Letiště Le Bourget letos slaví sto let od svého založení. Jak už to tak bývá, ve Francii je všechno jinak. V roce 1915 zde byla louka severně od Paříže a na té byly stany, kde sídlila obrana města. Letiště jako takové bylo založeno až v roce 1919. Krásná konstruktivistická budova byla postavena podle návrhu George Labro v letech 1935-1937. Podoba s pražským letištěm není náhodná, vznikalo ve stejnou dobu.
Na Le Bourget jsem byl poprvé v roce 1983. Původní odbavovací hala byla dosti zchátralá. Expozice Musée de l'Air et l'Espace sice již byla otevřená, ale byla v okolních hangárech. Odbavovací hala vypadala asi jako dnes vypadá budova starého letiště, která díky „péči“ ministerstva obrany nejspíš spadne. Prahu nepotkalo to štěstí, že by tam někoho napadlo udělat muzeum. Na Le Bourget je krom muzea také normální provoz a vůbec si vzájemně nepřekáží.
Původně byla expozice muzea rozdělená na dvě části: předválečné letectví a první světová válka byly ve městě a druhá válka a poválečná expanze francouzského letectví byly na letišti. Po roce 1970 byl ukončen pravidelný provoz tohoto (do té doby jediného) pařížského letiště, protože bylo otevřeno letiště Orly. Expozice z města se přestěhovala na Le Bourget. V roce 1983 byla ještě spousta zajímavých exponátů volně na ploše, například Lockheed Constellation, Junkers Ju 52, Short Sandrigham, B-17G, Breguet 941, Hurel Dubois a další. Tato letadla zde nejsou, jsou vidět přes dráhu, jak chátrají v něčem, čemu říkají depositář. Z plochy muzea se před muzeum přestěhovala plastika s Fouga Magistery v barvách Patruille France.
Největším exponátem je Boeing 747-128 F-BLCD. Toto letadlo má prosklenou podlahu, aby se mohli diváci pokochat konstrukcí tohoto skvělého stroje. V kavárně jde krátký shot, jak letadlo přistálo na Le Bourget a bylo předáno do muzea.
Ve staré odbavovací hale, která je nádherně zrekonstruovaná – včetně přepážek příletů a odletů – jsou letadla z pionýrských dob až do první světové války. Úžasná je v hale vestavěná truhlářská dílna, kde se staví letadlo Farman. Nemá cenu vyjmenovávat všechny exponáty, ty jsou na stránkách muzea na Internetu. Aby si člověk mohl podívat na letadla i shora, jsou otevřené vyhlídkové lávky, ke kterým jsou přistavěné mosty přes halu. Hangáry muzeum opustilo a přestěhovalo se na druhou stranu letiště.
Pro druhou světovou válku byla postavená nová hala, která byla v době naší návštěvy zavřena z důvodu rekonstrukce. Meziválečné letectví a padesátá léta jsou v halách naproti. Zvláštní expozice je věnována letce Normandie Niemen, letce francouzských pilotů létajících v Rudé armádě. Za mlada nám vtloukali do hlavy, jak byli Francouzi šťastní, že mohli bojovat po boku Rudé armády. Podle této expozice to tak docela nebylo. Kromě 40% ztrát je překvapil hlad a věčná buzerace politruků. A nemožnost získat lepší Lavočky.
V hale poválečných prototypů mě zaujala letadla Leduc, kde pilot seděl ve vstupním kónusu náporového motoru. Z toho místa muselo být speciálně u modelu Leduc 01 vidět úplné kulové… S tím nemohl létat zcela střízlivý člověk! Honzu zaujal Atar Volante, neskutečná věc k výzkumu kolmého startu. Motor Atar postavený kolmo, kde na špici seděl kaskadér na vystřelovací sedačce, v podstatě na místě vstupního kuželu, a ovládal trysky na ramenech, tím tento létající motor nakláněl a řídil. No, řídil! Už od pohledu je ta věc strašně nestabilní. Byl to výzkum ovládání letadla s kruhovým křídlem Coleoptére. Snad se na tom nikdo nezabil… Ale v zemi, kde na střeše obchodního domu Gallerie Lafayette v třicátých létech byla pilotní škola, jenom kvůli tomu, že tam 19. ledna 1919 přistál Jules Vedrines, je možné vše.
V této expozici jsem si vzpomněl na návštěvu generálního ředitele ČSA u příležitosti aerosalónu. Vyučeného lampasáka prováděl tehdy muzeem tiskový mluvčí společnosti AMD, která slavila padesáté výročí založení. Hrdě mu ukazovali prototypy kolmostartujících Mirage a také Mirage G8 s měnitelnou geometrií. Aby se letadlo lépe vešlo do expozice, bylo křídlo u zdi „upaženo“ a křídlo do haly maximálně vytažené. Jeho dotaz: „Jak to může takhle lítat? To lítá takhle do zatáčky?“ dostal Alexandera Nikolskeho, původem Rusa, do kolen. „Říkal jsi, že to je původně generál a to byl u letectva?“ „Jo, jo, byl a tak je to u nás se vším!“ Bohužel, ani za čtyřicet let po té se nic nezměnilo!
Pro přátele dopraváků je tady neskutečná lahůdka: Concorde 001 F-WTSS a Concorde 213 F-BTSD. Sierra Delta se do historie zapsala 10.9.87, kdy jí při přistání v New Yorku po najetí na cosi na dráze vybuchla pneumatika č.8. Tady v této hale si člověk může srovnat rozdíly mezi prototypem a sériovým strojem. Na první pohled jsou vidět markantně malá okna u sériové mašiny, jiné dveře, výstupní ústrojí motorů, jiná křídla a jiný sklápěcí čumák. Prostě ač podobné, je to jiné letadlo!
Na konec bych chtěl poznamenat, že se říká, že podle záchodů se pozná úroveň národa. Jestli to tak je, tak Francie je sto let za opicemi. V muzeu jsou zdevastované a neskutečně špinavé záchody. V nějaké knajpě na předměstí bych se tomu nedivil, ale v muzeu? Ale to je jen nepatrná vada na kráse, ostatně Francie zrovna čistotou toalet nevyniká. Muzeum má vstup zdarma a vřele ho doporučuji, ač byly prázdniny, byli jsme tam skoro sami.
Clanek naprosto v pohode. Dekuji za nej.
Po dlouhé době článek ve stylu prvních Čechovin, kde jde primárně o letadla. Jen ty fotky.....špatné popisky, nesoulad s textem (cteme o letadlech ktera na fotkach nejsou a naopak)
Jaký žlučovitý komentář? Článek, že frantíci mají v muzeu skvělý exponáty a zadělaný záchody náhodou považuji za mimořádně vyvážený. Naprosto nechápu, proč by to neměl napsat, pokud je to pravda. Na politickou korektnost si tu snad hrát nebudeme.
nechapu. misto aby lidi byli radi za hezke clanky tak nekteri nepoucitelni vsude hledaji jenom kritiku!
Pane Cechu piste prosim dal, vzdy si to s velkou chuti prectu.
Jen tak na okraj.... F-BLCD je Boeing B707-328B.To Jumbo má registraci F-BPVJ,ale tady je to stejnak jedno
Chtěl bych vidět toho autora "žlučovitých sraček". Jaký je to vše milující, vše chapající, dobrý člověk, kterak slabým pomáhá a bezpráví trastá. Přece to nemůže být nějaký estébák, který se vypracoval třeba na kapitána nebo i víš.
Nevim, ktere zlucovite s..y mate na mysli. Pokud se Vam nektere clanky nelibi, jednoducha rada, nectete je.
Dekuji
No teoreticky by změnou geometrie každého křídla zvlášť by bylo možno letadlo ovládat, možná i lépe než konvenčním způsobem, takže to od generála očekávající, že uvidí progresivní západní leteckou techniku vůbec není špatná otázka...
Tyjo Čechu, Tobě se ty žlučovité sračky povede napasovat i do pojednání o francouzském leteckém muzeu. Smekám...
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Jedinečné použití luxferů ! Nádherná stylová odbavovací hala plná krasavců.Stihl jsem pouze počátky aviatiky a rozkošný obchůdek se souveniry. Škoda,že jsem Tě nepotkal milý Jene-můj další program by asi došel náhlých změn...