Komise šetřující kvalitu u Boeingu kritizuje úroveň kultury bezpečnosti

  • 28.02.2024 12:54

Když americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) zjistil, že trupový panel zakrývající neaktivovaný nouzový východ letadla Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines nebyl opatřen čtyřmi zajišťovacími šrouby, řada odborníků vyjádřila údiv nad kulturou bezpečnosti Boeingu. Přinejmenším v oblasti letectví rozhodně není normální, aby po práci na letadle zbyly čtyři šrouby a nevyvolalo to naléhavou obavu, že někde na letadle šrouby chybí. V prosinci byly zjištěny závady v upevnění řídících prvků směrovky a krátce předtím špatně vyvrtané otvory u zadní tlakové přepážky letadel 737 MAX. To jsou jen případy za několik posledních měsíců.

Problém bezpečnostní kultury Boeingu nejnověji potvrdila zjištění odborného panelu sestaveného regulátorem FAA z nezávislých odborníků. Studie shledala zejména následující nedostatky:

  • rozpor mezi vrcholovým vedením společnosti Boeing a zbytkem organizace v oblasti bezpečnostní kultury
  • respondenti zpochybňovali, zda bezpečnostní systémy společnosti Boeing fungují tak, aby zajistily otevřenou komunikaci a zabránily represivním opatřením proti zaměstnancům, kteří upozorňují na potenciální bezpečnostní problémy
  • postupy a školení v oblasti bezpečnosti a bezpečnostní kultury jsou složité a neustále se mění, což vytváří zmatek mezi zaměstnanci, zejména mezi různými pracovišti a zaměstnaneckými skupinami
  • povědomí o bezpečnostních ukazatelích na všech úrovních organizace je nedostatečné; zaměstnanci obtížně rozlišují mezi různými metodami měření ukazatelů bezpečnosti, jejich účelem a výsledky
  • zpětná vazba pilotů při návrhu a provozu letadel je nedostatečná
  • nedostatečně jsou zohledněny lidské faktory důležité pro bezpečnost letectví

Odborníci z panelu uvedli, že práce na studii umocnila obavy, že „praktiky týkající se bezpečnosti nejsou implementovány konsistentně napříč společností“. Bezpečnostní kulturu shledali odborníci za neodpovídající a nekonsistentní.

Studie byla zadána Kongresem USA ještě v roce 2020, kdy zákonodárci schválili reformu práce FAA. K reformě se přistoupilo po dvou katastrofách letadel Boeing 737 MAX.

Od roku 2005 se regulátor FAA spoléhal na zaměstnance společnosti Boeing (a dalších výrobců letadel), na které delegoval některé certifikační úkony. To samozřejmě vytvořilo jasný konflikt zájmů. Tím spíše, že Boeing v řadě případů přistoupil k represivním opatřením proti pracovníkům, kteří na potenciální bezpečnostní problémy upozornili. A to včetně jejich vyhození z práce.

Po katastrofách letadel MAX v roce 2018 a 2019, při kterých zahynulo 346 lidí, kritici v Kongresu uvedli, že manažeři společnosti Boeing vyvíjeli nepřiměřený tlak na zaměstnance, aby schválili práce, které neodpovídají standardům. Bylo jasné, že stávající praxe se musí změnit a Boeing musí znovu ustavit správnou bezpečnostní kulturu společnosti.

Mimořádně kritická studie zveřejněná v pondělí si vyžádala takřka čtyři roky práce a potvrzuje to, co už tak jako tak víme či tušíme. Obavy Kongresu (a veřejnosti) týkající se úrovně bezpečnostní kultury studie plně potvrzuje.

Bezpečnost ve společnosti Boeing se naposledy dostala pod drobnohled poté, kdy z letadla Alaska Airlines odpadl 5. ledna během stoupání trupový panel, což vyvolalo prudkou dekompresi. Jak již bylo uvedeno, zpráva vyšetřovatelů NTSB dokládá, že zajišťovací šrouby panelu nebyly po opravě panelu v továrně Boeing v Rentonu namontovány zpět.

Po dlouhá léta byl Boeing zlatým standardem kvality a bezpečnostní kultura společnosti by nikdy nedovolila, aby pracovník odešel od „dokončené“ práce s vědomím, že někde chybí čtyři šrouby. Během posledních desetiletí však bezpečnostní kultura totálně degradovala. Erozi kultury urychlil odchod řady kvalifikovaných pracovníků, kteří byli uvolněni ze zaměstnání v rámci krácení nákladů či prostě odešli jinam.

Expertní panel uvádí ve své práci 27 zjištění a 53 souvisejících doporučení. Zjištění a doporučení vycházejí z odbornosti panelu a přezkumu více než 4000 stránek dokumentů společnosti Boeing, sedmi průzkumů, více než 250 rozhovorů a setkání se zaměstnanci Boeingu na šesti různých pracovištích.

Společnost Boeing ve vyjádření ke studii uvedla: „Učinili jsme důležité kroky k podpoře bezpečnostní kultury, která povzbuzujeme všechny zaměstnance, aby byli otevření. Ale hodně práce ještě zůstává před námi.“

Panel odborníků je kritičtější a uvádí, že Boeing sice provedl od roku 2020 změny, které snižují možnost přijetí represivních kroků proti zaměstnancům upozorňujících na bezpečnostní problémy, zároveň však dodává, že „prostor pro represivní opatření stále existuje, a to zejména v podobě snížení platu nebo zastavení kariérního růstu.”

Po nehodě letadla Alaska Airlines šéf Boeingu Dave Calhoun řekl: „Naši lidé na výrobní lince vědí, co musíme udělat pro zlepšení, lépe než kdokoli jiný. Musíme povzbuzovat zaměstnance, aby mluvili o problémech, které je třeba řešit.“ Slíbil, že Boeing poskytne dostatek času, aby práce byly provedeny správně.

Výroky tohoto typu včetně ujištění, že bezpečnost je u Boeingu vždy na prvním místě, však z jeho úst slyšíme již od roku 2020. Studie však ukazuje, že beze zbytku tomu nevěří ani vlastní zaměstnanci.

Za několik dní si připomeneme páté výročí katastrofy letadla 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines, ke které došlo 10. března 2019. Od té doby Boeing nepochybně udělal mnoho práce, stále však nedosáhl požadované úrovně. (Foto: The Seattle Times, NYT, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



karel3 - nepřihlášený host (...145.243...)
29.02.2024 00:05
Kvalita

Z me dlouholete zkusenosti s vedenim v ruznych spolecnostech vim ze "vedeni" se zajima o vsechno mozne jenom ne o to co rikaji "podrizeni" (= odbornici ve svych oborech). Cest vyjimkam, kterych je malo!

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace