Ohlédnutí za Sletem československých letadel

Poslední červnový víkend proběhlo dlouho připravované unikátní setkání strojů československé výroby. Tento zajímavý nápad se zrodil již v loňském roce, kdy byl uspořádán nultý ročník této akce. Na základě kladné odezvy účastníků i organizátorů bylo rozhodnuto uskutečnit jej ve větším rozsahu. Letošní setkání proběhlo na letišti Čápův dvůr. Hlavní program se odehrával v sobotu 28. 6. 2014, ale první stroje dosedaly na plochu letiště již v pátek 27. 6.

Letiště Tábor – Čápův dvůr – odpolední atmosféra na letišti. Foto: Aviatic

Slet československých letadel není klasickým leteckým dnem s otevřenými branami pro širokou veřejnost. Je to uzavřená akce pro majitele letadel, piloty a fandy československých strojů. Kromě nich se na akci prezentovali výrobci letadel - konkrétně Let Kunovice se svým informačním stánkem, proběhla také prezentace o společnosti Avia. Stroje této značky bohužel nemohly (Avia BH-5) na akci dorazit, zůstalo tak pouze u promítání historie Avie, a o pokračující výrobě vrtulí. Drtivou převahu na srazu tak měly stroje Zlín, následovány značkami Let, Aero nebo Orličan.

Letouny Zlín 42 a 43 na Sletu československých letadel. Foto: Aviatic

Ještě před oficiálním zahájením mohli hosté prohlížet letouny seřazené v několika řadách podle typů do dokonale vyrovnaných linií. Už jen spatřit tolik strojů stejné značky vedle sebe budilo značnou pozornost. Tak se stalo, že vedle sebe stálo devět Zlínů, včetně Z-126 T, Z-226 MS, Z-326 UL, Z-526 M a také Z-726 K, a to v nejrůznějších provedeních a barvách. V další řadě jsme mohli vidět početnou skupinu strojů českých i slovenských posádek se Z-42 M, Z-43 a Z-142.

Hosté Sletu československých letadel obdivují letouny Zlín. V popředí Z-726K OK-DRC. Foto: Aviatic

Zastoupeny byly ale i kluzáky L-13 Vivat, a to jak staticky, tak i při ukázkách, při kterých asistoval Z-37A. Z dalších strojů jmenujme L-200 Morava, L-60 Brigadýr, či L-40 Meta Sokol. Kromě nich byli přítomni i další hosté, z nichž někteří také předvedli letové ukázky. Za zmínku stojí společná exhibice letounu Masařka a Fokkeru Eindecker.

Celkově se Sletu účastnilo na čtyřicet posádek letadel, na letišti se pohybovalo 130 pozvaných a dalších cca 250 přihlížejících. Akce zahájena byla v 12:00 brífingem, kdy organizátoři přivítali posádky i další hosty, a seznámili je s celkovým programem. Zároveň byla připravena skupina pro hromadný let, který byl na programu od 14:00. Po obědě a pauze se piloti dostavili ke strojům a začali nahazovat motory. Formace pro hromadný let čítala celkem 27 letadel (!). Vedoucím skupiny byl Tomáš Jirmus s Aerem 145 (OK-DAJ). Přesně podle časového plánu se kolem druhé hodiny letouny rozjížděly po travnaté ploše táborského letiště, aby se následně vznesly do vzduchu a zaujaly předem připravené pozice. Během tohoto úchvatného letu (pozn. autor sám byl na palubě L200D Morava OK-NXX) jsme se proletěli nad Táborem a jeho okolím.

Během hromadného letu na palubě L-200D Morava reg. ON-NXX. Foto: Aviatic

Pohled na nebe plné českých letadel ze vzduchu byl úchvatný. Ve formaci po Aeru a Moravě letěly Zlíny a skupinu uzavíraly letouny L-40 Meta Sokol, L-37 a L-60. Po skončení hlavní části hromadného letu se začaly jednotlivé stroje od formace odpojovat, až na nebi zůstaly pouze dvě letadla – Aero 145 a L200 Morava, které předvedly efektní průlet nad letištěm. Poté se odpojila i “naše“ Morava a přistála, zatímco Aero 145 ještě zůstalo ve vzduchu a bavilo přihlížející diváky na zemi pokračující ukázkou.

Skupina letounů Zlín při hromadném letu v okolí města Tábora. Foto: Aviatic

Součástí programu Sletu byla i soutěž o nejpůsobivější vystoupení a zcela zaslouženě jí vyhrál právě tento hromadný let. Cenu za tuto soutěž pak převzal sám Tomáš Jirmus, který ji následně symbolicky věnoval všem zúčastněným. Další cena byla vyhlášena za nejkrásnější letadlo, kterou získal Nikola Lukačovič se strojem M-1C Sokol.

M-1C Sokol získal cenu nejkrásnějšího letadla. Foto: Pavel Němec

Po hromadném letu následovaly další části programu, ukázky jednotlivých strojů – včetně akrobacie, sestřelování balonků a vyhlídkové lety.

Aero 145 pilotované Tomášem Jirmusem vedlo celou formaci a vítěznou ukázku – hromadný let. Foto: Aviatic

Okamžitě po skončení akce začali její organizátoři s přípravami dalšího ročníku. Snahou je, aby se Slet československých letadel stal pravidelně konanou akcí, s co nejhojnější účastí. Organizátoři by byli rádi, aby akce byla putovní a každý rok jí hostilo jiné letiště s vhodným zázemím. Příští akce proběhne dne 20. 6. 2015 na letišti ve Vysokém Mýtě, kam jsou srdečně zváni další majitelé a provozovatelé československých letadel, kteří se rádi pochlubí se svými stroji, proletí se s kolegy a popovídají o všem, co je nového na nebi i na zemi. Případní zájemci o účast na akci se mohou přihlásit přes profil na Facebooku. Brzy bude fungovat také samostatná webová stránka.

Smutným dovětkem pak zůstává fakt, že příští sraz bude zasvěcen památce tragicky zesnulého Ondřeje Ryčla, skvělého člověka, kamaráda a zkušeného pilota. Osudným se mu stal Kroměřížský pohár, kde dne 19. 7. 2014 havaroval.

Společné foto účastníků Sletu s letounem M-1C Sokol. Zdroj: Aeroklub Tábor.

Text a foto: David Hloušek (Aviatic), 07/2014, aktualizace 12/2014

Další foto: Pavel Němec a Aeroklub Tábor

Zvláštní poděkování – organizátorům akce za pozvání a zprostředkování letu na palubě letounu L-200 Morava.




Související kategorie

Komentáře



Evžen Čihák - nepřihlášený host
02.01.2015 13:58
Fajn!

Tak jo,já přiletim!

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace