Čechoviny 59

Po shlédnutí seriálu o leteckých nehodách jsem se zamyslel nad tím, do jaké míry pozemní údržba může ovlivnit bezpečnost létání. Jsem mechanik, nejsem psycholog a tak si to dovolím posuzovat pouze ze svého laického hlediska.

Moderní dopravní letadla jsou velmi složitá. Postupnou komputerizací se jejich obsluha sice zjednodušila, ale na druhou stranu počítače jsou daleko víc náchylné na vlhko, teplo, zimu a změny těchto veličin. Ostatně zkuste si vzít svůj lap top do sprchy, asi mu to dobře neudělá. Počítačové systémy jsou sice v klimatizované části letadla, ale letadlo stojí vypnuté přes noc na letišti, kde je teplota třeba -10 C. Ráno k tomu přijde mechanik a letadlo zapne. Letadla Airbus se po zapnutí elektrického proudu celá automaticky protestují a počítače se resetují. Zapněte si doma počítač, který byl celou noc v mrazáku, a uvidíte mazec! Zejména Airbusy A320-100, tam se po zapnutí dějí věci! Když je v Praze tento dvacet let starý Airbus přes noc, mám po ranním zapnutí dojem, že bude jednodušší ho odtáhnout do Kančího ďolíku na šroťák, než se snažit s tím něco dělat. Ovšem necháte mašinu nějakou dobu zapnutou a s puštěným topením a stroj se začíná sám od sebe zázračně uzdravovat!

Airbus 320-100, foto: Ldrikk

Boeing 757 má problémy s protipožárním systémem, když je velká zima. Je to nějaká konstrukční vada či co. Jednou jsem s tím zkoušel všechno možné, ale systém stále nechodil. Pečlivě jsem prostudoval manuál na odstraňování závad, bod po bodu jsem postupoval, ale nic se nedělo, výsledek- nula. S nefunkčním protipožárním systémem letadlo nesmí do vzduchu. Nezbylo než zavolat do Londýna a zeptat se na maintrolu co s tím. Maintrol je oddělení, kde jsou ti nejlepší mechanici, kteří dokáží poradit, když je člověk v koncích. Ten člověk se mě zeptal, jaké je v Praze počasí. Bylo mi to divné, proč se ptá na počasí, když potřebuji poradit s požárním systémem, ale budiž, povídám: „Je asi pět pod nulou a sněží, proč?“ „Máte tam někde kamna, respektive místnost, kde je teplo a sucho?“ „No jistě, máme.“ „Tak vyndejte desky K13 a K14 (nejspíš to jsou jiné, už si to nepamatuji) a dejte je na půl hodiny na topení, to pomůže. Je to neoficiální metodika, ale funguje. Jestli se to neuzdraví ani potom, tak budeme muset poslat do Prahy nové desky, ale většinou to pomůže, zavolejte mi, jak jste dopad.“ No, a tak jsem vyndal desky z centrálního počítače, dal jsem je na těleso ústředního topení, za půl hodiny jsem teplé desky odnesl do letadla, zasadil do slotů a pustil jsem proud do systému. Zázrak, všechno fungovalo normálně! Babský recept, ale zabralo to!

Nízkonákladové společnosti, aby mohly snížit cenu letenky na naprosté minimum, musí také ovšem maximálně snížit i cenu údržby. To je myslím cesta do pekel. Nízké náklady se dají řešit dvěma způsoby: mohu koupit olétaná a levná letadla, která jsou potom ovšem v provozu drahá, nebo koupit nová letadla, která jsou drahá, ale v provozu vyjdou levněji. Takovou zkušenost udělaly i Aerolinie, když koupily první Boeingy nové a potom si leasovaly podivnou sbírku starých a olétaných letadel. Dodnes je vidět rozdíl mezi mašinami, které byly od začátku udržovány podle stejných standardů, a letadly, která měla různé majitele před příchodem k ČSA. Nejhorší a jistě i pro podnik nejdražší byly tzv „Malajské svině“ OK-WGG, OK-WGF), které prošly „údržbou“ u Malaysian Airlines System a které již naštěstí v parku společnosti nejsou. Ty chudinky musely projít asi kde čím. Standardy údržby by měly být všude stejné. Je to dáno předpisem výrobce a státním dohlédacím úřadem. V praxi je ovšem diametrální rozdíl, když je letadlo od Lufthansy nebo od nějakého asijského dopravce. U evropských dopravců se dá většinou věřit tomu, co je v životopisu letadla napsáno, ovšem u letadel z jižní Ameriky a z Asie to je sázka do loterie. O tom se již přesvědčilo i několik společností, které si nechaly v Číně dělat velké revize na letadlech, kde ale ve skutečnosti spousta prací nebyla udělána, až to dohnalo FAA k tomu, neuznává revize u některých asijských společností.

OK-WGF, foto: Petr Pilát

Jinou věcí, a to velmi důležitou, je „lidský faktor“. Když je mechanik pod tlakem, a to je na line maintenance téměř vždy, kdy mu stojí za zadkem mistr a dispečeři, kteří ho neustále bombardují, kdy to letadlo už bude hotové, v takové situaci se člověk nemůže soustředit. Není to jen problém ČSA, je to u všech dopravců. Zažil jsem to na vlastní kůži u zahraničního dopravce, kdy reprezentantka mě každých pět minut vyrušovala otázkou, kdy už to bude , že už má cestující připravené k nastupování. Zkuste se v takové situaci soustředit a něco vymyslet! Pak se stane, že člověk, i když nechce, tak vystřelí jak špunt ze šampaňského a seřve chudáka kolegyni, která se jenom snaží, aby cestující odletěli…

Když musí mechanik přemýšlet, co je třeba udělat a jak systém funguje a jaký postup zvolit, aby vedl co nejrychleji k cíli a někdo mu do toho pořád žvaní, je to nejrychlejší cesta k maléru.

Dalším problémem je, že většina velkých kontrol se dělá v noci, v Praze ještě zpravidla při špatném osvětlení a pod širým nebem, protože velký hangár je zde jenom jeden a jeho kapacita je omezená. V šeru a ve špatném počasí se dá mnoho věcí přehlédnout, je to další cesta do pekel! Podle všech studií, které byly na toto téma udělány, je práce mezi druhou a pátou hodinou ranní nejrizikovější. To nám přednášeli i při školení „human factor“. Proč to nepřednášeli našemu vedení, to nechápu, já přeci nemohu ovlivnit, kdy budu co dělat.

Zmínil jsem se o „maintrolu“, u ČSA se to jmenuje „troubleshooting“. To je parta lidí, před kterými smekám. A je jedno, jestli je to BA, nebo ČSA. Při mých začátcích u British mi mnohokrát vytáhli trn z paty. Když si člověk nevěděl rady a manuály nepomáhaly, zavolal jsem do Londýna a bylo jedno, jestli je noc nebo den, vždy mi poradili jak na věc. Jednou si mě vychutnali. Měl jsem v Praze sedm šest sedmičku a měla závadu. Bylo to v době, kdy neexistovaly PC a manuály byly jenom skutečné, papírové knihy. Vzal jsem si s sebou k letadlu FIM (Fault isolation manual), kde byl problém, který jsem měl, popsán. Když jsem vylézal z auta, vítr mi vytrhnul z manuálu stránku, která zmizela kdesi směrem na Kladno. Problém jsem vyřešil, ale nevěděl jsem, co bylo na poslední stránce. Zavolal jsem do Londýna a poprosil, jestli by mi nemohli odfaxovat tu poslední stránku, abych věděl, jak test končí. Anglický kolega se mě zeptal, jak velký ten vítr v Praze je, já na to, že kolem osmdesáti kilometrů v hodině, a on: „No to máte blbé, tady v Londýně na Heathrow vítr v kanceláři není a tmu, tmu tam máte?“ Ježíšimarjá, co je to za blbé otázky ve tři ráno? „Jo, tmu tady také máme, ale já potřebuji tu stránku z manuálu, prosím!“ „Tak poslední stránku, a ten proximity systém už chodí?“ „Jo, chodí, napsalo to, že test OK, tak mi prosím pošlete tu stránku!“ Najednou zapípal fax a z něj vylezla ta poslední stránka, kde nebylo nic jiného než: „Po testu vypněte letadlo“. On to věděl, on se na to celou dobu koukal a takhle mě vychutnával! Za chvíli telefon: „Tak co, prolezlo to? Už si můžete jít lehnout, já jsem si jenom chtěl s někým popovídat!“ „Zabít vás je málo! Dobrou noc!“

Dalším velkým problémem je chování posádky v krizových situacích. Když se bude éro motat někde mezi kopci a vysadí mu navigace, ani sebelepší mechanik nebude posádce k ničemu. Je to jen a jen na pilotovi a jeho správném rozhodnutí. V seriálu o leteckých nehodách je to dost podrobně popsáno. Dovolil bych si tady jednu příhodu ČSA z doby nedávné.

Zkušená posádka letěla na trati Bangkok- Dubaj. Bylo to letadlem Airbus A 310. Půl hodiny po přeletu Bombaje kliknul a rozsvítil se „master caution“ (oranžová kontrolka, která je v každém letadle po obou stranách palubní desky ve výši očí posádky a která se rozsvítí, když je nějaký parametr mimo limit, spolu se světlem se ozve ještě gong ). Posádka zkontrolovala obrazovky a na motorové obrazovce viděli, že klesá stav oleje motoru číslo dvě. Tlak byl normální. „Asi to bude špatný vysílač množství oleje, když je tlak normální!“ Množství oleje zůstalo nižší, ale už neklesalo. Letadlo letělo nad mořem a mělo spojení jenom přes KV. „Co budeme dělat, cestou je Maskat, ale tam není servis pro Airbusy a bude z toho divadlo.“ „Zatím to nevypadá zle, je to stále v normě.“ Ve chvíli, když se ohlásili Maskatu, zazvonil „master caution“ podruhé. „A je to v hajzlu, olej na dvojce je v riti, vypneme dvojku. Jednička je v pohodě, poletíme dál do Dubaje. Tady by nám to stejně neopravili.“ A tak letadlo pokračovalo v letu s jedním vypnutým motorem.

A310 ČSA, foto: Filip Koška

„Pánové, nevím, co se děje, ale jedna paní, co sedí před křídlem na pravé straně u okénka mi řekla, že vám mám vyřídit že jeden motor stojí, že to asi nevíte. Jak je to? My letíme jenom na jeden?“ „No, ta paní má pravdu, bohužel, situace se má tak, že nám vytekl olej z dvojky motoru a my pokračujeme jenom na jedničku, ale neboj je to v ó kyju, jak říkají Brňáci, to doletíme, řekni tý paní, že jí děkujeme za upozornění, že jsme to nevěděli, ať se uklidní, že máme situaci pod kontrolou.“

Posádka zavolala po firemní frekvenci mechanikům do Dubaje, aby jim sdělila, co se stalo. Byli ujištěni, že na ně čekají. „Prej na nás čekají, no to jsem zvědavej, na toho Němce je spoleh, ale aby byl ve službě.“

„Pánové, ta bába je neodbytná, že prej si můžete kecat, co chcete, ale ten motor se skutečně netočí a jestli s tím něco neuděláte, tak si bude stěžovat, že posádky ČSA létají jenom na jeden motor, aby za každou cenu ušetřili, ale ona si koupila plnou letenku a tak chce, aby letadlo letělo na oba motory a na vaše experimenty není zvědavá.“ „Do Prčic, tak snad bábě řekni, že jsme bez oleje, nebo né, řekni jí, že to je v rámci výcviku, ať je klidná.“

Přiblížení na dráhu v Dubaji proběhlo naprosto předpisově a na stojánce na nás čekal zubící se arabský mechanik se svým německým kolegou. V ruce držel potřebné náhradní díly. Jak to mohli vědět, co budou potřebovat? Ten den ráno totiž výrobce vydal bulletin, podle kterého se u všech Airbusů A 310 s motory GE musí vyměnit olejová hadice a fitinky! Výměnu provedli během průletu, dolili olej a mohli jsme pokračovat do Prahy, aniž by došlo k nějakému zpoždění. Paní byla spokojená, že se už točí oba motory. V Praze ovšem začal kolotoč vyšetřování, proč posádka nepřistála v Maskatě a pokračovala v letu na jeden motor. Kapitána z maléru dostala jedna jediná poznámka v letové příručce, kde je napsáno, že letadlo má přistát na nejbližším vhodném letišti a to Maskat se svým technickým zázemím rozhodně nebyl

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



kimi - nepřihlášený host
08.06.2008 21:13
tak to je velmi nepresne.

Nízkonákladové společnosti, aby mohly snížit cenu letenky na naprosté minimum, musí také ovšem maximálně snížit i cenu údržby. To je myslím cesta do pekel.
Nizkonakladove spolocnosti nie su v tomto pripade o nizkych nakladoch ale o vysokej efektivite a produktivite fleetu. 7 sektorov na lietadlo/den, 14 hodin lietadlo/den. Napri. ide o to aby sa Vas plat pan Cech rozvrhol na vacsi pocet cyklov inymi slovami efektivnost fixnych nakladov :-) ...SkyEurope robi line MX vo VIE Austrian Technics dcera Austrian Airlines.

Tomas - nepřihlášený host
06.06.2008 01:19
To uz nepatrne zavani xenofobii, ne?

Tak je to zase prijemne poctenicko pane Cech, jenom mi to tak zlehka zavani xenofobii. Ted myslim ty poznamky o neodborne technicke udrzbe na strane asijskych a jihoamerickych prepravcu. Asie i jizni amerika jsou velike a myslim, ze pausalizovat se v tomto pripade nehodi - zminme napr. asijske SQ, CX/KA, VN, BR nebo japonske prepravce, jihoamericke JJ, AV ci celou skupinu LAN, jejichz maintenace je myslim na velmi dobre urovni. Asi byste take nesouhlasil, kdyz by Vas nekdo hazel do jednoho pytle s maintenance RO jen proto, ze jsou obe spolecnosti evropske! A napr. Vami zminovany MAS ma dobrou udrzbu - to ze je letadlo v takovem stavu v jakem je, je nejen z duvodu udrzby. Je totiz diametralni rozdil mezi bulikem u OK, ktery udela par rotaci denne a bulikem MH, ktery leta 24/7 nonstop s 40min otockama, nepretrzite ve vlhkem tropickem primorskem klimatu. Snad mi rozumite. Uvedomte si, ze Vase clanky maji podstatne sirsi publikum nez hospodske reci nad pivem a spousta nezasvedcenych by mohla nabyt dojmu, ze letat s asijskymi nebo jihoamerickymi prepravci, neni bezpecne. A to by bylo urcite skoda, souhlasite?

Kuba - nepřihlášený host
04.06.2008 00:01
Díky

Děkuji za skvělé Čechoviny, zrovna jsem na druhém konci zeměkoule, ale dokonale mi zvedly naladu. Piste prosim co nejcasteji!!!

Pepa - nepřihlášený host
26.05.2008 23:37
V Maskatu/Maskatě

Letadlům rozumím jako "koza petrželi", ale co se týká gramatiky, je v pořádku v Maskatu i v Maskatě. Podle vzoru hrad: v hradu/v hradě. Jos

kubadera - nepřihlášený host
26.05.2008 21:09
ok-yga

ale vždyť je to takové roztomilé letadlo...každé ráno se na něj chodíme do eFka koukat a nemůže se vynadívat! :-)

hansb - nepřihlášený host
26.05.2008 19:10
737-400

K těm problémovým Boeingům 737-400 ČSA bych zařadil ještě OK-YGA. Z mé zkušenosti na letišti to byl obávaný stroj.

Tomáš - nepřihlášený host
26.05.2008 14:42
Skvělé

Skvělé Čechoviny .............jako za starých časů :-)

Joe - nepřihlášený host
26.05.2008 12:58
Konečně

to jsou povídky od leteckého odborníka a ne od politického glosátora.Jen tak dál.

Amos - nepřihlášený host
26.05.2008 12:29
Drobná korekce

Jako téměř brňák si dovolím malou korekturu: správně po brněnsku se ríká "v ókeju". Jinak perfektní počtení, jako vždy.

B.F.U. - nepřihlášený host
26.05.2008 10:22
Ad "rozmrzání" elektroniky v Airbusech

Provedení "PC" v v dopravních letounech je realizováno podle standardů pro průmyslovou elektroniku (spoje,konektory,uchycení, mechanická odolnost, antivibrační odolnost apd) a se stupněm klimatické odolnosti (tzv. "krytí"). Proto třeba nevadí, pokud zapnete "vymrzlý PC" v letounu...nevadí proto, že soušástky mají "military" pracovní rozsah teplot a celá elektronika je zapouzdřena tak, aby dovnitř neprošla vlhkost a nekondenzovala. Proto postupné nabíhání např Airbusu ze "zmrzlého" stavu je naprosto OK. Proto taky jsou v "PC" sebekontrolní obvody. PC neohlásí OK, dokud není natemperováno a bez chyb. Nahřívání některých karet v Pc Boeingu souvisí s nedokonalou tědností instalační skříně a se zvýšenou hygroskopičností plošného spoje. Třeba desky vyměnit, případně konzervovat proti vlhkosti (ale NE impregnací na stany ve spreji 8-))

Celkem 16 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace