Letiště Frankfurt – balzám na spotterovu duši

Poslední dobou mne oslovují většinou mladší přátelé z řad leteckých fotografů s dotazem, jak nejlépe a nejefektivněji využít návštěvu tohoto leteckého ráje.

Pro zjednodušení orientace na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem uvádím odkaz na velmi podrobně zpracované stránky německých „Frankfurt Aviation Friends“. Jejich stránky, jako snad jediné v současné době, mají aktuální mapku letiště, včetně nové dráhy RWY 07L-25R, a foto pozic na ní zakreslených: www.frankfurt-aviation-friends.de/spotting-locations/

Tímhle odkazem bych mohl svůj článek ukončit, protože stránky jsou tak dokonale zpracované, že si na nich každý tu svojí informaci najde, takže jenom snad pár mých osobních poznatků.

Cesta z Prahy, po trase Plzeň, Norimberk, Wurzburg, Frankfurt měří cca. 550 km a dá se ujet zhruba za 5 hodin. Celá trasa vede po dálniční síti, což svádí ke svižnější jízdě, takže zdatní jedinci mohou mít čas dojezdu i kratší. Bohužel většinou na úkor zvýšené spotřeby.

Na mapce jsou číselně popsány dostupné pozice pro focení. Když je u čísla přidáno písmeno „L“ je třeba pro tuto pozici použít žebřík. Dbejte ale na to, aby žebřík byl umístěn minimálně 2 metry od plotu, pak nehrozí žádný problém ze strany ostrahy letiště. Použití přijímačů „Airband scanners“ není v Německu ze zákona povoleno a při přistižení policií hrozí pokuta 200 € a zabavení přístroje.

Nejčastěji navštěvovanou pozicí je číslo 1. Po výjezdu z dálnice A5 směrem na Zeppelinheim přejedete dálnici a na prvním možném odbočení se dáte vlevo. Nenechte se zaskočit značkou „ Slepá ulice“ a pokračujte dál, až na bezplatné parkoviště v lese u nádraží. Na pozici 1 je to asi 5 minut pěšky lesem.

Na pozici 1 Zeppelinheim je možno fotit od časného rána zhruba do 14.-15. hodiny odpolední. Přistání na dráhu 25L a přetahování ranních dálkovek na odstavnou plochu u Cargo-jih jsou jako na dlani a stačí kratší ohnisko 70-200mm.

Přistání 25L - OO-THB - Boeing 747-4HAF-ER-SCD cn.35234-1386, TNT

Přistání 25L - D-AIGL - Airbus A340-313X cn.135, Lufthansa

D-AIMG - Airbus A380-841 cn.069, Lufthansa

A6-AFA - Airbus A330-343X cn.1071, Etihad Airways

Na přistání na 25C a nebo případně starty z 07C je však ideálnější ohnisko 400mm.

Start 07C - JA814A - Boeing 787-8 Dreamliner cn.34493-69, All Nippon Airways

Start 07C - HS-TUA - Airbus A380-841 cn.087, Thai Airways International

Odpoledne, když je slunce za osou, je při provozu 25L na přistání ideální pozice 2. Na dráhu 25L sedají převážně všechny A380, B747 a MD11, neboť pro velká letadla je 25R nevhodná, takže vám wide-body (až na malé výjimky) neuniknou z hledáčku na sousední dráhu.

Přistání 25L - HL7612 - Airbus A380-861 cn.039, Korean Air

Přistání 25L - D-ALCJ - McDonnell Douglas MD-11F cn.48802-642, Lufthansa Cargo

Další oblíbenou pozicí je číslo 8, u „Hasičárny“. Po 14. hodině je už slunce v zádech, takže starty z RWY 18/36 jsou až do večera krásně nasvícené. Tato pozice má nově vybudovanou terasu s pyramidou schodů, takže žebříku není třeba. Návštěvnost ale většinou přesahuje kapacitu terasy, takže platí „kdo dřív přijde – ten fotí“. Pokud se na toto místo přesunujete až odpoledne, jsou štafle většinou výhodou a nemusíte se postupně nenápadně vtírat na vyšší a lepší pozice obsazeného schodiště.

Z této pozice 8 se od 8. hodiny ranní dobře fotí i přílety na RWY 07R/07C, pokud jsou tyto dráhy zrovna v provozu pro přistání.

Start 18 - 9V-SKA - Airbus A380-841 cn.003, Singapore Airlines

Start 18 - HS-TGP - Boeing 747-4D7 cn.26610-1047, Thai Airways International

Start 18 - F-GUGJ - Airbus A318-111 cn.2582, Air France

Přistání 07C - HL7613 - Airbus A380-861 cn.59, Korean Air

Pokud vám nevadí časné vstávání a lákají vás přílety dálkovek na 07R, je vhodné parkoviště mezi pozicemi 7 a 8. Od 6. hodiny ranní je zde asi hodinu příznivé světlo.

Na tuto pozici se dostanete po ulici Airportring, která vede kolem celé západní strany letiště. Při příjezdu k letišti se držte cedulí na „Cargo Nord – brána 21-30“, které vás bez problémů na Airportring navedou. V propletenci nadjezdů, výjezdů a odboček je kolikrát i navigace nepřehledná a přesto, že jsem ve FRA častým návštěvníkem, tak jsem si už také střihnul nejedno kolečko kolem terminálů navíc.

Pozice číslo 3 je vyhlídková terasa na Terminálu II. Otevřena je od 10. do 18. hodiny a vstupné je 5 €. Vzhledem k tomu, že tato terasa je umístěna tak nešťastně, že celý den – s výjimkou návštěvy po 17. hodině – fotíte proti slunci, jsem tuto terasu nikdy nenavštívil.

Pokud nikam nespěcháte a zůstáváte přes noc, doporučuji před západem slunce pozici číslo 7. Z tohoto místa je krásný výhled na čilý podvečerní ruch na Cargo-Nord a pokocháte se zde hlavně pohybem, v Evropě už ojedinělých, MD-11F a odlety z RWY18 a 07C.

Letní podvečer na Cargo Nord

Cargo Nord - Smutný pohled na odstavené B747 ACG

Start z 07C - HL7613 - Airbus A380-861 cn:59, Korean Air

Cargo Nord

S focením na nové RWY 07L/25R nemám žádné zkušenosti. Kombinace neatraktivity provozu na této dráze s mojí osobní lenosti objevovat něco nového zatím pokaždé zvítězila a držel jsem se svých osvědčených a oblíbených fleků. Musím ale uznat, že několikrát za den na tuto dráhu sednou krasavci, u kterých mne mrzí, že se mi nedostali do hledáčku.

Mě osobně lákají pozice 9 a 10 přibližně v polovině RWY 18/36. Vzhledem k tomu, že tyto pozice ale nejsou dostupné autem, vyžadují tato zajímavá místa několik desítek minut chůze s plnou polní a štaflemi, které jsou na těchto pozicích nutné. Odměnou vám ale budou zajímavé a neokoukané kompozice letadel startujících z RWY18.

Pokud plánujete výlet na více dní a nevadí vám přespání v autě, je ideálním místem na odpočinek parking mezi pozicemi 7 a 8. Nikdy jsem tam neměl žádný problém a ani policejní kontrolu. Na tomto parkovišti není třeba nařizovat budíka. Úderem 6. hodiny vás probudí hřmot prvních přistávajících letadel a východ slunce se siluetou věže taky stojí za to.

Parking mezi body 7 a 8 - Východ slunce nad FRA

Nemusíte ani převlíkat pyžamo a hned z okna auta můžete cvakat ranní dálkovky.

Přistání na 07R - HS-TUB - Airbus A380-841 cn.093, Thai Airways International

Je třeba také upozornit, že toto parkoviště je ideální pro přistávání na RWY 07R v podvečerních hodinách.

Přistání 07R - VT-AND - Boeing 787-8 Dreamliner cn.36278-29, Air India

Pro náročnější výletníky je možnost ubytování v blízkém městečku Schwanheim, které mnozí z vás znají jako místo každoročního pořádání výměnné a prodejní burzy s leteckou tématikou.

Protože jste celý den obklopení lidmi se stejnými zájmy, není zde problém popovídat si a získat poznatky o focení na jiných letištích po celé Evropě a i z jiných koutů světa. Příjemným zpestřením pro mne bylo, když německá spotterka Lucie s českými kořeny podle mého klubového trička poznala, že jsem z Čech a začala si se mnou povídat česky.

Terasa Zeppelinheim

Věřím, že při hezkém počasí si každý návštěvu tohoto letiště užijete a získáte spoustu zajímavých strojů do své sbírky.

Mějte se fajn a dobré světlo přeje IEG - Ivan Ropek LKPR Spotters

Pozn. red.: psáno pro stránky Klubu leteckých fotografů klub.planes.cz




Související kategorie

Komentáře



Bazy - nepřihlášený host
14.07.2014 11:50
První náštěva Frankfurtu

Ahoj, článek mě velmi instpiroval, tak tento pátek a sobotu jedu zkouknout letadla přímo na místo. Kdyby se někdo chtěl přidat není problém. Díky Jirka.

Dave HL - nepřihlášený host
08.08.2013 09:34
Frankfurt

Ad dotaz ohledně povolení: Ano, do CDG je potřeba, mně s tím tehdy pomohl jistý člen KLF, odeslal jsem si písemnou žádost a za několik málo týdnů jsem dostal doživotní povolení k focení na CDG - kterým se mám prokazovat, jsem-li na místě.

Ad nová místa - plně chápu, protože ve FRA není čas se vydávat na špacír a objevovat něco nového, protože mezitím toho spousta uletí, nebo přiletí. :-)

A na nové dráze je sice provoz pravidelný, ale méně atraktivní letadla. Většinou. Nepříjemné je jen to, že s provozem nové dráhy, kdy se pohyby dnes už dělí mezi celkem čtyři runway nastávají občas hluchá místa. To dříve nebývalo.

Jak píše autor, je vhodné navázat kontakt s domorodci,( osobně jsem nikdy neměl problém s tím, že jsem Čech), protože mohou dát tip. Byť mi vysvětlovali, že to mají složitější, že něco jako "Očekáváme ve FRA" není tak lehké zjistit, jde to. Proto je dobré navázat kontakt s někým informvaným a zeptat se předem, zda v termínu X-Y něco nebude.

Takže asi takhle...

DHL

08.08.2013 07:45
Matěj Š:

Tak to si měl asi zrovna svůj "Den Blbec". To že se bude dít něco neobvyklého se většinou pozná na zrychleném pohybu místních spotterů. Když začnou narychlo balit a mažou k autu, neznamená, že pospíchají do práce, ale že něco jde na druhou dráhu. Když jsi stejně hbitý a mobilní jako oni, dá se stihnout i přejezd na druhý konec letiště :-)

Matěj Š. - nepřihlášený host
07.08.2013 18:12
nová dráha

Jenom takový malý dodatek k té "neatraktivitě provozu" na nové dráze - mě tam teď nedávno uletěly všechny dreamlinery a mimoto i dost jiných pecek, takže FRA už tak trochu není co býval s pouhými dvěma paralelními drahami... Což je škoda, protože ani není možnost být na místě, kde by se dalo stihnout 90% provozu jako dřív..

07.08.2013 11:17
Dědek :

Na letištích po Německu nejsou povolení potřeba, docela bych řekl, že tímto je CDG specifické. Osobně špatné zkušenosti mám i s londýnským LGW, ale tam to proběhlo vždy bez sankcí, pouze vykázáním do patřičných mezí. Nedávno jsem na CDG byl v týdnu konání G8 a tam byla zvýšená ostraha a kontroly dosti časté. Po pár dnech nás ale už všechny hlídky poznávaly, takže místo lejstra nám jen potřásly pravicí a odjely. Samozřejmě k údivu místních spotterů, kteří se museli povolením prokázat a nás" inostánce " nechaly být :-)

dědek - nepřihlášený host
06.08.2013 19:27
povolení

Děkuji za skvělý návod..Už se tam delší dobu chystám..Ale přeci jen bych měl ještě otázku.
Před pár lety jsme byli s kamarádem na CDG,kde muselo být povolení k focení.Pokuď jsme ho neměli,hrozilo nám pokuta 450 Eur.Celkem pálka.Museli jsme poslat do Paříže žádanku s okopírovanými občankami atd a cca po třech týdnech jsme vyfasovali lejstro s povolením.Nutno uznat,že dosti často projíždějící policie a ochranka letiště - včetně transportéru v době před odletem Jumba EL ALu- nám spíše mávala a nic neřešila. Ale člověk nikdy neví na jakýho troubu narazí.
Měl bych tedy před focením na Frankfurtu,Mnichově či jinde po Německu řešit něco jako povolení?
Díky za odpověď.

pop 129 - nepřihlášený host
05.08.2013 10:54
nadhera

Koukam, de to od srdce ;-) ;-) :-P
Moc hezké... :-)

Fabo - nepřihlášený host
02.08.2013 15:57
Scannery

Tak me napadla takova zajimava otazka... jak by to bylo s pouzitim scanneru pro lidi co maji prukaz radiofonistu? Precijen i mezi spottery muze byt dost sportovnich letcu.

admin - nepřihlášený host
30.07.2013 10:24
Další

Tomáš Zámostný: to si pište :-) kromě těch, co tady už jsou, budou i další :-)

Tomáš Zámostný - nepřihlášený host
30.07.2013 10:09
Super

Super článek, určitě pomůže při plánování výletu! Dočkáme se takového "návodu" i pro jiná letiště? :)

Celkem 15 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace