Manchester Aviation Viewing Park

V následujícím článku bych chtěl čtenářům nabídnout tip na spotterský víkend. Mezinárodní letiště v Manchesteru patří mezi 5 nejdůležitějších ve Velké Británii a pro svou polohu náleží mezi vyhledávaná letiště jak pro charterové, tak i pravidelné linky. V tomto článku se ale nechci věnovat letišti jako takovému, ale spíše areálu, který se nachází na jeho jihozápadním okraji. Řeč bude o leteckém parku neboli oficiálním místě pro spottery, které ve své poloze a vybavenosti těžko hledá v Evropě konkurenci. Mezi hlavní lákadla tohoto místa bezpochyby patří vzduch nasycený kerosinem, ale především plně přístupný Concorde British Airways s registrací G-BOAC. Byl to první Concorde dodaný British Airways a jejich vlajková loď flotily.

G-BOAC v leteckém parku

Zde vystavený letoun je držitelem několika světových rekordů a dalších mimořádných zásluh
- jako jediný dopravní letoun na světě má na svém kontě 4 přelety Atlantiku za jeden den; lety se uskutečnily mezi Velkou Británií a poloostrovem Labrador
- letoun několikrát sloužil jako oficiální letadlo královského páru
- jako první dodaný stroj a pomyslný vůdce flotily u BA se účastnil také několika letových ukázek při zvláštních příležitostech.

Nyní už ale zpět k prohlídce leteckého parku. Jak jsem již zmínil, nachází se na okraji letiště v Manchesteru. Nicméně je trochu zastrčený mezi objekty letiště a sklady. Příjezdová cesta vypadá jako nenápadná odbočka vydatně maskovaná křovím a kalužemi…

Homole pro lepší výhled, v pozadí parkoviště a Trident

Pokud se rozhodnete do parku přijet autem, nejlepší je řídit se od dálnice M56 ukazateli směrem na Manchester airport a těsně před letištěm odbočit k cargo terminálu; nyní byste se měli nacházet na čtyřpruhé silnici, která vede kolem letiště a kde se již v hojné míře vyskytují ukazatele na Manchester airport viewing park. Pokud jste ovšem odbočku přehlédli a podjeli tunelem ranvej, je třeba vrátit se a dívat pozorněji. Příjezdová cesta k areálu vypadá nejprve jako cesta k skladišti, poté se změní v blátivou cestu k JZD a po 1,5 km od odbočení se před vámi najednou objeví parkoviště se vstupní branou. Při vjezdu se platí celodenní parkování za automobil 5 liber, pěšího nebo pasažéra 2 libry. Děti do 12 let jsou zdarma, psi mají vstup zakázán.

Další možnost dopravy je využít autobus, který odjíždí každou hodinu od autobusového nádraží na letišti, kde na něj navazují přípoje do centra Manchesteru - vlakem i autobusem. Jízdné stojí 2 libry v jednom směru, doba jízdy je asi 20 minut.

Park se začíná plnit již od rána

V areálu se nachází občerstvení, WC, miniprodejna suvenýrů a miniaturní muzeum Concorde, zhotovené ze tří stavebních unimobuněk a nafukovacího stanu. Před návštěvnickým centrem stojí zmíněný G-BOAC, letadlo sem bylo přemístěno po svém posledním letu. Letoun byl zapůjčen leteckému parku zdarma za podmínky, že na něm bude provádět údržbu. Bohužel stojí pod širým nebem a v anglickém deštivém počasí to na něm začíná být znát. Začíná odpadávat lak, pneumatiky hlavního podvozku jsou napůl vypuštěné a uvnitř letounu to silně páchne po plísni a zatuchlině, kombinované s typickou vůní Sava. Pro zajímavost: letadlo je napojeno prodlužovačkou do zásuvky v návštěvnickém centru… (Situace z konce prázdnin 2008. Na rok 2009 se plánuje větší návštěvnické centrum a hangár pro Concorde + zlepšení dopravní infrastruktury.)

Zadní kabina pro cestující se šedesáti sedadly. Concorde měl dvě kabiny, pro 40 a 60 cestujících

Na trup Concorde byla vyvinuta speciální barva kvůli teplotní roztažnosti trupu – ten se za letu vlivem tření prodloužil až o 30 centimetrů. Tato barva obsahuje velké množství latexu, takže je pružná, nicméně z trupu již na několika místech opadává.

Zadní část trupu letadla. Vedle imatrikulace se nachází vstupní dveře do zadního nákladového prostoru

Návštěvníkům jsou k dispozici 4 typy prohlídek:
Standardní prohlídka za 12 liber - úvodní film, základní informace o typu, návštěva interiéru, pilotní kabiny, prostoru pod letadlem a upomínkové předměty. Trvá asi 2 hodiny a je pro maximálně 12 osob.
Rozšířená prohlídka za 20 liber - standardní prohlídka + sklenice šampaňského (asi 2 hodiny, pro maximálně 6 osob).
Prohlídka pro technické nadšence za 30 liber - toto je asi nejlepší prohlídka z nabídky. Velmi podrobně se věnuje historii typu a technické specifikaci. Bohužel jejím problémem je dlouhá čekací doba v pořadníku. Prohlídka je i lehce fyzicky namáhavá, protože se na žebříku opravdu důkladně prošmejdí každý kout letadla včetně zavazadlového prostoru v zadní části trupu. Průvodce dělá technik, který předtím pracoval na údržbě letadla. Trvá asi 4 hodiny a je pro maximálně 8 osob. Nejsou na ni bohužel vpuštěny děti do 12 let.

Pilotní kabina a nezvykle tvarované berany

Před každou prohlídkou se promítá asi dvacetiminutový film, popisující historii letadla. Nutno dodat, že jako kinosál slouží stavební buňka se sedačkami z DC-10, který je také v parku k vidění, a LCD televize.

Detail obracečů tahu na motorech Rolls-Royce Olympus. Fotografie zkresluje poměr motorů k lidem (ve skutečnosti jsou menší)

Mezi další lákadla tohoto „spotter friendly“ parku patří přední část trupu DC-10 nebo Hawker Siddeley Trident 3B v barvách British European Airways. Zaujme samozřejmě i pravidelný provoz letiště. K vidění je i několik widebodies (A310, A330, B767, B777, B747), především v ranních hodinách 7-11, i exotických aerolinií (Pakistan International Airlines, Virgin Atlantic, TACV Cabo Verde Airlines, Air Transat nebo Emirates).

Avro RJX bylo v době návštěvy v rekonstrukci

Vzhledem k nabídce Manchesteru několika nízkonákladovými dopravci i kurzu britské měny byla k návštěvě na konci léta velmi výhodná příležitost. V okolí parku se nachází několik hotelů s cenami kolem 30 liber za dvojlůžkový pokoj a noc, kemp, nebo se můžete obrnit trpělivostí a přenocovat ve spojovací chodbě mezi terminálem 3 a 1, která je pro tento účel vybavená pohodlnými sedačkami, a i ochranka je tu poměrně tolerantní. Pokud máte volný víkend, jeho strávení v příjemném prostředí leteckého parku v Manchesteru můžeme jen doporučit.

Provoz na letišti

Provoz na letišti

Několik rad na závěr: nesnažte se fotit na místech, kde to není obvyklé. Místní policie má poté všetečné dotazy pročpak se motáte u plotu zrovna na místě XY, když všichni fotí na obvyklých místech. My fotili u plotu poblíž tunelu, co vede pod ranvejí, a nutno říct, že jsme byli asi po patnácti minutách lokalizováni dvěma policejními hlídkami. Po asi desetiminutovém přátelském rozhovoru jsme byli upozorněni na všeobecně známé bezpečnostní informace ohledně letiště a taktně nasměrováni na několik profláknutých míst v okolí…

Mapa letiště




Související kategorie

Komentáře



Vojta - nepřihlášený host
20.11.2008 19:07
Concorde

Další Concorde je poněkud blíže - v Sinsheimu kde je možné ho bezprostředně porovnat s Concordskim (tedy TU 144), další je k vidění (dokonce dva - prototyp a liniové letadlo) na Le Bourget.

Ondra - nepřihlášený host
18.11.2008 13:46
Museum of Flight

Ohledne Museum of Flight ve Skotsku doporucuju predem se na Concorde zaregistrovat, stalo se nam pred par lety ze jsme se uz dovnitr nedostali, rezervace byli plne az do vecera...ale i tak stoji za to, poprve jsem tam videl Vulcan "in natura"...to je cucite s bradou dolu ;o)

18.11.2008 10:36
Simona poznáš lehce

Má kameru jako já, XH-A1 a stejný stativ. Takže stačí zajít někdy na haldu a když tam budu je to jako bys ho viděl :-))
Já to tam plánuju už dlouho ale nějak to nevychází časově a teď už bude moc zima..

Petr B0 - nepřihlášený host
17.11.2008 15:44
Už vím kam jezdí legendární Simon Lowe

tak tohle je to místo, odkud točí a fotí člověk, který snad u plotu "Ringwaye" snad i nocuje... Až tam pojedu, zavolám na celé kolo "Does Simon Lowe happen to be here"? :)) a koupím mu pivo

Pipi - nepřihlášený host
16.11.2008 18:36
Concorde v UK

Vstupne je £3 za auto a £1 za osobu, tolik vzdy platim. Pokud si nekdo chcete udelat vylet, doporucuji let s Jet2 PRG-LBA, dalsi den letecke museum York ( za £5 vstupneho opravdu je na co koukat), a dalsi den Viewing park v Manchesteru. dve noci muzete prespat u me. Co se Concorde tyka, je lepsi v National Museum of Flight (East Lothian, Scotland), kde je v hangaru a cena listku je 6,50.

PV - nepřihlášený host
15.11.2008 19:55
Focení v MAN

Ještě bych doplnil,že z tohoto parku se dá dobře fotit se sluncem v zádech až odpoledne,cca po třetí hodině.Před tím je to bohužel proti slunci.Jinak na profláklých místech na jižní straně letiště je to v pohodě,platí to,že plot letiště je tabu.Policie projíždí v pravidelných intervalech a zpravidla nedělá fotografům problémy.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace