Čechoviny 98

Tak pán se rozhodl, že vystoupí z letadla za letu! Tak nás informovala média. Je to dost možné, šílenců a idiotů je kolem nás víc než dost. Otevřít dveře za letu uměl jenom Stallone, když se vracel s Cessnou Citation do Vietnamu kohosi zachránit. Ten dokonce otevřel dveře automobilového typu proti směru letu! Dál jsem se už nekoukal. Ale otevírání dveří za letu u tohoto typu letadla je zjevně oblíbený kousek amerických scénáristů. Tentýž trik použili u pilotního dílu seriálu „Kriminálka Miami“. Tam našli chrabří kriminalisté v bažinách mrtvolu mladé ženy. O pár kilometrů dál ležely trosky Cessny. Tady nejenom, že otevřeli dveře a vyhodili nebohou dívku za letu ven, ale ještě při zápase ve dveřích letadla ztratila botu a ta vlétla do pravého(!) motoru, který chcípnul a Cessna na jeden neuměla létat a tak spadla. To, že dveře do letadla jsou na levé straně, že by lodička musela obletět trup a že toto letadlo je schopné letět bezpečně na jeden motor, to už nikdo neřešil. Samozřejmě, malý detail- dveře nejdou za letu otevřít. Takže pokud si někdo myslí, že ho už nebaví letět, a tak si za letu vystoupí, je blbost.

Každý, kdo někdy letěl s dvoustovkou Moravou ví, že když pořádně nezavře dveře před letem, za letu se odsají od trupu o několik centimetrů a nejdou zavřít. Mně se to stalo, když jsem letěl s Jirkou Tlustým. Bylo mně tehdy dvaadvacet a byl jsem ze všeho vyvalený. Letěli jsme sami a Jirka, který je králem dobráků, když viděl, jak jsem zesinal, začal: „Jo takhle už vypadla z Moravy spousta lidí. Počkej, já ty dveře zkusím zavřít.“ Začal s letadlem lomcovat a přitom mě po očku pozoroval, jestli se správně bojím. Bál jsem se, co bych zapíral! Jak dělal blbosti s letícím letadlem, spára mezi rámem dveří a dveřmi se zvětšovala a zmenšovala, ale obtékající vzduch nedovolil dveřím, aby se otevřely. A já jsem mohl zadkem štípat drát. Jestliže mám dnes problémy s vysokým tlakem, tehdy jsem žádný tlak neměl. Potom, když mé trápení skončilo a seděli jsme v letištní restauraci na obědě, mně došlo, že ty dveře nejdou otevřít díky fyzikálním zákonům ani náhodou. A pro ty, co se bojí v letadle, musím poznamenat, že jediné letadlo, u kterého šly za letu otevřít dveře, byl TU 154B. Tam se zavíraly dveře zvenčí na trup, což při ruské kvalitě výroby bylo docela odvážné řešené. Takže přetlak se snažil dveře od trupu odtrhnout. Nevím jestli se to někdy podařilo ve velké zemi Sovětů, ale na mezinárodní scéně to předvedli Rumuni tuším v Kodani. Tam se jim otevřely dveře hned po startu. Vrátili se zpět na letiště a sedli mezi hasiče. Ti se mylně domnívali, že cestující opustí letadlo po skluzech. Ovšem běda, Rumuni skluzy v té mašině neměli! Bylo z toho velké vyšetřování a museli do Kodaně dodat všechny skluzy, aby letadlo odpovídalo mezinárodním předpisům a mohlo do vzduchu.

Tupolev 154 maďarské společnosti Malév

Dopravní letadla jsou vybavená nafukovacími skluzy,které jsou namontovány přímo na dveřích a u nouzových východů jsou ve schránkách nad křídlem. Na rozdíl od tůček a dvaašedesátek, kde byly těžké skluzy ve schránkách v kuchyňce, popřípadě v chodbičce, a stevardky je musely dotáhnout ke dveřím a zaháknout je do prahu otevřených dveří, je manipulace se skluzem u současných letadel velmi jednoduchá. Prostě se páčkou skluz odjistí a tou samou zapadne svým koncem do prahu dveří. U Boeingů bylo možné při otevření dveří zvenčí skluz odpálit a nafouknout, což se i několikrát povedlo. Já jsem to osobně zažil u Boeingu 767 British Airways, kdy stevardka nezajistila skluz po přistání a když zaměstnanci cateringu dveře otevřeli, skluz se jim nafoukl do auta! Nikdy jsem netušil jakou sílu nafouknutý skluz má: jak se nafoukl do auta, tak skříňového Renaulta zdvihl! Přední kola byla ve vzduchu a oba kluci od cateringu byli uvězněni skluzem a měli velké štěstí, že je to nerozmačkalo. Když jsme vyfukovali skluz, měli jsme strach, aby padající auto nenabouralo letadlo. Auto, než zvedne skříň na úroveň dveří letadla, se postaví na patky a ty zadní se ohnuly. Naštěstí vše dopadlo dobře, chlapci byli sice trochu pomuchlaní, ale do smrti si budou pamatovat, že musí počkat, až jim někdo dveře zevnitř otevře. Airbus to má vyřešené tak, že při otevírání zvenku se skluz atomaticky zajistí (asi těch pomlácených cateringářů bylo víc…), takže nemůže dojít k mimovolnému nafouknutí skluzů. To jde jenom zevnitř, což předvedl docela nedávno na dvou(!) skluzech v jedné mašině člověk, který obsluhuje toalety. Ovšem předtím to nechaly stevardky odjištěné a odešly z letadla. Já jsem k tomu byl zavolán, až když byly oba skluzy venku. Netušil jsem, že při vyšetřování budu obviněn, že jsem je vyhodil já, nebo dokonce že jsem z legrace skluzy odjistil. To by byla náramná sranda! Každý, kdo někdy skluz měnil ví, jaká to je dřina a jenom idiot by si takovou práci přidělal.To by mohl potvrdit kolega řečený Tony Slide (skluz), kterému se nechtě podařilo odpálit skluz, když ho nasazoval při výměně na dveře. Já jsem to také několikrát dělal a mněl jsem vždy sevřený zadek, aby se mi to nepovedlo. Ohromný a těžký balík nasadit do držáku na dveřích a při tom nekopnout do lišty, která ho odpaluje, není žádná legrace. Nakonec vymysleli naprosto nesmyslnou teorii o jakési mezipoloze, ve které byla páka skluzu. To, že se tam musí dát ještě zajišťovací kolík, to už nikdo neřešil.

Iljušin 62

Na dálkových letech (ach, kde ty časy jsou), byly ještě nafukovací čluny. Holky se je v rámci výcviku učily v bazénu obracet, aby nebyly dnem vzhůru. Tam si jedna kolegyně dala strašnou ránu tlakovou lahví do hlavy, že se málem utopila. Iljušiny IL 62 měly ještě bednu s nouzovým vybavením do nehostinných krajů. Tam byla mimo jiné balená voda, nouzová dávka potravin, souprava na opravu nafukovacích člunů a také kulovnice a udice! S příchodem Airbusů se tato bedna už do letadla nedávala. Tak mě napadalo, že tehdy by měly mít stevardky kurs přežití a vaření. Obojí by se jim hodilo i do civilního života…

Takže jménem svým i mých kolegů prosím cestující veřejnost, aby nevyskakovala a nenaskakovala z a do letícího letadla. To jde opravdu jenom ve filmu!
Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



JS - nepřihlášený host
24.08.2011 12:40
blbuvzdornost

Paska pres miniaturni pruhled (nenazyval bych to oknem) v 737 zas tak blbuvzdorna neni, protoze nikomu nebrani otevrit dvere i se skluzem, zvlast napriklad v noci. Navic neni nikterak propojena se skluzem a to ze letuska odstrani pasku, nezdeaktivuje skluz a spokojene odejde domu se bohuzel stava.
Taky se na nekterych letistich obcas stava, ze je skluz pripraveny k pouziti behem tranzitu z duvodu tankovani s cestujicimi na palube. Paska tam je, vsechno v poradku, lidi nastupuji, vsude plno zmatku, letuska stoji u hlavnich dveri, vita cestujici, nekdo zaklepe na servisni dvere (ambulift/catering), letuska na chvilku prestane kontrolovat boarding pasy, otoci se, otevre dvere a bum...

adamickm - nepřihlášený host
23.08.2011 13:49
Nouzák

Pokud mám správné tušení,tak pan Čech měl ve svém článku na mysli nedávný počin koupáka na palubě osmistovky Travel Servicu který se za letu snažil otevřít nouzový východ nad křídlem? Nouzové východy se sice na nové generaci B737 otviraji ven ale jsou jištěny elektronickými zámky,takže jakmile jsou stop kohouty paliva otevřene a páky přípustí jsou v jiné poloze než IDLE tak se zámky zamknou,takze i bez přetlaku na zemi při pojíždění nejdou nouzáky otevřít,toť jen něco málo pro klid laické veřejnosti :-)

Ještě přihodím jednu historku z doslechu,kdy na A320 zlobila indikace zaarmování křídelního skluzu a stevardka byla při pojíždění vyslána aby to zkontrolovala.Patně měla představu že má zkontrolovat skluz jestli není odpálený a tak otevřela zaarmovaný nouzák a cestující měli tu možnost vidět křídelní skluz v akci :-) Patrně leknutím se snažila nouzák rychle zavřít s pocitem nepromarněné šance,že skluz se nenafoukne,čož se jí také povedlo a přitom ohnula odpalovací páčku,která je v rámu nouzáku letadla.Když jsem tu páčku viděl,tak přísahám,že s tou křehkou stevardkou bych nechtěl přijít do konfliktu...dostal bych na budku :-D

Petr Bé - nepřihlášený host
22.08.2011 07:34
Slidy

U letecké společnosti, kde pracuje moje žena, kapitán instruuje CC "disarm slides and open doors" (zhruba řečeno, není to úplné...) a křížem přes okno na dveřích je páska, takže víc blbuvzdorné to asi být nemůže...

Ferda - nepřihlášený host
17.08.2011 20:57
Koumákǔm

Když si čtu Čechoviny tak to dělám proto, abych se pobavil. Pokud se chci poučit, tak si otevřu knihu nebo odborńe fórum na netu. Takže tomu vašemu "honění trika" se muǔžu akorát pousmát. :D

PeterV - nepřihlášený host
15.08.2011 22:34
Pro Laco . . .

Laco, moc mě neprovokuj nebo to nakonec taky udělám ;-)

letmech - nepřihlášený host
15.08.2011 18:19
2Laco

Nechceš tvrdit, že pan Čech je letecký odborník?

Laco - nepřihlášený host
15.08.2011 15:59
PeterV....

Keď si sa taký svetobežník a znalec letectvo čo takto nam napísať odborný článok z leteckého zivota?

mechanik - nepřihlášený host
13.08.2011 12:29
milhaus

No milhause se musím zastat, oproti tobě ho umí u zabalit do bedny,o tom to že by se takovýmu šikulovi jako jsi ty rozbalil ještě při fasování ve skladu taky nepochybuju.......

npor.Pavel Vodsloň - nepřihlášený host
12.08.2011 23:16
Každé čechoviny jsou prima!

Alespoň čtyři z pěti čtenářů je s úspěchem doporučují! I já...
Zdravím Čecha,Millhouse i Kašouna

jarda - nepřihlášený host
12.08.2011 14:53
u TU -154 se údajně daly otevřít dveře za letu

prý se i tak stalo,proto se dělala modifikace,kdy se na dorazech na rámech dveří na trupu udělaly jakési hrboly,a při pohybu rolny na otevřeno,musela tato rolna nejdříve překonat tento hrbol a proto se dveře jakoby přitáhly směrem na zavřeno a otočením kliky se rolny zasunuly do dveří a dalo se otevřít.Těch rolen bylo po obvodě asi šest.Krom toho byla klika mechanicky jištěna proti pohybu,a ještě jištěna barometrickou krabicí.Tato funce jištění se v pravidelných intervalech zkoušela.Asi je dost těžké si to představit ale obrázek žádný nemám.

Celkem 20 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace