Technické muzeum Speyer

Technická muzea Speyer a Sinsheim se nacházejí v Německu a jsou od sebe vzdálena zhruba 20km (z Frankfurtu nad Mohanem trvá jízda autem asi hodinu). Můj výlet do technického muzea Speyer začal tím, že jsem si na nádraží za 12 € koupil tzv. VRN Erlebniss Ticket - výhodný "balíček", který obsahuje jednodenní  jízdenku pro vlak/autobus/tramvaj na území VRN (Verkehrsverbund Rhein-Neckar) a vstupenku do muzea Sinsheim nebo Speyer. Tento "balíček" platí pouze v den prodeje a je s ním možno navštívit jen jedno muzeum.

Foto:Petr Garaj

Ocitám se před vchodem do muzea Speyer a hned mě vítá trojice letadel (Fokker 614 předělaný na klouzačku, Nord N-2501 Noratlas a Douglas DC-3).  Nemá cenu zde uvádět všechny exponáty, já se v tomto článku zmíním jen o těch nejzajímavějších. Jedna část expozici je umístěna v bývalé tovární hale na letadla, druhá na volném prostranství. V hale zajisté každého českého návštěvníka potěší letadla Z-37 Čmelák a L-29 Delfín. Dále je v ní k vidění značně poškozený Junkers Ju-52, Dornier Alpha Jet v barvách akrobatické skupiny Red Arrows,  Dassault Mirage III E a helikoptéra Mil Mi-2. Většina exponátů visí v různých polohách ze stropu. V hale je dostatek světla a letadla na sebe nejsou "našťouchaná", tudíž se zde velmi dobře fotí. Vycházím na volné prostranství a nemůžu: Ve dvacetimetrové výšce se nad mou hlavou tyčí Boeing 747-230BM  jménem Schleswig-Holstein v barvách Lufthansy. Jumbo je plně přístupné. Neváhám a vydávám se po schodech na velký podstavec, na kterém je Jumbo umístěné.  Právě se nacházím v mezipatře (vyhlídková plošina, je zde pěkně vidět na celé muzeum) a od Jumba mě dělí jen pár schodů. Konečně jsem uvnitř. V Boeingu 747 chybí většina sedaček (zbylé sedačky jsou schovány za plexisklem). Můžete zde po žebříku slézt  do nákladového prostoru, kouknout se na kokpit (ten je také schovaný za plexisklem) nebo se projít po křídle. Velmi zajímavá byla poslední cesta tohoto letadla do technického muzea. Nejdříve bylo Jumbo přelétnuto na letiště Baden-Baden, kde bylo rozebráno. Jako první se na cestu vydaly menší části (křídla, výškovka apod.) a den poté byl na cestě i "holý" trup. Po pár dnech cesty po silnici a po vodě se trup dostal do Speyeru. Nic nebránilo tomu, aby Jumbo bylo smontováno do původní podoby a poté vyzdviženo na velký podstavec. Po půlhodině strávené v tomto letadle se vydávám k dalšímu klenotu tohoto muzea - k Antonovu AN-22. Toto největší vrtulové letadlo na světě je také plně přístupné.  Mým posledním cílem je Dassault Mercure 100 v barvách Air Inter. Než však ke svému poslednímu cíli dojdu, mám možnost obdivovat rozsáhlou expozici stíhaček - F-15A Eagle, MiG-15, MiG-23BN, F-4C Phantom II (ve zbarvení akrobatické skupiny Blue Angels, která nyní létá se stroji F-18) atd. Vedle zmiňovaného Dassaultu Mercure 100 je umístěn AN26 - obě letadla jsou také přístupná.

Foto:Petr Garaj

Můj výlet do muzea pomalu končí. Rozhoduji se navštívit muzejní obchod. Je zde velká nabídka leteckých modelů a publikací. Na závěr bych chtěl dodat, že velká většina exponátů je ve velmi dobrém stavu (mj. díky kamerovému systému). Muzeum mohu doporučit každému leteckému fandovi. Pro ty, kteří nemají zrovna v lásce vojenská letadla (je jich tu většina), bych doporučoval technické Muzeum Sinsheim. O tomto však někdy příště...

Foto:Petr Garaj

Autor: PG



Související kategorie

Komentáře



Petr Minařík - nepřihlášený host
27.04.2007 00:17
Něco mi tu chybí...

Jo, kde je fotka An-22??? Díky za prima typ na víkendové kafe.

Marek - nepřihlášený host
18.01.2005 14:27
Obrazky z muzea 12/2004

celkom nahodou som siel okolo toho muzea a spravil nejake fotky, zial kvalita je dost mizerna, ale aspon nieco:
http://www.highland.sk/speyer/

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace