
20.05.2016 14:40
Bagáž

Náhodou ty pojízdné podlahy (vany) se mi moc líbily. Naložils sám celou bagáž s lehkostí. A pak mohla bejt nuda,no :)

Leonidas Natvrdis - nepřihlášený host (...248.248...)
12.05.2016 21:03
batóžnik vykrádal kufry . . .

. . .i zaslechl jsem v hospodě onehdá, jak jakysi Martinas Fenrichs snad dnes jakýsi blogger a předtím snad až náměstek ministrase vintrase Rumlase svého času, co by brigádník na ČVÚT, kterou nedokončils si takto finančně vypomáhal, za časů souhů a tím se až disidentíkem stals...
Ovšems ví bůhs . . .
:-)

von Kukuck (...148.159...)
04.05.2016 23:46

Zdar Sokolíci,

AMGéčko používali k opalování ruští vojáci, u nás pamatuju, že si tím kluci myli špinavé ruce. Krásně to vonělo ;-)
Skydrol je pěkná sračka a hlavně žíravina, spolehlivě to funguje na odstranění barvy, to jsou pak ty šmouhy na spodní straně křídla, loupající se lak. Ostatně i dvousložkové tmely na tmelení antén, nebo deklů jsou pěkně jedovaté. Vazelíny vám sloupou kůži na prstech. Proti všem těmto srágorám je chemtrails čajíček. Když si vemete, že z motoru zmizí litr oleje denně přes ložiska a přepady plus panák hydrauliky a rozptýlení vazelíny při vysunutých klapkách a podvozku, není myšlenka chemtrails zas až tak zcestná, jen je to jinak. Pokud budete mít při nástupu do letadla příležitost omrknout spodní část křídla, nebo trup za centroplánem, podle zašpinění poznáte výrobce letadel, kterého nemám rád, ze země, která dává ekologii na řiť...

Voves - nepřihlášený host (...234.151...)
04.05.2016 15:39
Kubrt

Jak se zvyká na skutečnost, že jsi dement ?

kubrt - nepřihlášený host (...103.70...)
03.05.2016 11:31

Zdravím přatele letectva,

tvrzení,že se letadlo sešrotovalo mě velmi pobavilo.Protože tyto letadla "jakoby sešrotovaná" se používají pro účel chemtrails a Pan Honza to chodí po nocích doplňovat za hoooodně dobré prachy. To aby bylo jasno.(a občas to namíchá vlastní močí)

milhaus (...178.222...)
02.05.2016 23:46
to autor

Ahoj Honzo,
ad 1 B707, 727, 737 a 757 rozhodně nemají stejný průřez trupu, to ví každý nakladač který v tom někdy byl. Jak jistě víš nemají trup kulatý ale spojený ze dvou oblouků, ten horní je skutečně od 707 do 757 stejný. Dolní oblouk má největší B707 o kousek menší B727a nejmenší B737. B757 má přední část trupu po hlavní podvozek jako B727 a za podvozkem od B707. Když se člověk na to letadlo dívá z boku, tak je ten rozdíl dobře vidět.
ad2 US Airways už asi dva roky neexistují, sloučily se s American AL
ad 3 LN 5 nešlo od EA k Air 2000 ale k Airtours, a tedˇ je to zkušebna Honeywellu.
ad4 LN 7 šel od EA k US Airways jako N602AU a byl sešrotován v roce 2010.

Lojza - nepřihlášený host (...216.2...)
02.05.2016 01:44

Pekny clanek. Pobavila me hlavne historka o Skydrolu a ruske hyd.kapaline. Jen se mi nechce verit, ze ji nekdo pouzival jako opalovaci krem.

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace