Dubai Air Show: den 3

  • 16.11.2023 07:49

Ethiopian Airlines, které v úterý podepsaly kontrakt s Boeingem na až 67 letadel ve středu podepsaly s Airbusem závazek na dalších 11 letadel A350-900. Celkový počet objednávek (a závazků) na letadla A350 tak dosahuje 33 (29x -900 a 4x -1000). Nyní aerolinka provozuje 20 exemplářů. Letadla A350 jsou jediným reprezentantem Airbusu v parku společnosti. Ethiopian jsou největším provozovatelem A350 na africkém kontinentě.

Ethiopian drží s letouny A350 také kuriozní primát, když na lince Addis Ababa Bole (ADD) – Douala (DLA) – Malabo (SSG) - Addis Ababa Bole (ADD) provozují nejkratší let A350. Vzdálenost Douala (Kamerun) – Malabo (Rovníková Guinea) měří 116 km. Druhou nejkratší linkou na světě obsluhovanou A350 provozují shodou okolností rovněž Ethiopian, a to na segmentu Milan (MXP) – Curych (ZRH) měřící pouhých 204 km. V rámci čtvrté svobody si cestující na tento segment mohou pořídit letenky.

Emirates oznámily, že investují do úprav a zajištění provozuschopnosti flotily Airbusů A380 přes 1,5 miliardy dolarů. Investice souvisí s rozhodnutím prodloužit “život” letadel u Emirates o pět let do roku 2040. Prezident společnosti Tim Clark výslovně zmínil 116 letadel, jejichž počet se bude postupně snižovat na 90 ve druhé polovině příští dekády.

Tempo náhrady budou diktovat dodávky Boeingů 777-9, které budou postupně přebírat od A380 provoz na nejvíce vytížených linkách. Tim Clark uvedl: “Tak to bude dokud nepřesvědčím Airbus obnovit výrobu A380“.  Že se Tim Clark opakovaně snažil přesvědčit Airbus vyvinout A380neo je dostatečně známo. Airbus však takový plán nemá a již demontoval linky finální montáže, kterých využívá řada A320neo. Tim Clark je bezesporu jednou z největších osobností civilního letectví a člověk s velkým vlivem. Přesto restart výroby A380 patří do kategorie sci-fi.

A380 podle prezidenta společnosti Sira Tima Clarka udělaly z Emirates to, čím jsou nyní. A i nadále zůstávají základní zákaznickou propozicí společnosti. Emirates objednaly celkem 123 exemplářů.

Emirates mají s Lufthansa Technik dohodu o základní a těžké údržbě v Manile. Těžkou údržbou se budou od příštího roku zabývat rovněž čínské Gameco (Guangzhou Aircraft Maintenance Engineering Company Limited) a Haeco (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited). Další dílčí dohody týkající se oprav a údržby podvozků byly uzavřeny se společnostmi Safran a Collins Aerospace, oprav brzd a pomocné pohonné jednotky s Honeywell a Pratt & Whitney.

Spolu se zajištěním vysoké provozuschopnosti jdou i masivní investice do modernizace interiéru letadel, které uspokojí rostoucí potřeby leteckých cestujících. Součástí retrofitu je zavádění Premium Economy (viz foto 2), což je produkt, kterému se u Emirates velmi dobře daří. Řada cestujících není ochotna platit „zbytečný“ luxus obchodní třídy, ale nechce letět ve třídě turistické. Kabinu s Premium Economy dostane celkem 65 letadel A380. Premium Economy u letadel A380 má kapacitu 65 cestujících, a kromě jiného nabízí 40“ rozteč sedaček proti běžné 32“ ve třídě ekonomické.  

Některá starší „superjumba“ společnost již kanibalizovala na náhradní díly.

A380 zůstávají vlajkovým letounem flotily Emirates, která zahrnuje 116 letadel Airbus A380 a 134 letadel Boeing 777-300ER pro přepravu cestujících. Jedná se o počty letadel v aktivním provozu. 

Dubai Air Show v poločase

Jak se dalo předpokládat, výstavě tradičně dominují širokotrupá letadla. Ta po třech dnech výstavy tvoří okolo poloviny všech objednávek (a závazků).  Zaměření na širokotrupý segment není náhodné. Odráží typické potřeby velkých a bohatých středně – východních aerolinií, které pro zajištění konektivity svých zemí potřebují rozsáhlé flotily velkokapacitních letadel.

Detailní přehled objednávek a závazků je uveden zde.

Na konci třetího dne výstavy se uvádí 277 pevných objednávek a 111 opcí, tj. dohromady až 388 objednávek. Z nich až 180 jsou na širokotrupá letadla.

Stejně jako letos v Paříži, také Dubaj (alespoň prozatím) potvrzuje velmi omezenou poptávku z Evropy a Ameriky. Zatímco Paříži vládla Indie, Dubaji celkem přirozeně vládnou aerolinky Středního východu a Afriky.

Zajímavé video ukazující letadla na statické ukázce z ptačí perspektivy je zde.

Součástí výstavy jsou každodenní letecké ukázky. Sestřih těch zajímavějších připravilo Dubai Air Show zde.

(Foto: Dubai Airshow, Turning left for less, Emirates).

 


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace