Foto: Michal Slabý, planes.cz
Když jsem viděl před volbami vedle Paroubka stát usmívajícího se Tvrdíka, vzpomněl jsem si na svůj umírající podnik. Vzpomněl jsem si také na to, jak jsem se vracel po půlnoci z práce a na svodidle na starém letišti balancoval bavorák, a vedle něj stál tentýž člověk, který se stejně přiblble usmíval. Pak se nehoda vyřídila domluvou, protože Tvrdík chodil do stejného bordelu jako Staník, jeho největší kamarád. A tak, když „Luftjarda“ poslal Aerolinku ke všem čertům, poté, co nesmyslně objednal neuvěřitelné množství Airbusů, pravděpodobně za skromný úplatek do kasy ČSSD, odešel držet deštník svému guru. Když jsem ho poslouchal, jak zasvěceně vypráví o úplatcích, začal jsem řvát na skleněnou obrazovku: „Ty bys v normálním státě seděl za mřížemi! - Tady bych si dovolil poznámku, že po volbách i Paroubek poznal, že jeho držák na deštník dosáhl svého duševního maxima, když vydával ručníky ve vojenských lázních. Další funkce, jako ministrování a vedení aerolinky, bylo něco jako science fiction, prostě nad jeho síly. Po Tvrdíkovi nastoupili supermanažeři MBA, kteří neustále prezentovali zejména sami sebe. Vyhlašovali bojová hesla jako “Pomozte nám roztáčet motory!“, „Budeme společně šlapat do pedálů!“ a podobné kraviny a kromě monstrózních sebeprezentací, jakými bylo dvojí setkání s prezidentem, podávání zmrzliny (dokonce se zpěváčky z Těžkého Pokondru, kteří zapěli všemi zaměstnanci oblíbenou píseň „Dřou fest“) a křty letadel s umělým kouřem a s Terezou Maxovou, za které vyhodili milióny oknem, nic kloudného neudělali. Zrušili dálkovou dopravu, přestože hned po nástupu do funkcí tvrdili, že prioritou je vyřešení dálkové dopravy. Ano, vyřešili jí tím, že ji zrušili. A bylo! A tak jenom můžeme s úžasem koukat na to, jak stejný čas, co se vracely mašiny z New Yorku a z Montrealu, po čtyřiceti létech obsadila Delta. Můžeme jenom závidět Malevu a LOTu jejich 767, jak létají vesele dálkové linky. Dodnes mi nikdo nedokázal vysvětlit jak mohla prodělávat linka, která byla plná cestujících, kteří za letenku zaplatili a rozhodně to nebyla cena na úrovni „low cost“. Sice nějaký ekonom vyprávěl v televizi, že typ A310 není dálkovou mašinou a že tudíž i když je plný cestujících je prodělečný, ale proč tedy se stejným typem létá do Evropy soukromá kanadská společnost AirTransat ? Že by ji financoval nějaký filantrop? Já tomu nerozumím asi proto, že dělám na letišti teprve čtyřicet let… Tak nám opustily Ruzyň tmavomodré mašiny s nápisem Fischer na trupu. Kupodivu, opustily letiště vzduchem, což považuji za čin hodný členů společnosti přátel bezdechého vzrušení. Po pěti létech stání ve vlhku a dešti, kdy podmínky pražské Ruzyně jsou na hony vzdálené podmínkám v Marana Air Park, kde je sucho s stálá teplota. Jakási společnost Aersale Inc. z Floridy zakoupila v dražbě oba tyto Boeingy 737- 300. Letadla stála na Ruzyni pět let, většinu času bez jakékoliv konzervace. Ještě, když se někdo o ně staral, tak byly sundány motory a ty byly uskladněny. Ale opět bez konzervace. Všechny elektrické zástrčky a trubky od systémů, které spojují drak letadla a motory byly jenom zabaleny do igelitových pytlíků, což vlivem povětrnostních podmínek brzy vzalo zasvé. O tom jak vypadal interiér nevětraného letadla, snad ani nemusím vyprávět. Američané koupili v aukci letadla za celkem směšnou cenu; mám dojem že za parkování na Ruzyni zaplatí víc než za letadlo, protože parkovací poplatky za letadla nikdo neplatil a tuším, že za tento typ letadla to dělá 1200 USD za 24 hodin! Američanům se finanční požadavky ČSA za generální opravu zchátralých letadel zdály přemrštěné a tak si tuto opravu objednali v Rumunsku, prý za poloviční cenu.. Jestli je to u stejné společnosti, u které měly aerolinie také tuším jednoho Boeinga na generálce, tak musím říci, že to jsou odvážní hoši. Asi je to levná firma, ale generálka se potom dodělávala několik dní ještě v Praze, protože na letadle byly fatální závady. Rumunští mechanici nicméně čtrnáct dní pilně pracovali na uschopnění letadel pro technický přelet do Bukurešti. Letadla mají málo nalétáno, vyrobená byla v roce 1997 a uzemněná v roce 2005. Myslím si ale, že zub času u takto skladovaných letadel napáchá víc škody než kdyby létala každý den. Dost možná, že se s nimi ještě v Praze setkáme!
Blbečku,přestaň číst Blesk apod. Pilotní odbory nejsou za stav firmy odpovědny,naopak,nebýt jich a mechaniků, včetně p.Čecha,už by asi ČSA nebylo. Piloti a mechanici,potažmo letečtí inženýři bili na poplach už před čtyřmi pěti lety. Bohužel, Luftjarda a Vlašák měli oporu trochu vejš. A tak to dopadlo přesně tak,jak pan Čech svými slovy a vcelku trefně popisuje.
....pánové kdyby jen přes jeden Omnipol, jestli si dobře pamatuju štítek, který nám během exkurze za mých studentských let ukazovali na jedné z 310, tak tam byly 3 leasingovky . Omnipol Praha jí měl od Omnipolu Bratislava a ten od nějaké leasingovky se sídlem na Kajmanských ostrovech... nevěřil jsem vlastním očím, že již tehdy se dělali takovýhle kolečka firem. A také nám říkali, ale to není potvrzená informace, takže možná opět jen urban legend, že ten leasing byl taaak drahej, že se mašina zaplatila při průměrném denním náletu kolem 20 hodin... :-)
truz
ani nijak nešlo, kdejaký při.....ný relátko muselo být koupeno pře PZtku, s příslušným byrokratickým kolečkem, a někdy jste čekal třeba 1/2 roku.
Jó komu z Omnipolu kus tej nákupní ceny zůstalo za nehtíkama, to je už jiná pohádka :-)
Myslím, že to bylo politické rozhodnutí, že USA byly ten úhlavní nepřítel, že by ideologie utrpěla víc, kdyby to byl Boeing. Jinak naše A 310, byly ty nejdražší, protože se kupovali přes Omnipol
Například polský LOT dostal první B 767 ( novou, objednanou LOTem) už v dubnu 1989. Malev používal B737-200 dokonce od listopadu 1988.
A nebyly pro nás ty Boeingy tenkrát embargované? Dostaly bychom je vůbec? To je taky otázka
Stokrát lepší Miloš Kvapil, než ta východňárská klika Jusko-Lešundák.
už jít do důchodu?Ve 73 letech už by snad mohl.Do správní rady by se snad našli mladší.
První trafikant Tvrdík už nastopupil v době stávkové pohotovosti pilotů, když předchozí ředitel s odbory nic nesvedl. Trafikanský management a pilotní odbory táhli ke dnu ČSA ruku v ruce. A na tom už tak moc nezáleží, kdo se na tom podepsal více. Toto dvojspřeží nepřipravilo ČSA jen o majetek a peníze, ale i o kredit u obyvatel. Neznám člověka, který je dnes ochoten přispět ze svých daní na záchranu ČSA, nebo si koupit přednostně jejich letenku. ČSA zkrachují půl roku poté, co do nich přestane stát nalívat peníze přes různé Osinky a penězovody z LKPR.
Celkem 64 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Polaci je dostali. Jak jsem uz napsal i udrzba 310 se konala na zapade (pred udajnou "revoluci").