Dne 12. září publikoval evropský regulátor EASA direktivu týkající se Airbusu A321 P2F. Jedná se o nákladní verzi A321 vzniklou konverzí z letadel pro přepravu cestujících. Direktiva vznikla v podstatě jako vedlejší produkt certifikace Airbusu A321XLR.
Během certifikací A321XLR regulátor provedl zkoušky a výpočty týkající se pevnostních a únavových charakteristik částí konstrukce letadla, a to zejména v oblasti středové části trupu, spojující křídla s trupem (center wing box - CWB).
Tyto kalkulace ukázaly zvýšené namáhání v některých specifických částech konstrukce, kde jsou křídla připevněna k trupu. Vysoké namáhání v tomto kritickém místě konstrukce může vést ke vzniku únavových prasklin, jejichž případný rozvoj může ohrozit integritu konstrukce.
Direktiva nařizovala inspekci této části trupu a výměnu komponent v případě nalezení defektů.
Airbus a Elbe Flugzeugwerke, které se zabývají konverzí P2F, vyjádřily pochybnosti o správnosti kalkulace a odůvodněnosti inspekcí. Následující vyhodnocení skutečně prokázalo, že výpočet EASA byl chybný.
Regulátor EASA kalkulaci upravil a direktivu zrušil.
Konverzemi letadel A320/321 P2F se zabývá společný podnik Airbusu, ST Engineering a Elbe Flugzeugwerke GmbH. A321 P2F s užitečným zatížením 27 tun a možností umístit na hlavní palubě až 14 kontejnerů je považován za jeden z nejefektivnějších nákladních letadel ve své kategorii. Projekt A320/321 P2F byl zahájen v roce 2015. Letadla A321 P2F jsou nejbližší náhradou za Boeingy 757F.
(Foto: Airbus, EFW, Aerospace Testing International, Mentour Pilot, Airframer, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém