Setkání mezi oblaky

Letěli jsme jako obvykle na pravidelné lince Mnichov – Wroclaw v letové hladině 230 s letadlem Dash 8-300 D-BDTM. Ve směru našeho letu směrem ke Sněžce se počasí zhoršovalo a kousek za Prahou zakryla zemi souvislá vrstva oblačnosti a my jsme tak definitivně ztratili zemi z dohledu. Předpověď hlásila počasí ve Wroclawi broken 400 stop a overcast 1200 stop. K mému obrovskému údivu, když nás řídící přeladil na Varšava control, jsme uslyšeli volání nějakého VFR (visual flight rules – lety za dohlednosti země) pilota ve výšce 9000 stop mezi dvěma vrstvami oblačnosti! Řídící letového provozu mu okamžitě přikazoval klesat na 3000 stop z důvodu IFR příletu do Wroclawi. Pilot však jen odpověděl, že není schopen klesat z důvodu počasí a že není vybaven pro IFR lety. Soudě podle přízvuku to byl nějaký francouzský pilot a jeho komunikace v anglickém jazyce byla dost špatná. Řízení letového provozu mu postupně přikázalo udělat to a to, ale pilot nebyl schopen provést nic z toho, oč byl žádán.

Extra 300, foto Jan Kouba, planes.cz

Zatímco my jsme se mezitím již dostali do CTR/TMA letiště Wroclaw, tak nešťatsný francouzský pilot létal někde v našem prostoru kolem nás. Občas v 9000 stopách, pak v 5000 stopách a záhy opět v 7000 stopách bez jakéhokoliv povolení ke vstupu do CTR, což nebudilo příliš velký pocit bezpečí. Polský řídící letového provozu byl dost rozčilený a naštvaný na nešťatsného francouzského pilota. Za této situace, kdy vůbec nebylo jasné co udělá francouzský pilot v příštím okamžiku, nám řídící vydal pokyn, abychom přeletěli Wroclaw a pokračovali na TRZ VOR a tam zahájili vyčkávání. Vzhledem k tomu, že se francouzský pilot pohyboval ve východní části CTR/TMA, tak jsem požádal o nestandardní vyčkávání pravými okruhy s příletovou tratí 180° s nalétnutím levou zatáčkou, tak, abychom zůstali západně od letiště pokud možno co nejdále toho nešťastného francouzského pilota. Současně jsme nastoupali do “bezpečné” výšky do letové hladiny 100.

Po nějaké době se podařilo polskému řídícímu vypoklonkovat francouzského VFR pilota ze svého CTR/TMA směrem na východ. Jeho záměrem bylo, aby si našel někde díru v mracích, kterou by bezpečně proklesal k zemi a někde bezpečně přistál.

Když byl francouzský pilot bezpečně pryč z CTR/TMA Wroclaw, tak nás řídící začal vektoroval pro ILS přiblížení. Mezitím se nám stále velice omlouval za vzniklé obtíže a zpoždění. V okamžiku, kdy jsme už nalétavali do localizéru, tak jsme uslyšeli tolik známý hlas – ano, francouzský pilot byl opět na rádiu! Tentokrát oznámil že je ve výšce 1000 stop nad zemí a s vizuálním kontaktem se zemí 15 námořních mil východně od letiště a že pokračuje k letišti na přistání pro doplnění paliva. Řídící mu okamžitě nařídil aby zůstal kde je a začal vyčkávat nad místem, kde právě je. Současně mu oznámil, že způsobil patnáctiminutové zpoždění letu společnosti Lufthansa a že ho ještě chvilku nechce ve svém prostoru. Bylo slyšet, že pan řídící je opět řádně vytočen. Dostali jsme povolení k přistání a řídící se nám opět velice omlouval za vzniklou situaci. Řekli jsme mu, že to nevadí, že to není problém, že nejdůležitější je, když se nešťastný francouzský pilot dostane v pořádku na zem. Když jsme už pojížděli po zemi na stojánku, tak jsme slyšeli, jak řídící dává povolení francouzskému pilotovi ke vstupu do CTR Wroclaw. Francouzský pilot to potvrdil a současně měl dávat hlášení poloh a oznámit dráhu v dohledu. Jenže v rádiu se ozval druhý francouzsky mluvící hlas! Řídící pochopitelně nerozuměl a zeptal se, co říká. Na to mu francouzský pilot číslo 1 oznámil, že to byl jeho kolega ve druhém letadle a že se ho jen na něco ptal… Řídící letového provozu tomu nemohl uvěřit… Celou dobu se mu nikdo nezmínil o letu ve skupině v počtu dvou letadel. Vytočen již na maximální možnou míru, povolil obě letadla na přistání.

Wroclaw – finále dráhy 30, foto Pavel Ličman, planes.cz

Ačkoliv jsme už byli na stojánce a cestující vystupovali z letadla, tak jsme pořád poslouchali rádio a čekali, kolik a jakých letadel vypadne z oblohy. Byly to dvě akrobatické Extry 300. Osobně jsem byl rád, že jsou v pořádku bezpečně na zemi a začal jsem se věnovat svým průletovým povinnostem – letový plán, průletová prohlídka letadla a nezbytná cigareta. Bohužel jsem ale záhy spatřil, jak nějaký oficiálně vypadající muž v doprovodu policie spěchá ke mně aby mě vyzval, abych s nimi šel za francouzskými piloty. Tak jsme šli k pumpě, kde stály obě Extry. Aniž by se mi představil, kdo vůbec je, tak začal okamžitě nadávat na adresu obou francouzských pilotů, a že musíme sepsat řádný protokol o celém hrubém porušení leteckých předpisů.

OK, představil jsem se francouzským pilotům a řekl panu “oficiálnímu”, že nechci sepisovat žádné hlášení. Nemohl to pochopit, protože jsme měli přece 20 minut zpoždění kvůli nekázni těch dvou francouzských pilotů. Vysvětlil jsem mu,že nejdůležitější je, že ti dva jsou v pořádku na zemi a že on nemusí sepisovat ještě horší hlášení. Chápal jsem situaci obou Francouzů. Ano, nebylo správné vlétnout do CTR/TMA bez povolení, létat nahoru a dolů jako při akrobatickém letu, ale když nemáte vybavení pro let podle přístrojů, tak je nutné zůstat mimo oblačnost a to bylo, co oba Francouzi udělali. Pan “oficiální” tomu nemohl uvěřit a stále kroutil hlavou. Když já prý nechci nic sepisovat, tak prý ani on nebude nic psát. A tak odešel zpátky na věž stále nevěřícně kroutící hlavou a mručící si pod vousy něco o “bláznivých pilotech”...

Cessna 140, foto Joerg Federlin, planes.cz

Oba francouzští piloti byli tak nějak šťastní, za prvé že byli v bezpečí na zemi a taky že se na ně nikdo nezlobil. Velice mi děkovali, tak jsem jim řekl, že také létám “malá” letadla a že jim rozumím. Na to jsem jim popsal počasí směrem na západ. Chtěli letět na Orly, jihozápadně od Paříže. Řekl jsem oběma francouzským pilotům, že počasí až ke Sněžce není moc dobré, ale pak se to vylepšuje směrem na západ k hranicím Německa. Zašli jsme do “mého” letadla a dal jsem jim meteorologické mapy a zprávy o počasí z předchozího letu. Pak už jsme se ale museli rozloučit, protože byl čas, aby začali nastupovat cestující na let zpět do Mnichova. Mimochodem, oba ti francouzští piloti letěli z letiště Radom v Polsku, kde s účastnili světového závodu v letecké akrobacii, ale zapomněl jsem se zeptat na jejich jména a umístění. Hm, kdo ví, třeba jsem mluvil s mistry světa. Inu kdo ví...

DHC8-300 D-BDTM Augsbug Airways, foto Seno, planes.cz




Související kategorie

Komentáře



npor.Pavel Vodsloň - nepřihlášený host
03.08.2011 02:08
Klobouk

Váš názor,pane, jest krajně absurdní.
S kloboukem v ruce prolétáte celý svět.
A pěkná lahev calvadosu směřující ku Věži je ovšem slušností.

sekos - nepřihlášený host
03.08.2011 00:47
Hlášení

Tomaši a jak chces vektorovat mašinu mimo mraky když nevíš kde jsou? To co máme je pět minut stará informace a ještě není moc přesná. Právě proto se to nesmí ani dělat aby jsi leatdlo které nemá radar nenahnal do mraku.Jediné co můžeš dělat je dát doporučené hdg jenže je tu zásadní problém wroclav nemá dobré pokrití a řídí porcedurálně tím veškeré rady končí.Řídící neví kde frantík neví kde je i když gps maj a v žádné případě tam nemaj co dělat a pochybuji že se nevšimli že tam jsou mraky. Bejt to na mě tak napíšu hlášení okamžitě speciálně po tom co bych zjistil že jsou tam dva a ani mi to neřekli. Ono se pilotovi hezky říká hlavně že jsou na zemi, ale kdyby mu proleteli před čumákem tak bude mluvit jinak. A já bych pak od něj poslouchal co je tu za bordel. Procedurální řízení je masakr a když piloti nedělají co mají stává se z toho děs. Takže napsat hlášení hned a hezky i s vyjádřením pilota DLH. Nechce? Ok tka bez něj a pak ať si to vysvětluje doma jak chce. Spoustakrá jsme nepsali hlášení i když by jsme mohli, ale tohle se nedá jen tak přejít. Zásadní chyba pilota a vzhledem k procedurálnímu prostoru ohrožení dlh. Vsadím se DLH by se na to koukali stejně jak je znám

npor.Pavel Vodsloň - nepřihlášený host
02.08.2011 12:45
Nadstandart

Reakce tohoto zajisté německého letce od Lufthansy považuji za nadstandartní a příkladné!Chování důstojníka a gentlemana přísluší každému letci.Kéž by člověk takových potkával více.
Frantíci se dostali do sr...k,ale soudím,že si vcelku poradili,nesrazili se v mraku apod.Ta touha dostat se letounem kamsi je strašně lákavá a pochopitelná,obzvlášť končí-li dnes dovolená,závody byly dlouhé,civilizace,kohout na víně a Medoc se přibližuje.Snad taková zkušenost přiměje oba k určité opatrnosti při plánování přeletů,event koupi vybavení.

02.08.2011 11:07
Planovani letu

...ne nadarmo se rika, ze mezinarodni let zacina uz na stole, kdy se planuje trasa, bedlive projizdi mapa, vypisuji prostory, frekvence, kontroluje pocasi a clovek se tak nejak snazi podchytit vsechna ta "co kdyby", "co udelam, kdyz nastane to a to" apod...a dvakrat to plati pri letu v jednosedadlovce. Tady to nastesti melo stastny konec a pokud se z toho Frantici ponaucili, jen dobre. Otazka, zda to hnat nekam dal, resit jako nekazen apod....nevim, ale pristup LH pilota chapu...

02.08.2011 10:25
Nekazen

Ono je lehke rict "nojo, kluci blbnuli, neni potreba to resit", ale pred par mesici mi mimo CR zabil kamarada clovek, ktery rovnez opakovane provadel nekazen, za kterou by mel byt uz poprve poradne potrestan (ale vzdycky se to preslo slovy "on uz to priste neudela"). Priznam se, ze mi v tomhle svetle prijde chovani pilota Lufthansy prinejsmensim podivne a na jeho miste bych na sepsani reportu a potrestani nekazne trval.

Fanda - nepřihlášený host
02.08.2011 08:51
Fajn clanek

ale take jsem prekvapeny reakci ridiciho. Urcite byl ve stresu aby se ty dve VFRka nedostala do blizkosti Dash8 ale i tak svym chovanim asi moc podpory tem dvoum zbloudilcum nedodal. nejsmutnejsi mi ale prijde komentar od "beedat" Extra moc navigacnich pristroju mimo kompasu a DI nema a jak snadne je se dostat do IFR vi kazdy student PPL protoze je to do nej vstepovano od sameho zacatku...
Co je dle meho soudu tezko omluvitelene je nizka uroven anglictiny a nedostatek komunikace ale to je u frantiku bohuzel znama vec...

Tomáš - nepřihlášený host
02.08.2011 00:03
Nešlo jim lépe pomoci ?

Spíš mi není jasné, proč jim polské řízení lépe nepomohlo. Být vytočený na pilota v nesnázích není nejprofesionálnější reakce řídícího... Nebylo možné, aby si je převzal jiný řídící, a vyvektoroval je podle radaru ? Na jejich místě bych v čechách volal Praha Info, a požádal o pomoc, a nejspíš jí dostal. Nebo se pletu ?

01.08.2011 22:29
Hezký článek

Díky za fajn článek. Akorát si opravte překlep. Letiště v Polsku = Radom. :)

Karel - nepřihlášený host
01.08.2011 18:35
Nejpřísnější potrestání..?

Těžko říci, pokud si hoši chybu uvědomili a bylo jasné, že jim došlo, jakou hovadinu udělali, myslím, že nebylo třeba to zbytečně rozmazávat. Pokud by to ale vypadalo, že když jim to tentokrát projde, tak příště zase něco vtipného vymyslí, hodilo by se asi jim důrazněji vysvětlit, že předpisy se dodržovat musí.

beedat - nepřihlášený host
01.08.2011 17:42
Zajímavý

článek, ale já bych trval na jejich co nejpřísnějším potrestání, tato arogance nemá ve vzduchu co dělat!

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace