V květnu předseda představenstva Turkish Airlines Ahmed Bolat oznámil, že v červnu dopravce podepíše kontrakt na více než 600 letadel. Půjde o největší jednotlivou zakázku v historii civilního letectví. Během 10 let by v rámci kontraktu mělo být dodáno okolo 400 jednouličkových a 200 širokotrupých letadel.
Na jednání valné hromady organizace IATA, která se uskutečnila ve dnech 4. až 6. června v Istanbulu, Ahmed Bolat zmínil, že objednávka se finalizuje a oznámení se opozdí asi o dva měsíce. Zároveň nastínil, co by objednávka mohla zahrnovat:
Vzhledem k tomu, že skupina Turkish Airlines využívá smíšenou flotilu, zdá se pravděpodobné, že v objednávce se uplatní všechny výše uvedené typy.
Server planespotters.net uvádí stávající složení flotily Turkish Airlines:
Předseda představenstva Turkish Airlines uvedl, že v posledních 10 letech rostl letecký park společnosti impozantním tempem 12 % ročně. Během další dekády má být tempo růstu 7,6 % s tím, že v roce 2030 bude mít společnost 813 letadel. To znamená, že flotila společnosti se proti dnešku takřka zdvojnásobí. Stejně tak se zdvojnásobí počet přepravených cestujících.
Kromě rekordní objednávky se předseda Turkish Airlines mohl na domácí půdě pochlubit vynikajícími hospodářskými výsledky a podělit o ambiciózní vizi společnosti do roku 2033. Během následujících deseti lety se mají Turkish stát druhým největším provozovatelem mezinárodních linek na světě. V roce 2033 oslaví společnost 100 let od svého založení.
Letos společnost oslavila 90. výročí od svého založení. Devlet Hava Yolları dnes známá jako Turkish Airlines (Türk Hava Yolları) byla založena 20. května 1933. Dnes jsou Turkish Airlines z hlediska provozu největším evropským klasickým provozovatelem a třetím největším evropským dopravcem vůbec (po Ryanairu a easyJetu).
Na rozdíl od většiny (klasických) konkurentů aerolinka mimořádně úspěšně prošla obdobím pandemie. V roce 2021, tj. ještě v době, kdy bylo cestování mimořádně omezeno různými epidemickými opatřeními, hospodařily Turkish Airlines se ziskem 959 milionů dolarů, a to proti ztrátě 836 milionů dolarů v roce 2020. Profitabilní byl i rok 2022 se ziskem 2,7 miliardy dolarů. Za první čtvrtletí 2023 firma ohlásila zisk 233 milionů dolarů. Jde o rekordní výsledek v historii společnosti.
V roce 2023 byla značka Turkish Airlines osmá nejvíce rozpoznávaná mezi světovými leteckými společnostmi (viz graf). Za rok se posunula o 23 míst.
Turkish Airlines těží rovněž z výhodné geografické polohy Turecka, která společnosti umožňuje obsluhovat celou Evropu, řadu destinací na Středním východě a ve střední Asii jednouličkovými letouny, což je nákladově velmi efektivní.
Strategie do roku 2033 předpokládá, že na mezinárodních linkách se TK stanou druhým největším dopravcem na světě se 171 miliony přepravených cestujících za rok. Některé cíle společnosti ukazuje propagační video zde nebo zde.
Impozantní je růst společnosti. V roce 2003 společnost přepravila pouhých 10 milionů cestujících a provozovala 65 letadel. V roce 2033 bude provozovat 813 letadel. Během dekády 2023–2033 se park společnosti takřka zdvojnásobí.
Pokud čtenáře napadne srovnání s Emirates, pak v letech 2005 až 2019 vyrostly TK o 569 %, zatímco Emirates o 384 %.
Na rozdíl od Emirátů je Turecko zejména koncovou destinací pro cestující. V roce 2022 turecká letiště odbavila 182 milionů cestujících, z čehož pouze 386 tisíc využilo tureckých letišť k tranzitu. Proti tomu např. letiště Dubai International Airport (DXB) odbavilo 66 milionů cestujících, z nichž 42 % tranzitovalo.
Turecko vloni podle údajů Ministerstva kultury a turistiky navštívilo 51,3 milionu návštěvníků, z čehož 44,5 milionu byli cizinci a 6,8 milionu Turci žijící v zahraničí. V roce 2019 navštívilo Turecko 51,7 milionu turistů.
Turecko má rozsáhlý trh vnitrostátní letecké dopravy, který domácí letecké společnosti obsluhují s atraktivní ziskovou marží. Řada nákladových položek je totiž v Turecku nižších než u evropské konkurence. Poptávka je trvale vysoká, navíc živená přílivem turistů.
Turistika v letošním roce dále akceleruje a je dobře diverzifikovaná. V dubnu 2023 Turecko navštívilo 3,3 milionu turistů, což je meziroční nárůst o 29 %. První místo zaujímají turisté z Německa (462 tisíc), Ruska (380 tisíc), Británie (279 tisíc), Bulharska (274 tisíc) a Íránu (151 tisíc).
Společnosti se daří dosahovat výborných výsledků i přes složitou makroekonomickou situaci Turecka. Má zdravé podnikání s rozhodující částí výnosů v dolarech či eurech. Rovněž úvěry jsou v tvrdé měně, což společnost izoluje od změn směnného kurzu turecké liry. Ratingová společnost Fitch Ratings zlepšila rating TK z B na B+, neboť hospodářské výsledky Turkish Airlines jsou lepší než očekávané.
Krátké video připomínající cestu Turkish Airlines do dnešních dní je zde. (Foto: Anadolu, TK, planes.cz)
Míním tím tranzit mezinárodní, že se tam bude přesedat na vnitrostátní dopravu, je jasné.
Je docela dobře možné, že těch tranzitujících bude málo, protože případní tranzituchtiví cestující nejspíš poletí spojem, který Istanbul přeletí ve FL 410, ale že by opravdu tranzitovala pouhá dvě promile cestujících, to se mi nezdá.
Můžu se zeptat odkud máte ten bullshit o 382 000 tranzitních cestujících ze 182m. To je nesmysl zcela jasný.
nesirte kraviny
Tenhle článek stojí za uložení do paměti a za pár let se podíváme, jestli některá z těch letadel nešla do nakonec (od začátku) do Ruska. Co myslíte?
opravdu v roce 2022 pres turecko tranzitivalo jen 386 tisic lidi? to je nejaka blbost, vzdyt istanbul je vylozene tranzitni hub.
ach planes, kam kracis? ctete to vubec po sobe?
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2023 planes.cz | Redakční systém
Turkish airlines jsou aerolinka, ktera je na mezinarodnim tranzitu postavena.
to cislo mezinarodniho tranzitu je dramaticky vyssi.
jen pro predstavu - v roce 2012 melo letiste praha ruzyne cca 10 milionu cestujicich. pocet tranzitnich cestujicich cinil 9%, takze jich bylo cca milion.
zbytek si vazeny ctenar domysli