Čechoviny 130

Jak se tak courám Arizonou a koukám na lány vyřazených letadel, říkám si, jaký asi má pocit pilot, který tam s letadlem přistane, odevzdá tech log a papíry od letadla a ví, že nejspíš se ta mašina do vzduchu už nikdy nedostane.

Kdysi, na konci osmdesátých let na Pařížském aerosalónu byla tiskovka s André Turcatem, který zalétával Concorde a který také prototyp 01 F-WTSS přelétl 19.10.73 na Le Bourget do muzea, jaký měl pocit, když naposledy stáhnul plyny, zaparkoval letadlo, stop kohouty vypnul palivo a nechal letadlo umřít. Mašina jemu a jeho britskému kolegovi Brianu Trubshowovi přinesla největší slávu. Britský prototyp létal déle, do muzea v Yeoviltonu přilétl až 26.7.76. Na to odpověděl: „Je to divný pocit, s prototypem ať ve vzduchu, či na zemi, v dílnách, nebo v konstrukční kanceláři jsem strávil velký kus života. A musím říct, že krásný kus života. Dál jsem létal s předsériovými i sériovými stroji, ale prototyp je jen jeden.“

Na youtube je krásný film o tom, jak do Arizony přelétává kapitánka Qantasu Boeing 767 ER, který dosloužil. Cestou vypráví reportérovi televize, co všechno s letadlem zažila a koho s tímto typem vezla. „Proč odkládáte letadlo, kterému nic není a je v pořádku do pouště?“ „Je už staré třicet let a již není pro nás ekonomické a také z marketingových důvodů musíme obnovovat park. Třeba ho někdo koupí a bude sloužit dál!“ Když zaroluje na stojánku a naposledy vypne motory, neubrání se dojetí. Pak se televizním štábem prochází kolem zaparkovaných Boeingů 747 a 767 Qantasu, které již v Mojave stojí. „Jé, když jsem létala ještě jako druhý pilot na 747, touto mašinou jsem vezla královnu!“ Mechanika, který se stará o letadla této společnosti, vzal reportéra do Jumba, aby mu dokázal, že letadla jsou stále v perfektním stavu. Připojili vnější zdroj a prolezli kolem přední nohy do EEC (elektronického úseku) a pak po žebříku do kabiny cestujících. Plně zařízená kabina s první třídou byla setmělá, protože na oknech byla nanesená vrstva černé a bílé latexové barvy kvůli ochraně proti slunečnímu záření. V pilotní kabině byly vytažené jističe a na nich byly labely „nezapínat!“. Mechanik připnul pozemní zdroj a letadlo se rozzářilo. Letadlo by mohlo po odstranění izolační vrstvy odletět!

V Kingmanu jsem zažil, jak z pole odložených letadel přitáhli MD 82 společnosti SAS. Letadlo zářilo na spalujícím slunci. Mechanici ho začali připravovat k prodeji. Sundali záslepky, nahodili APU, aby šla klimatizace (i když ten den bylo jen 35 stupňů), aby se v letadle dalo pracovat. Druhý den tam letadlo již nebylo. Zajímavé, že pro létání pro díly nebo pro zábavu používají AN 2!

V Kingmanu jsem zažil ještě reinkarnaci DC 8-72 DHL. Stojí jich tam lány a všechny bez motorů. Přitáhli jí z pouště a věšeli na ní motory. Na podzim tam již nebyla.

Když člověk vidí to množství letadel, která stojí tiše pod pálícím sluncem a čekají jen na ránu z milosti, je mu smutno. Když jsme jeli s Honzou Hamerníkem po ploše AMARG, kde jsou na hektarech plochy odložena nepotřebná vojenská letadla, táhl před námi tahač kompletní bombardér Rockwell B-1B. Přetahoval ho z odložné plochy pod sekyru. Nádherné letadlo! A naprosto kompletní! Tam, kam ho vezli, čekal jeřáb s titanovou nabroušenou deskou, která porcuje celá letadla jako gilotina. Pak následuje obří lis, který dělá z trosek letadla úhledné krychličky… No spíš krychle o hraně 2 metry.

V Arizoně zabírají hektary plochy letadla, která už nikdo nechce. Řady Embraerů ERJ135ER společnosti Express Jet, které tam stojí od dob, kdy zkrachovala společnost Continental, v jejichž barvách létaly. Jejich řada se táhne až na obzor. A letadla neexistující společnosti American Express, Airbusy A 300 DHL a další. Všechna ta letadla někdo musel vyrobit, nýt po nýtu a šroubek po šroubku dát dohromady a nakonec skončí tady, v poušti.

Některá mají i dobrý příběh. V sedmdesátých a v osmdesátých létech zakázala FAA lety s C-119, protože pokročilá koroze nosníků způsobila několik nehod. Letadla v té době létala jako protipožární. Poslední, kde je možné tento typ vidět létat, je film „Let Fénixe“. Kromě P2V Neptune, které se také hodí pro hašení požárů, stálo na úložištích ještě několik nesešrotovaných letadel Consolidated PB4Y-2 Privateer z konce války. Tento typ, vycházející z bombardéru Liberator, byl sice starý, ale na rozdíl od C-130A neměl skoro nic nalétáno. Tak se Privateery dostaly zpět do služby jako protipožární. Ovšem, vše má svůj konec a tak i tato letadla musela po létech úspěšné služby odejít. Ředitel firmy U-Haul si jednoho odkoupil a přelétl ho do Casa Grande, kde ho postupně proměnili opět na letadlo Coastal Command a dnes s ním létá pro radost po leteckých show. Díky Bubákovi jsme sledovali jeho přestavbu a jeho třetí život!

Privateer v původním stavu v Casa Grande

Privateer po rekonstrukci, nyní již létá

V Kingmanu stojí léta C-54 ve starých barvách továrny Douglas. Chřadne mezi Boeingy 727 a A 300 společnosti DHL.

Pod arizonským sluncem stojí hektary důkazů lidského umu. Jumba, sedm dva sedmičky, sedmšestsedmičky a další krásné stroje čekají, až se stanou potravou pro vysoké pece. Je to smutný příběh.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Anndy - nepřihlášený host (...167.136...)
13.09.2015 09:48
Len pre info

Citácia z tlače ohľadom DHL lietadla v BA.
"Vedeniu BTS (Letisko Bratislava, pozn. red.) sa podarilo dohodnúť prevod lietadla do majetku letiskovej spoločnosti," odpovedala pre pluska.sk Veronika Ševčíkova a dodala: "Lietadlo bude využívané pre nácvik mimoriadnych situácií pre zložky záchranného integrovaného systému a pre posádky lietadiel a to nie len slovenských, ale prakticky z celého sveta."
Zdroj: pluska.sk

Honza Čech - nepřihlášený host (...177.19...)
02.09.2015 15:39
větroně

V Kingmanu je uprostřed těch vyřazených letadel ještě aeroklub a také malé soukromé muzeum. Proto ty transportní přívěsy.

sergej - nepřihlášený host (...114.62...)
26.08.2015 13:55
trandiaky

Ahoj,
na prvej fotke sú trandiaky vetroňov. Funguje na tom funebroletisku plachtarina, alebo nebodaj tam porcujú aj vetrone?

Sergej

Doktor Trychtýř - nepřihlášený host (...150.1...)
04.08.2015 09:38
Re. A300 BTS

@MitaP. Díky!

Yarda - nepřihlášený host (...75.128...)
04.08.2015 08:24
Když se tak na ta odložená éra koukám,

napadlo mne, kdo a kolik asi platí za takové odložené éro (tj. jak dlouho se vyplatí to éro tam odložit a čekat jestli si ho někdo koupí než se rozhodne o jeho sešrotování).

MitaP. - nepřihlášený host (...23.124...)
03.08.2015 19:04
A300 BTS

@Doktor Trychtyr

A300, ktera stoji v BTS , mela pred sebou jiz jen asi tri tydny zivota ( pred odletem do Tarbes-Lourdes), kde se letadla rozebiraji a recykluji. Slo o starou verzi B4 (klasickej kokpit a palubni mechanik) , stejne jako ty na zaberech z Kingmanu, kterou v DHL nahradili o hodne mladsima A300-600. Takze oprava asi tezko. Budiz nam nadsencum utechou, ze se recyklovane materialy pouzivaji i na vyrobu letounu novych, takze by se dalo mluvit o castecnem znovuzrozeni. O vyuziti letounu v BTS by nam mohl prozradit neco nekdo z mistnich..(hasici,...?)

RomanK (...13.162...)
03.08.2015 12:57
Pěkné

Moc pěkné.


Přemýšlím, zda je sentiment po starých letadlech na místě, přece jenom staré musí uvolnit místo mladším.

Doktor Trychtýř - nepřihlášený host (...150.1...)
03.08.2015 11:51
A300 na Bratislavském letišti

Je to trochu off-topic, ale když jsem viděl ty A300 DHL, připomnělo mi to nedávnou cestu po dálnici kolem Bratislavského letiště, kde stále ještě po nehodě jedna stojí. Už je to skoro tři roky. Ví někdo ze zasvěcenců, co s ní plánují? Předpokládám, že už se nevyplatí ji opravovat. Proč ji stále nechávají na letišti?

Honza - nepřihlášený host (...168.4...)
03.08.2015 11:05
e-mail

Krásný den Pane Čechu. 16.7. jsem vám poslal mail, ale buď to na špatnou adresu, nebo jsem se vás nějako dotkl? Díky BJ

Josa - nepřihlášený host (...135.52...)
02.08.2015 21:21
Kingman

V Kingmanu jsme se zastavili predloni cestou z Grand Canyonu do Vegas po Route 66... Odstavenych letadel tam bylo "jen par desitek", ale to je pry ruzne,hodne se tam letadla toci. Od konce 2. sv. valky je tam recyklacni tovarna na letadla, srotovali tam valecne prebytky. Je tam take male soukrome muzeum, ma ho moc mily pan. Na pozadani vas pusti na plochu za hangar, ale jen kousek, na par fotek. Prochazka po plose bohuzel mozna neni :-(
Btw. kdyz budete v Kingmanu, zajdete si do Mr. D'z na jidlo, luxusne stylovej podnik :-)

Celkem 17 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace