Lufthansa ušetřila zrušením bezplatného občerstvení na krátkých linkách. Výše úspor překvapí

  • 09.08.2023 12:44

Lufthansa ukončila v roce 2021 podávání bezplatného občerstvení v ekonomické třídě na krátkých linkách. Bezplatné občerstvení nahrazuje prodej občerstvení za příplatek „buy on board“. Pro cestující zůstává zdarma jen voda a čokoláda. Za kávu, čaj či sendviče si cestující pětihvězdičkového dopravce připlatí.

Lufthansa od zavedení tohoto systému neustále zdůrazňuje, že cílem nebylo ušetřit, ale nabídnout cestujícím, kteří o to mají zájem kvalitnější občerstvení. Tentokrát však už nikoliv bezplatně. V rámci dnes neodmyslitelného odkazu na „záchranu planety“ dopravce uvádí, že tím brání plýtvání. Že se ve skutečnosti jedná o úspory je každému jasné.

Otázkou je, kolik tímto opatřením Lufthansa ušetří. Takový byl jeden z dotazů vznesených během valné hromady akcionářů.

Lufthansa opatřením ušetřila 0,47 eur na cestujícího na krátkých tratích. Původně podávané občerstvení vyšlo v průměru na 0,8 eur, nyní nabízená voda a čokoláda vychází na 0,33 eur. Server frankfurtflyer.de odhaduje, že dopravce tímto ušetří ročně asi 14 milionů eur.

Podíl cestujících ekonomické třídy, kteří si připlatí za občerstvení se podle odhadu serveru pohybuje v nízkých jednociferných číslech. Lufthansa tvrdí, že „buy on board“ vydělá ročně 4,9 milionů eur. Neuvádí však s tím spojené náklady. Problém je, že při relativně nízkém zájmu je obtížné odhadnout množství občerstvení na palubě. Lufthansa proto nabízí po přistání odprodej zbylých jídel za jednotnou cenu 3,50 eur. Celá manipulace s občerstvením s sebou pochopitelně nese náklady.

Opatření Lufthansy narazilo na výraznou negativní odezvu cestujících a společnost se postarala o negativní publicitu. Na komerční frontě tím prémiový dopravce přiblížil dále svou nabídku nízkonákladovým dopravcům. Zatímco služba (dále) degradovala, ceny letenek se k nízkonákladovým nepřiblížily a ani nemohly. Nákladová základna Lufthansy je jinde než Ryanairu nebo Wizz Airu.

Otázkou zůstává, zda jsou úspory dostatečné, aby převážily reputační ztráty a další snížení diferenciace nabídky proti agresivní nízkonákladové konkurenci. Zatímco víme, kolik Lufthansa opatřením ušetřila, nikdo neví, kolik tímto ztratila.

Počty přepravených cestujících však jasně dokládají, že tradiční dopravci na krátkých a středních linkách proti nízkonákladovkám dramaticky prohrávají. Nejde tu samozřejmě o jídlo na palubě. Nikdo se nebude rozhodovat mezi Lufthansou a Ryanairem na základě sendviče za 47 centů.

Skutečným problémem je nedostatek diferenciace tradičních provozovatelů, kteří postupně degradovali své služby na prodej komodit. Na trzích s komoditou, jak známo, rozhoduje cena. Jak dokazuje vývoj počtu přepravených cestujících, na krátkých a středních tratích tradiční dopravci nabízí cestujícím malou hodnotu za peníze. Proto ztrácí tržní podíl ve prospěch nízkonákladových dopravců, přičemž ztráty budou akcelerovat.

(Foto: frankfurtflyer.de) 


Fotografie k článku



Komentáře



Patrik Dvořák - nepřihlášený host (...103.10...)
11.08.2023 08:47
Lufthansa dávno není pětihvězdičková …

Zase jedno trapné prohlášení o záchraně planety. Dnes kvalita služeb Lufthansy klesá na úroveň lowcostů. Jeden příklad za všechny o kvalitě služeb - nepotřebuji v letadle vypít několik láhví vína, ale na letu Boston Frankfurt ve třídě Economy Premium dostanete JEDNU decíitrovou skleničku vína. To je ubohost ….

poljaq (...117.130...)
10.08.2023 12:07

Jsem letěl LH teď v červnu do USA a servis i tam velká tragédie... Jako druhé jídlo byly 2 plátky toustového chleba s kyselou zeleninou mezi tím... Hnus velebnosti ;-)

Jiri - nepřihlášený host (...114.5...)
10.08.2023 11:31

Lufthansou lítám nejradši, top společnost

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
10.08.2023 09:47
AF KLM

před cca 10 lety jsem po delší době letět s Iberií z Vídně do Madridu (3hod) a škokovalo mne, že iberijská pohostinnost na tak dlouhém letu nenabídla ANI vodu. Člověk následně přivykne hololetům a to více mne potěšilo občerstvení na letech do Paříže, nebo s KLM do Amsterdamu a dále. Ano, musím přiznat, že kvůli dobrému pocitu na palubě jsem si nyní připlatil za letenku s nimi a neletím lowcostem. Je dobré, že LH zachovala vodu, která má zdravotní rozměr. Ale marketingová prohlášení a maniulativní nepravdy, které uvádíte - že omezení servisu je prakticky pro naše dobro, považuji za velmi nízké a samo o sobě degradují důvěru v takovou společnost. Přímočarost by byla lepší.

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
10.08.2023 08:50

Ne, že bych měl Lufthansu rád - ale krátký let z bodu A do bodu B po Evropě s nima poletí někdo, kdo potřebuje někam z nejbližšího letiště, kde je jejich nabídka. A třeba z Frankfurtu a Mnichova té nízkonákladové konkurence moc nemají. Sami navíc jednu vlastní - EuroWings. A ti co letí odněkud, aby přestoupili na jejich dálkový let nemají moc možností, než to stejně akceptovat. Takže já v tom nějakej problém nevidím.

MichalC (...160.34...)
09.08.2023 18:41

Jen: a trochu konkretneji by to neslo?

Jen - nepřihlášený host (...127.34...)
09.08.2023 12:55

Ta "názorová" část planes moc nejde. Spíš vůbec. Je to taková snaha o názor, ale je to jen takové okopávání kotníku, a ještě o ničem.

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace