Čechoviny 133

Člověk, který žije aeroplány a je odstřihnut od betonu letiště, by se mohl zbláznit. Aby k tomu nedošlo, musí pro to něco udělat. Já létám do Ameriky, jmenovitě do Kalifornie a Arizony. Po vyhazovu jsem měl dojem, že pro mne končí život, když už nikdy letadla neuvidím. Honza Hamerník mně naordinoval intenzivní léčbu, a tak jsme stihli za čtrnáct dní čtrnáct muzeí, což je bezesporu koňská dávka. Tím jsem se uklidnil, a poté jsme snížili dávky a dnes jsme již fajnšmekry a vybíráme. Ale o to delší čas tam trávíme a hledáme lahůdky. Phantoma, F-14, Sabre, Mustang, to mají ve všech větších muzeích, a tak se pídím po mašinách, které jsou něčím zvláštní, nebo které jsem nikdy neviděl.

V Kalifornii v Chinu jsou dvě muzea proti sobě: Yanks Muzeum a Planes of Fame. Když je tam člověk poprvé, padne mu brada a jen zírá. A to Planes of Fame má ještě depandance v arizonském Valle, Grand Canyon.

Republic Seversky P-36

Planes of Fame je muzeum zvláštní tím, že kromě letuschopných exponátů a statických exponátů v hangárech má ještě poměrně rozsáhlý řekněme sklad, nebo odkladnou plochu. V hangáru jsem byl překvapen existencí letuschopného předchůdce P-47 Thuderbolta, stroje Republic EP-1 nebo P-35A. Tato mašina byla ještě postavena Alexandrem Kartvelim u společnosti Seversky. Pak toto letadlo Kartveli dovedl až k dokonalosti v podobě krásného a velkého Thunderbolta.

Micubiši A6M5 Zero

Koukal jsem na mechanika, jak nýtuje nějaký trup. „To bude Zero, ale opravdové, ne předělávka z Texana“. Na kozách stála křídla. Další opravdové Zero bude létat! Stejně by mohl létat F8F-1 Bearcat, ale došly peníze, a tak stojí v koutě. V koutě také stojí téměř dokončený trup nepříliš známého průzkumného North American O-47A.

Průzkumný North American O-47A

Torzo F8F-1 Bearcat

Trup B-50

„Támhle venku je na náklaďáku trup B-50. To našli odložené a zapomenuté v poušti. Křídla a motory jsou ještě ve Valle.“ „Já vím, byl jsem tam. Motory leží na starých pneumatikách a křídla na náběžné hraně, to je škoda!“ „Je to velká mašina, musí se přivézt po částech, motory půjdou na generálku, křídla udělají ve Valle a pak se přivezou.“ Při pohledu na čtyřhvězdicové osmadvacetiválce mě začaly bolet klouby na rukou a vzpomněl jsem si na dvouhvězdicové čtrnáctiválce AŠ 82T z Avií 14. At´ člověk dělal na válcích cokoliv, vždy se praštil do kloubů a krev crčela. A tady bylo toho místa ještě míň a možnost zranění ještě větší. V kokpitu jsem viděl, že palubní desky jsou kompletní. Výhodou letadel odložených v poušti je to, že při ohromných prostorách v Arizoně se k letadlům vandalové nedostanou a ještě je poměrně dobře hlídají chřestýši.

Jakovlev Jak-3 přejmenovaný na Jakolev

V hangáru je Jak-3. Když jsem ho viděl před léty poprvé, upozornil jsem personál muzea, že konstruktér se jmenuje Jakovlev a nikoli Jakolev, jak je uvedeno na ceduli u letadla. Ale protože Američani vědí všechno nejlépe, tak je tam ta chyba stále. Podobně dopadl MiG-21F z Československa v Palm Springs. Letuschopná jednadvacítka měla některé české nápisy smyté, tak je obnovili po svém a na letadle jsou totální nesmysly.

Consolidated Vultee PB4Y-2 Privateer

Na odkladné ploše je krásný PB4Y Privateer, ještě v požární úpravě. Ale také Republic RF-84K je velká zajímavost. Parazitní průzkumný Thunderflash vyrobený pro B-36 Peacemaker byl kuriozním pokusem, jak zhodnotit obří desetimotorový bombardér, který byl nejdéle vyvíjeným bombardérem s nejkratším operačním nasazením. Thunderflash se od „normálního“ liší hákem na přídi a negativním sklonem VOP.

Republic RF-84K, pošetilá snaha o parazitní průzkumný letoun, který měl nést v pumovnici RB-36

Hák na přídi, kterým se měl chytit za hrazdu vysunutou z pumovnice RB-36 parazitní RF-84K

QF-100D

Další zajímavostí je QF-100D, cílový dálkově řízený Super Sabre. Zajímavé je to, že na místo toho, aby letci stříleli na cíl vlečený za letadlem, trefili se do ocasu letadla, ale podařilo se s ním přistát a teď stojí v poušti jako ukázka rčení: „Střelil na lišku a trefil Maryšku!“

Dobrá trefa!

Mluvil jsem o muzeu ve Valle. Přijeli jsme tam po čtvrté hodině, čili po zavíračce. Nikde jsem neviděl nápis „Sorry, we are closed“ a tak jsme to zkusili. „Nazdar pánové, ale určitě máme otevřeno, já si dám kafe a vy si to tady prohlédněte a nespěchejte, času dost. Právě kluci dodělali McArthurova Constellationa. Už ho čeká jenom zálet. Jestli si ho chcete vyfotit, klidně můžete, ale dejte si bacha je tam rozlitý olej, jak ho měnili v motorech!“ Paní byla fajn. Ne tak už dědek, který na Connie dělal. Fotil jsem tuto krasavici a najednou se ozval nerudný řev: „Vypadněte, tady jste na letišti, ne v muzeu!“ Myslel jsem si: „Ty vole, celý život jsem dělal na letišti, ty mě budeš učit!“ Tady bych si dovolil poznamenat, že dědek říkat někomu v mém věku je blbost. Tady dědkem myslím protivnou osobu mužského pohlaví.

Lockheed EC-121T

„Udělal jste si ty fotky?“ „Ale nějaké jo, ale pak mě jeden dědek vyhodil, že stojím na pozemku letiště a ne na pozemku muzea.“ „Kterej to byl?“ „Támhle ten!“ Čestně jsem ho prásknul. „Jo, John, to je vůl, on je strašně důležitej, to víte, mrňavej chlap. Tak si tam ještě skočte, on už jde domů.“ Když jsem viděl, jak kamarádi už přešlapují, poděkoval jsem bývalé pilotce Twin Ottera, nyní důchodkyni, a jeli jsme domů. Škoda! Tak další Connie bude létat, nejkrásnější pístové letadlo, které kdy bylo postaveno! „Ten v Chinu bude také létat, dostali povolení na jeden přelet a teď tam stojí a čeká na generálku.“ EC-121T, jediný na světě, který bude letuschopný, taková krása!

Lockheed VC-121 Bataan před záletem

Vrátil jsem se domů utahaný, ale s víc než tisícovkou záběrů. Vloni jsme udělali experiment, že jsme do Arizony vzali partnerky. Pochopili jsme, že takovou expedici nemůže žádná ženská vydržet. Ale když má člověk letadla, tak nic jiného nepotřebuje, pouze nesmí zapomínat na to, že v poušti je nutné dodržovat pitný režim!

V budoucnu létající prototyp Bell YP-59A Aircomet

Věnováno členům letošní expedice: Honzovi Hamerníkovi, Olinu Nejezchlebovi a Martinu Hrochovi.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Jiří Altman - nepřihlášený host (...183.165...)
04.12.2015 19:19
Mojave

Vážený pane Čechu.
Dnes jsem si zakoupil Vaši novou knížku "Letadla můj život 2". Jako vždy jsem ji přečetl jedním dechem a velice Vám za ni děkuji. Zároveň bych Vás chtěl moc poprosit o jednu radu. V dubnu odlétám do USA a moc rád bych navštívil letecký hřbitov v poušti Mojave. Nemáte prosím nějaké info, zda lze tuto lokalitu navštívit? Nemám na Vás bohužel jiný kontakt, tak vás kontaktuji touto cestou. Velice děkuji. isoptin@seznam.cz

Honza Čech - nepřihlášený host (...71.135...)
20.11.2015 21:14
QF-100D

Díky za upozornění. Netušil jsem to, člověk se pořád učí! Nechce se mi věřit, že by někdo skutečně střílel na takové pěkné éro. Ale máte pravdu, bylo to tak!

paja - nepřihlášený host (...178.159...)
20.11.2015 17:43
QF-100 Super Sabre

Ten QF-100 netahal cíle. Byl dálkově řízený a sám byl cílem. Tenhle "přežil" zásah raketou Sidewinder a operátor s ním dokázal přes to poškození přistát. Jinak Chino doporučuju všem nadšencům, obě muzea jsou to nejlepší kde jsem kdy byl.

jakubv (...102.85...)
20.11.2015 10:03

Pěkné, jen tak dál :-T
Tam těch pokladu je opravdu hodně :-)

npor.Josef Vodsloň - nepřihlášený host (...176.242...)
18.11.2015 18:21
G.C.Valle

Jo,jo ten Connie se jmenoval Bataan,vozil McArthura a byv letuschopný kdysi obtiskl svá kola ,,v trávě"pěkných pár metrů před prahem místní zpevněné VPD,která je na něj dost krátká, navíc v nadmořské výšce 6000 feetů .Bylo to vidět z éra.Též apř. Ford Trimotor v barvách Scenic Airlines.
Místní čas,který je stále,,letní"mne také zaskočil,ale museum se mi moc líbilo.Ostatně Chino též...
Díky za článek!

Honza Čech - nepřihlášený host (...71.135...)
17.11.2015 21:33
OPRAVA

Chybička se vloudila, pobočka Planes of Fame není v A vra Valley, ale ve Valle, Grand Canyon, AZ. Omlouvám se!

Jirka - nepřihlášený host (...183.165...)
16.11.2015 17:55
MIG 21

Tradičně super článek. Jen škoda, že tu není foto toho MIGU 21 se špatně udělanými nápisy.)

Pavel Burda - nepřihlášený host (...102.190...)
15.11.2015 14:42

Bezva zážitky - tak trochu je závidím, ale samozřejmě přeji :-T

Karel Řehák (...48.51...)
15.11.2015 13:45
Vyhazov?

"po vyhazovu..." a proč jsem si myslel, že jste šel do penze?

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace