Čechoviny 106

Psal se rok 1986, Honzovi byl rok a já jsem musel odjet do Prahy z Veselí, kde jsem byl se synkem a s babičkou. Proč o tom píšu na planes? Protože jsem musel do Prahy kvůli příletu letadla Convair 990A Coronado. Jak se později ukázalo, bylo to poslední Coronado v Praze (EC-BQQ). Letadlo to bylo krásné a velmi rychlé, po Concorde druhé nejrychlejší sériově vyráběné dopravní letadlo na světě. Nicméně obchodně velmi úspěšné nebylo. Bylo jich vyrobeno pouze 37 kusů. V Evropě s nimi létal Swissair a SAS, který je měl od Švýcarů pronajaté, než dostal své dálkové DC 8. A na ty jsem se chodil dívat ještě na starou Ruzyň. SAS měl mezipřistání v Praze na letu do Jižní Ameriky. Jak tak čas běžel, letadla končila na odstavných plochách. Jedním z posledních operátorů, ne-li posledním, používajících tento typ, byl Španělský SPANTAX. Měl ve své flotě osm letadel tohoto typu (podle Němečka). Na konci osmdesátých let všechna letadla již stála odstavená na Palma Mallorce a společnost je nabízela k prodeji včetně simulátoru. Neúspěšně.

Asi poslední Coronada létala pro NASA při výzkumu vysokých rychlostí. Jedno dnes stojí jako gate guardian v Mojave Air and Space Centre (N810NA). Toto letadlo bylo použito mimo jiné pro výzkum chování podvozku raketoplánu, kde byla namontována pod trupem ještě jedna podvozková noha. Jedno po SPANTAXu se chystají nadšenci uvést do vystavovatelného stavu. Krásně udržované Coronado je v technickém muzeu v Luzernu.

Letadlo bylo neuvěřitelně jemně snýtováno. Bylo vidět, že továrna vyráběla výkonná vojenská letadla. Alcladový potah a zapuštěné nýty ostře kontrastovaly s kovářskou prací například na Jaku 40. Motory General Electric CJ 805-23B byly dvouproudové se zadním obtokem, kde vzduch šel kanálem kolem celého motoru a dmychadlo bylo vlastně nízkotlaká turbína. Motor vycházel z vojenského motoru GE J79, který používal například F-104 Starfighter. Tento způsob používala asi jen společnost GE. V menším provedení létal takový motor na MD Falcon 20.

Výrobce postavil letadlo, které bylo nádherné a velmi rychlé. Díky tomu, že se dostal do oblasti rychlosti zvuku, začaly se na draku projevovat jisté aerodynamické jevy, a letadlo nebylo schopné dosáhnout nabízené těsně podzvukové rychlosti. Protože v té době dokončili úspěšně vývoj nadzvukové stíhačky F-102, kde poprvé použili pravidla ploch, bylo jasné, že aby Coronado dosáhlo požadované rychlosti, musí být podle tohoto pravidla konstruováno. Profesor Kuchemann předělal křídlo, kam přibyla dvě kuželovitá tělesa na každou stranu, a rychlost se dostala na požadovanou hodnotu M 0,95. Rychlost ale nebyla všespasitelná - díky použitým motorům letadlo mělo malý dolet a nikdy nesplnilo původní zadání - dolet z New Yorku do San Franciska. A to byl hlavní důvod, proč jich bylo vyrobeno jen tak málo.

Při digitalizování negativů jsem narazil na poslední Iljušin Il-18V společnosti Interflug v Praze. Honza Váňa mně volal, že přiletí poslední osmnáctka v barvách Interflugu do Prahy. To byla výzva a tak jsem si udělal několik fotek. Byla to mašina D-AOAO. Potom se snažily posádky Intreflugu založit novou společnost Berlinair, ale ta neměla dlouhého trvání. V Praze byla osmnáctka v barvách Berlinairu D-AOAU. Možná, že byly i další, ale já mám fotku jen této. Interflug ještě před zkrachováním přešel na letadla Dash 8. Jedna osmnáctka tohoto dopravce (DDR-STC/OK-018) sloužila při výzkumu motorů Walter M 602. Motor byl nainstalován místo motoru číslo dvě. Přestavba proběhla v hangáru E na Ruzyni. Po zrušení celého projektu letadlo chátralo ve Kbelích, až bylo sešrotováno.

Bohužel podobně vypadá i osud Iljušinu 18B OK-NAA, který měl pohnutý život. Když se na něj snažila přistát TU 134A (02.01.77), přišla o kus směrovky. Stabilizátor a směrové kormidlo bylo vyměněno a osmnáctka dále sloužila až do svého vyřazení 28.2.1979. 8.3.79 přelétla do Kbel, kde vesele chátrá dodnes. Protože ČSA se již tradičně nezajímá o svou historii, čeká jí patrně neveselý osud.

Tak to jsem se zase trochu probral svými negativy a zavzpomínal na časy minulé.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Martin Vaněk - nepřihlášený host
27.10.2012 04:15
Prosba

Ahoj Honzo, doufám (ó veliký pane spisovateli), že ještě můžu tykat, před dvaceti dvěmi lety (+-) jsme spolu dělali na startu (byl jsem tenkrát mladej fógl a adaptabilního tatínka mi dělal Láďa R). Mám prosbu, bylo by možné poslat mi nějaké fotky LL IL 18, OK-018, které máš? Než jsem přišel na start, tak jsem na ní dělal technika a i když jsem pořád v kontaktu se svými tehdejšími spolupracovníky, tak máme veliký problém se dobrat nějakých dobových fotografií. Jinak ti "děkuji" za zničenou celou dnešní noc, kdy jsem objevil tvoje články na Planes.cz a místo toho, abych šel spát jsem je všechny přečetl. Dýchlo na mně mládí a atmosféra dob minulých tak intenzivně, že jsem nemohl jít spát dřív, než jsem to celé přelouskal. Díky moc a doufám, že se dál bude tvoje povídání na "plejnsu" objevovat, je to pro mně balzám na duši......

Pavel Novotný - nepřihlášený host
13.10.2012 14:17
Úprava IL 18

Pane Čechu, děkuji za připomenutí úpravy IL 18 pro zkušební zástavbu motoru M 602. Na té zástavbě jsem také pracoval jako jeden z konstruktérů pro zástavbu tohoto motoru. Je to hezká vzpomínka na tuto zástavbu i na další do letounů L 610.
Jinak s chutí čtu Vaše Čechoviny
Pavel

Drobek - nepřihlášený host
05.10.2012 15:15
Diakritika v IT systémech

Zdravím všechny.
Nejsem odborník na letectví a Čechoviny čtu ze zájmu o tento obor. Proto tu nefiguruji v diskusích, protože k nim nemám z pohledu "Planes" co dodat :-)
Nicméně o IT zase vím dost a musím zde pár věcí uvést na pravou míru.
1/ Používat diakritiku bychom měli, ale má to svá ale...
- Pořád existuje spousta případů kdy to prostě nelze. Pokud budete sedět u PC/Apple/Etc kde nebude porpora češtiny nainstalována a NEBUDETE MÍT ADMINISTRÁTORSKÁ PRÁVA na přidání češtiny tak máte smůlu (internetové kavárny mimo ČR, další případy kdy Vám PC neříká "pane".
- Stejně tak mnoho "přenosných" zařízení dodnes češtinu nepodporuje
- I bez diakritiky lze komunikovat tak, že nikdo nebude zmaten. Pokud se ona osoba píšící SMS jen lehce zamyslí tak si uvědomí co píše a místo "s Jirkou" (myšleno Jiřina?) napíše "s Jirinou"
- I s diakritikou může čeština (stejně jako jiné jazyky) být zmatečná:
"Koupil jsem si štolu" Co jsem si to tedy koupil? Zákusek? Církevní předmět? Kus dolu?
Tedy ano, pišme s diakritikou, protože to je součást naší řeči, vyžadujme ji od výrobců všeho možného, ale neblábolme o tom jak to řeší "zmatečnost"...
A pokud někdo tvrdí, že dnes diakritika není nebo nemůže být z hlediska multiplatformního problém tak BLÁBOLÍ nesmysly. Učinilo se hodně pro to, aby problémem již nebyla, ale 100% to zdaleka není.
Přeji všem pevné zdraví!

Vlado - nepřihlášený host
01.10.2012 22:31
Coronado

V technickom múzeu v Luzerne som bol 2 razy. Zakaždým som sa kochal Coronadom. Naozaj to bol (a je aj v súčasnosti) krásny stroj.

Jarda - nepřihlášený host
27.09.2012 18:20
ČSA by se možná o svoji historii zajímalo

...kdyby nemělo následkem působení gumy Tvrdíka zcela jiné starosti. Ano, najdou se i další důvody, ale srážka s tímto blbcem byla osudná.

FL600 - nepřihlášený host
26.09.2012 22:23
TU144 po sedmnacte

Aha, tak takhle to bylo!

FL 350 - nepřihlášený host
26.09.2012 21:40
TU-144 po jedenácté

Vše je naprosto jsané: všichni konstruktéři a vývojáři Concorde byli současně ruští agenti, takže jakmile něco vymysleli, okamžitě to poslali Tupolevovi.

Bubi - nepřihlášený host
26.09.2012 09:30
Tu-144 po desate

Jojo, Soveti pri vyvoji Tu-144 na Concorde ani nemrkli :)))

Vsechno to jsou pomluvy!

bubo - nepřihlášený host
25.09.2012 23:40
tu-144 concordski :-)

1) Pane Čechu, děkuji za článek. Moc se mi líbí, a každý, kdo má pindy asi závidí. Nevím, jsem rád že se někdo nebojí a i přes spoustu keců vytáhne své fotky a negativy a podělí se.

2) nejsem zastánce ruské techniky, ale fanoušek letadel. Všem zde tůčastněným doporučuji dokument Tu-144 boj o nadzvuk. Concorde a Tučko jsou dvě odlišná éra. Concorde má motory dále od sebe, je dolnoplošný a menší. Tu je větší, motory blíže a středoplošný. Také křídlo je úplně jiné. U Tupoleva si s ním vyhráli, postupně je měnili a sériové kusy byly jiné než prototyp. pamatujme, že v té době počítače a vysokorychlostní letadla byly v plenkách. Mimochodem, v určitých oblastech francouzi s rusama spolupracovali. Tu zdechlo na ztrátě podpory vlády (politbyra).

Kdyby bylo tak špatné, proč by si NASA vybrala Tu-144 k výzkumu vysokých rychlostí a ne Concorde, který byl po všech stranách dostupnější?? (museli to letadlo upravit, dát motory z Tu-160 atp.)

vadí mi, jak všichni plivou na to, co kdy bylo ze SSSR nebo Ruska. nejsem zastánce (to vůbec ne, spíše je nemám rád) ale to neznamená, že neměli schopné lidi, co dokázali z minima vytáhnout maximum.

Možná by si Tu-144 zasloužilo svůj článek.

25.09.2012 01:25
Jsem rozhorcen....

I ja jsem rozhorcen nespravnou termitologii v clancich pana Cecha. Porad jeste pusobim na severoamerickem kontinentu a myslim si ze ke kazdemu odbornemu vyrazu by pan Cech mel dat hvezdicku (*) s odkazem na Ceske statni normy (a i jine normy) aby se vsechno vyjasnilo. Verim ze stejne jako ja, jsou tu dalsi rady ctenaru, kteri ctou tyto clanky aby se naucili opravovat letadla. Taky jsem pro, aby se komentare bez hacku a carek prestali zverejnovat.

Celkem 59 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace