Čechoviny 131

Douglas DC 3

O tomto typu se píší samostatné knihy. Já sám mám jednu, která se jmenuje: The plane that changed the world (Letadlo, které změnilo svět). Velmi příhodný název! Než spatřila světlo světa řada Douglasových letadel DC (Douglas Commercial) od jedničky až po trojku, bylo cestování letadlem skutečným dobrodružstvím a také velmi drahým. Masově vyráběný celokovový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem a prostorným trupem byl téměř nerozbitný. Přišla válka a armáda poznala, že DC 3 má ohromný potenciál jako vojenské nákladní letadlo. A tak se začalo vyrábět v ohromných počtech. DC-3/C-47 létala na všech frontách světa. DC 3/C-47 se vyráběla kromě USA také v Rusku a v Japonsku. Skutečně globální mašina! Během války jich bylo vyrobeno přes 10 tisíc.

Tady to všechno začalo. Douglas stavěl své slavné DC-3 v Santa Monice v Kalifornii. Z celé továrny zbyl dnes jen hangár a tato DC-3. V hangáru má být muzeum (2013).

V roce 1983 jsem prvně navštívil Washington, tedy město nikoliv, ale svatyni leteckých fanoušků Smithsonian National Air and Space Museum v centru tohoto města. Bylo to první letecké museum, které jsem v USA navštívil a padl jsem na zadek! V hale dopravního letectví visí od stropu tato DC-3 Eastern Air Lines.

Po válce byla odložených letadel plná letiště v poušti v Arizoně. Byla za babku a letadla používaly téměř všechny společnosti po celém světě a tak DC 3/C-47 změnily leteckou dopravu naprosto neuvěřitelným způsobem. Tento typ používaly v padesátých létech i Československé aerolinie. V několika kusech byla u ČSA také ruská verze Lisunov Li 2. Rozdíl v kvalitě výroby byl naprosto markantní. Li 2 měla původní vstupní dveře na pravé straně trupu. Vojenské C-47, které byly po válce přestavěny na dopravní mašiny, měly dveře pro cestující na levé straně trupu. Ostatně na této straně mají vstupní dveře všechna dopravní letadla. Proč? Tak to nevím, ale je to tak. Nejspíš proto, že na pravé straně jsou zavazadlové prostory a nakladači by se cestujícím pletli. Na pravé straně měly dveře po vzoru Li 2 snad jen IL 14 a IL 12.

Když jsem byl s americkým leteckým nadšencem Jayem Selmanem na začátku devadesátých let v muzeu ve Kbelích, bylo tam toto „líčko“ Li-2 namalované jako C-47 ČSA. Bylo to pro film Hřbitov pro cizince.

Šedesátá léta na Ruzyni. DC-3 společnosti Austrian Airlines roluje před starou odbavovací halou, kde jsem stál se svým Box Tengorem, abych udělal neumělou fotku.

Do Prahy létaly Dakoty, jak se C-47 nazývaly v Anglii (v USA Skytrain), ještě v šedesátých létech na linkách AUA (Austrian Airlines). Zajímavé je, že vystřídaly modernější Vickers Viscounty. Měly v přídi radar a nádherný vyleštěný alcladový potah. To byla asi poslední DC 3 na pravidelných linkách v Praze. Pak se v létech osmdesátých objevovaly sporadicky jako nákladovky a já jsem jednu Air Atlantique fotil, když přivezli do Prahy vejce. Také se v Praze 18.7.1986 objevila C-47 v barvách kanadského letectva, která s civilní registrací C-FGXW podnikla let kolem světa. Byla v nádherném stavu s vyhlídkovým oknem na levé straně trupu. A pro nás bylo setkání s posádkou kapitána Olsona nevšedním zážitkem. Správní blázni! Bohužel cpt. Olson nedlouho po ukončení tohoto úžasného dobrodružství podlehl zákeřné nemoci.

Praha 1986. Parta krásných šílenců pod vedením capt. Kena Olsona se rozhodla s C-47 ex RCAF obletět svět. Odyssey 86 C-FGXW „Spirit of Vancouver“ byla milým zpestřením šedi Ruzyně.

C-47 Odyssey 86 C-FGXW s posádkou capt. Olsona (čtvrtý zprava). Bylo fajn potkat v době temna takové sympatické lidi. Bohužel capt. Olson nedlouho po návratu do Kanady zemřel. Jeho žena Doreen letěla jako zdravotní doprovod. Byla v té době stevardkou Air Canada (druhá zleva).

Zajímavou C-47 byla mašina, se kterou v roce 1991 přeletěli oceán a přiletěli s ní do Prahy. Letadlo byla v té době nejstarší letuschopná DC 3, byla vyrobena v roce 1937! Letadlo s registrací N143J udělalo průlet nad roudnickým letištěm, bohužel jeden jediný. Bylo totiž tak zkorodované, že ho SLI natrvalo uzemnila. Letadlo patří Vojenskému leteckému muzeu. Chátralo na Ruzyni, jeden čas někdo dal příkaz odmontovat křídla a pak se trup a křídla válely v hangáru E. A mnoho zaměstnanců si z něj bralo suvenýry. Prezident ČSA Lašák zmrvil, na co sáhnul, ale jednu zásluhu má: zrekonstruování letadla do vystavovatelného stavu – dnes stojí před budovou APC v barvách ČSA, které nikdy nenosilo. Je to vlastně jen prázdná skořápka, bez vnitřního vybavení (ale hezká). (Další fotografie a informace jsou v tomto článku.)

V roce 1991 nejstarší létající DC-3 (N143J) na světě přeletěla oceán. Byla vyrobená v roce 1937! Po jediném letovém předvedení u nás přistála v muzeu ve Kbelích, kde úspěšně chátrala. Pak nějakou dobu ležela bez křídel na zemi v hangáru E na Ruzyni, kam byla zapůjčená. Dnes v barvách ČSA jako OK-XDM stojí před budovou APC.

DC-3A-S1C36 vyrobená v roce 1937, po přeletu oceánu. Po jediném letu na Memorial Air Show v Roudnici Státní letecká inspekce letadlo pro rozsáhlou korozi natrvalo uzemnila.

Jediný, zato opravdu nízký průlet v Roudnici.

DC-3 OK-XDM před budovou APC na Ruzyni. Toto letadlo nikdy ČSA nevlastnilo. Vojenské letecké muzeum letadlo dlouhodobě zapůjčilo ČSA.

Na rozdíl ode mě můj syn s Dakotou letěl! Jak to? Na leteckém dni v Severní Karolíně létala DC 3 v barvách společnosti Piedmont a vozila za odměnu zasloužilé pracovníky USAiru. Potulovali jsme se s Honzou mezi aeroplány, někde jsem se zakecal a Honza nikde! Začal jsem ho hledat. Děvče v historické uniformě Piedmontu když mě vidělo, jak někoho hledám, zavolalo na mě: „Nehledáte toho malého kluka, co tady okouněl? My jsme měli místo v letadle, tak jsme ho vzali, za půl hodiny tady budou zpátky!“ Tak Honzu vzali a mě ne! A jak jsem moc chtěl! Bylo mu tehdy šest let a byl roztomilý… od té doby si mě dobírá: „Héč a já jsem s Dakotou letěl a ty ne!“

1992 v Maxtonu. DC-3 N44V v barvách již neexistující společnosti Piedmont Airlines. Můj tehdy šestiletý syn mně s ní odletěl. Byl roztomilým chlapečkem, a mě nevzali, protože jsem byl starý a tlustý. Dnes je toto letadlo v majetku Carolinas Aviation Museum na Charlotte Douglas Int. Airport. V době, kdy jsem tam pracoval, tam žádné muzeum nebylo, škoda.

Když jsem pracoval v Thajsku na letišti Don Muaeng, byla naproti přes golfové hřiště vojenská základna, kde bázovala vládní letka a dopravní letectvo. A tam také létá originál C-47 i několik přestavěných turbovrtulových verzí Basler BT-97 Nomad. Také se tam na již neexistujícím šrotišti válely fragmenty (trup, křídlo a motory) C-47 ex ČSA, která zde zakončila život jako stroj fiktivní letecké společnosti, ve skutečnosti CIA. Další AC-47 Gun Ship stojí ve stadiu rozkladu v muzeu.

DC 3/C-47 si skutečně zaslouží označení: letadlo které změnilo svět!

 

V roce 1989 jsem byl na praxi na letišti Schiphol v Amsterdamu. Tam bylo před odbavovací halou letecké muzeum Aviadome otevřené v roce 1977. Letadla tam byla strašně namačkána, mezi jinými i tato DC-3 PH-TCB (první vzlet 1944). V roce 2003 se muzeum přestěhovalo do Aviadromu v Lelystadu a původní budova byla zbourána.

V roce 1990 ještě existovala dvě Německa, ale dalo se přejít z východního Berlína do západního. My jsme tam byli na dnes zrušeném letišti Templehof na leteckém dnu. Tam byla tato C-47 jako památník na ruskou blokádu Berlína.

V muzeu Aviadrom v Lelystadu má sídlo také Dutch Dakota Asociation, která dříve také sídlila v Amsterdamu. Ta má letuschopné DC-2 a DC-3. DC-3 PH-PBA navštívila Prahu 15.-16.5.2012 v rámci oslav zahájení provozu na lince Amsterdam-Praha. Letadlo má zbarvení KLM ze šedesátých let.

Na letišti Don Muaeng v Bangkoku jsem fotografoval AC-47D ve značném stadiu rozkladu. Snažil jsem se dohledat nějaký výrobní štítek, protože v Thajsku pro fiktivní leteckou společnost (ve skutečnosti CIA) létala jedna Dakota ex ČSA. Bohužel, všechny štítky byly pečlivě odstraněny.

V roce 2014 jsem v Arizoně na Casa Grande Fly In fotografoval tuto C-47A N53ST z roku 1944.

Casa Grande 2014. C-47A N53ST

Muzeum v Palm Springs je úžasné na fotografování. Letadla v letuschopném stavu a za nimi vysoké hory. Revize po sezóně 2014 C-47B Skytrain.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Tomáš - nepřihlášený host (...135.29...)
31.08.2015 19:38
Jelene,

mně zase připadá nedůstojné tady prudit a kalit zdejší vody.
Je pravda, že o úletu Honzíka Čecha Dakotou jsem už v Čechovinách četl, stejně jako pár dalších detailů o tomto letadle, ale nazývat to vykrádáním mi připadá jako že se potřebujete blýsknout, jak geniální máte postřeh. Copak někdo může vykrást/okrást sám sebe?!?
Jedině v případě pojišťovacího podvodu. :-)
:-)
Pane Čechu, díky! :-)

Jelen - nepřihlášený host (...51.248...)
27.08.2015 12:32
tak už vim

Tak už vím, četl jsem to tady:
2014.planes.cz/cs/clanky/624/
Chápu, že už byly asi veškeré memoáry sepsány, ale "vykrádat" své vlastní články jen proto, aby bylo co psát, je trochu nedůstojné. To nemění nic na tom, že Čechoviny bývaly fajn, měl jsem je velice rád. Díky za to, pane Čechu.

Jelen - nepřihlášený host (...51.248...)
27.08.2015 12:25
pr japoko:

Také mám takový pocit, že článek už publikován byl. Minimálně jsem ho tu již jednou četl. Možná ne, jako samostatný článek, třeba to bylo v nějakém delším povídání, ale toto už tu napsáno bylo.

Flyank (...240.177...)
26.08.2015 20:48
Dobrý článek

Není dobré jen kritizovat, za dnešní článek musím autora pochválit. V tomto podání to nemá chybu.

Petr - nepřihlášený host (...19.8...)
26.08.2015 19:01
dotaz

Zdravím všechny diskutující, mám malý dotaz proč zde nikdo nezmínil exponát Lisunova stojícího v Banské Bystrici u vchodu do památníku SNP. Minulý rok jsem jej navštívil a jevil se mi být v zachovalém stavu. Nedalo by se, prosím, napsat nějaké info i o tomto stroji ? Děkuji.

Osel - nepřihlášený host (...145.210...)
25.08.2015 01:37
pred APC

detail: Pamatuju, ze masina pred APC stala uz za Tvrdika.

Ilja - nepřihlášený host (...234.151...)
24.08.2015 12:51
Vrtulové kužely

Na první fotce má DC-3 velké vrtulové kužely, vidím to poprvé, otázka pro znalce, létalo se s nimi vůbec?

japoko - nepřihlášený host (...176.232...)
24.08.2015 10:30
Článek...

Mám takový neodbytný pocit, že tento článek byl již dříve publikován. Nebo se zcela mýlím?

redakce - nepřihlášený host (...74.128...)
23.08.2015 22:41

Díky za připomínky, upraveno

Pavel - nepřihlášený host (...92.147...)
23.08.2015 22:26
Lelystad

V jinak skvělém článku se vyskytla drobná chyba u popisek dvou obrázků, nizozemské muzeum není v Lelystandu, ani v Leystandu, ale v Lelystadu....

Celkem 16 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace