Šéf Ryanairu kritizuje Evropskou komisi. Komentoval převzetí ITA Airways

  • 02.06.2023 13:00

Šéf Ryanairu Michael O’Leary je přesvědčen, že řada vítězství, které Ryanair dosáhl v žalobách proti udělení státní pomoci by měla evropského regulátora přimět ke změně přístupu k regulaci letecké dopravy.

Během května vyhrál Ryanair u Evropského tribunálu žaloby proti udělení státní pomoci Lufthanse a SAS. Za nezákonnou byla soudem shledána rovněž pomoc ve výši 130 milionů eur udělená italským leteckým společnostem.   

O’Leary je přesvědčen, že udělení pomoci v době pandemie mělo být podmíněno reformou konkurenčního prostředí s cílem posílit konkurenci spíše než pomoci vlakovému dopravci. Udělení státní pomoci např. Lufthanse a KLM mohlo a mělo být podle O’Learyho podmíněno předáním části slotů těchto dopravců na jejich bázích konkurenčním dopravcům, nikoliv nezbytně Ryanairu. Tím by se posílila konkurence a korigovalo pokřivení trhu vzniklé udělením státní pomoci vybraným dopravcům. 

„Je mnoho věcí, které evropská komisařka pro konkurenci Margrethe Vestager mohla udělat, ale místo toho jen “razítkovala” žádosti o státní pomoc”, uvedl. Ryanair přitom předložil Komisi své  návrhy, avšak bezvýsledně.

Podobně kriticky se vyjádřil k převzetí ITA Airways Lufthansou. Místo, aby se ITA Airways pomohlo tím, že Lufthansa se zaváže zvýšit provoz ITA Airways např. o 50 % během následujících pěti let si Lufthansa zejména zajistila větší podíl na lince mezi Římem/Milánem a Frankfurtem. Spojení společnsotí by mělo být podmíněno předáním části slotů ITA Airways na letištích Milán a Řím konkurenci, kde ITA Airways mají dominantní postavení. 

Šéf Lufthansy Carsten Spohr věří, že Evropská komise schválí převzetí ITA Airways ještě během letošního roku, přičemž se odvolává na malý tržní podíl ITA Airways. Argument je to demagogický, neboť přehlíží ty oblasti trhu, kde má ITA Airways dominantní postavení. Tedy například Řím a Milán. Ostatně Lufthansa si jistě nekoupila ITA Airways proto, že má nízký podíl na trhu, ale protože zaujímá významnou tržní pozici na důležitém trhu.

Pokud jde o Itálii, Ryanair má na italském trhu 40 %. Dopravce výrazně posílil svůj podíl na italském trhu během pandemie a využil ústupu Alitalie. Zatímco Alitalia redukovala svůj letecký park ze 120 letadel na 55, Ryanair přidal 35 letadel a dalších 20 tento rok. V Itálii posílily také Wizz Air a easyJet.

Přes zmíněné výhrady k transakci označil převzetí ITA Airways Lufthansou za správný krok, neboť konsolidace evropského trhu je nezbytností. Ocenil, že kdokoliv bude řídit ITA Airways lépe než italský stát, který během posledních 75 let demonstroval totální nekompetentnost v řízení vlajkového dopravce.

(Foto: Bloomberg)


Fotografie k článku



Komentáře



Jen - nepřihlášený host (...14.232...)
02.06.2023 20:48

V římě má ITA airways dominantní postavení? Když nebudu brát v úvahu CIA, kde dominuje Ryanair, tak na FCO má z příštích 487 odletů :

* ITA 146 odletů (čili něco málo přes třetinu)
* FR 75 odletů

zbytek pak má všehochut všelijakých aerolinek, přes wizzair k lufthanse , easyjetu a hromadě dalších.

Takže - ono to spíš vypadá, že ta demagogie je tady na Planes, než u šéfa Lufthansy.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace