OK-PAG - kupodivu - zatím v Planes není ani jednou zachycen na domovském letišti. Pokud dosud je, tak buď v Káhiře, nebo ve Slušovicích :-)
Tak to chci tímto napravit. Řekl bych také, že málokdy byla plocha jinak úplně prázdná.
Pátá předsériová L-410 byla ke svému prvnímu provozovateli Slovairu dodána v září 1971. V roce 1976 byla spolu s ostatními L-410 Slovairu převedena k ČSAa v roce 1982 byly všechny vyřazeny. Ty šťastnější získaly nového provozovatele, OK-ADO létalo u Slováckého aeroklubu. Po letech chátrání v Kunovicích je nyní vystavena v barvách ČSA v areáu brněnského technického muzea.
V září 1967 letělo letadlo ČSA z Prahy na Kubu se 69 lidmi na palubě, zbrusu nový Iljušin IL-18D byl skoro plný. Let byl s mezipřistáním na Newfoundlandu v Ganderu, kde bylo potřeba doplnit palivo. Ovšem při nočním odletu z Ganderu letadlo nenabralo dostatečnou výšku a zřítilo se nedaleko letiště. Důvod nehody se nikdy nepodařilo zjistit, letadlo čerstvě naplněné palivem kompletně shořelo. Působí až zázračně, že se díky rychlé reakci místních podařilo 32 lidí zachránit… Tenhle památník tu postavili v roce 2015 a odhalení se zúčastnila i jedna přeživší cestující z toho letu.
Pohled z již dnes neexistující vyhlídkové terasy - pravá (z pohledu na letištní halu - Terminál 1 z autobusové zastávky) - tam kde se dnes nachází prostory pro VIP na letoun Československých aerolinií Il-62, který tehdy obsluhoval dálkové lety jako Montreal, New York, Havana, Damašek a další místa.