Pokus o low cost v Rusku

Sibir začala nabízet letenky na lince Moskva - Nižný Novgorod na bázi klasického low costu. Cena začíná již na 300 rublech (asi 270 Kč) v jednom směru. Cenou chce oslovit především cestující, kteří absolvují tuto 420 kilometrů dlouhou cestu vlakem. Nabídka má oslovit i obchodní cestující, pro které se tak může stát realitou pouze jednodenní cesta, která vlakem nepřipadá v úvahu.

Cesta vlakem totiž trvá od pěti do osmi hodin (cena jízdenky 420 - 650 rublů ve druhé, resp. 1300 rublů v první třídě). Letadlo Tupolev 154 Sibir absolvuje let za 40 minut (cena letenky 300 - 1200 rublů v ekonomické, 2400 rublů pak v první třídě). Jedná se o nejkratší pravidelnou linku, provozovanou letadlem Tu 154. Další zajímavou nabídkou je nabízená cena letenky z Nižného Novgorodu do Moskvy za 5 rublů (pokud cestující pokračuje libovolnou vnitrostátní linkou Sibir), resp. 5 USD (pokračuje-li cestující letem Sibir do zahraničí).

Do Novgorodu létá z Moskvy pravidelně dalších pět dopravců, jejichž ceny letenek se pohybují v průměru kolem 2400 rublů za jednu cestu. Sibir nabízí 110 míst (ze 148) v letadle za 1200 rublů, což při průměrném vytížení letů 74%, které Sibir udává, vykazuje na let zisk přibližně 40 000,- Kč. Na palubě se samozřejmě nepodává žádné občerstvení, přesto jsou experti k ekonomickému provozu linky dost skeptičtí. Domnívají se, že lety budou ztrátové, neboť se nepodaří hned získat 74% vytížení linky, letadlo Tu 154M má drahý provoz a pro low cost dopravu se nehodí, Sibir má vysoké náklady na prodej letenek (nepoužívajíc pouze klasický internetový prodej) a nezískala žádné slevy pro poplatky na letištích, z kterýchžto výhod těží západní společnosti. Možné je, že společnost chce pouze na linku přitáhnout pozornost a pak zvýšit ceny.

Sibir je ovšem dosti silná a velká společnost, číslo 2 co do počtu přepravených cestujících. Minulý rok dokonce přepravila na domácích linkách víc cestujících než jednička - Aeroflot RIA. Dle slov šéfa plánování domácích letů Aeroflotu je však poptávka po ruských vnitrostátních letech nízká, a to vylučuje efektivnost nízkotarifových letů. Jedinou výjimkou by mohlo být spojení mezi Moskvou a St. Petersburgem, kde se přepraví ročně 650 000 cestujících na palubách letadel a dalších 5 miliónů vlakem. Na této lince však žádná společnost o low cost dopravě neuvažuje.

První vlaštovkou ruského low costu a konkurencí pro železnici byla společnost Centr Avia, která začala v květnu minulého roku nabízet levné letenky na lince Moskva - Belgorod. Provoz této linky s Jakem 42 dotovala z 30% místní samospráva v Belgorodě, přesto se nepodařilo přitáhnout dost cestujících, a když po třech měsících skončilo toto sponzorství, byla Centr Avia nucena nabízený produkt na této lince ukončit.
Autor: AP



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace