Ryanair podepsal rekordní objednávku na až 300 letadel Boeing 737 MAX 10

  • 11.05.2023 17:00

Dne 9. května oznámily společnosti Boeing Co a Ryanair Holdings plc podpis kontraktu na až 300 letadel Boeing 737 MAX 10, o kterém jsme v pondělí psali. Bylo objednáno 150 exemplářů s opcí na dalších 150. Objednávka je vzhledem ke svému rozsahu podmíněna souhlasem valné hromady skupiny Ryanair, která se uskuteční 14. září 2023.

Pokud se objednávka realizuje v plném rozsahu, tj. včetně opcí, bude její objem 40 miliard dolarů. Jde o největší nákup letadel v historii Ryanairu a zároveň největší jednotlivou objednávku irské společnosti ze Spojených států.

Ryanair bude využívat letadla 737 MAX 10 v konfiguraci pro 228 cestujících, což je o 21 % více než u typu 737NG, které dnes tvoří páteř flotily skupiny. Letadla budou dodána v letech 2027 až 2033. Ryanair plánuje použít 50 % MAXů 10 jako náhradu za Boeingy 737NG.

Poslední letadla 737-8200 z objednávky 210 exemplářů převezme Ryanair v hospodářském roce 2025. Mezera 2 let mezi převzetím posledního letadla -8200 a příchodem prvního MAX 10 v hospodářském roce 2027 umožní Ryanairu pokrýt z rozhodující části investice do nových letadel z vlastních prostředků.

Ryanair předpokládá do roku 2034 přepravit až 300 milionů cestujících ročně, což je nárůst o 80 % proti stávajícímu stavu. V hospodářském roce končícím březnem 2023 přepravil Ryanair 168 milionů cestujících a je tak zdaleka největší evropskou společností. V hospodářském roce 2026 plánuje Ryanair přepravit 225 milionů cestujících.

Generální ředitel skupiny Ryanair Michael O’Leary mimo jiné zdůraznil, že tato nová a větší letadla pomohou dále snížit jednotkové provozní náklady, což se promítne do nižších cen letenek pro cestující.

Boeing zahájil program 737 MAX 10 dne 19. června 2017 s cílem konkurovat Airbusu A321neo a částečně zaplnit mezeru vzniklou po letadlech 757. Koncem března evidoval Boeing na verzi MAX 10 361 pevných objednávek. První let prototypu N27751 se uskutečnil 18. června 2021 z letiště v Rentonu. Ilustrativní porovnání letadel MAX 10 .vs Airbus A321neo najdete v této tabulce.

Proti nejrozšířenější verzi MAX 9 je MAX 10 o 1,64 m delší, má o 4 palce širší evakuační východy, aby vyhověl podmínkám na opuštění letadla, upravené klapky, které rozšíří rozsah přistání s klapkami 40°, upravené křídlo a další úpravy související zejména s prodloužením trupu (viz video). Maximální vzletová hmotnost je zvýšena o 1200 kg. Letadlo je poháněno výlučně motory CFM International Leap 1B.

Letadlo by podle předpokladů mělo získat certifikaci v létě 2023.

Po zveřejnění informace akcie Ryanairu stouply o 2,2 % a Boeingu o 2,34 %. (Foto: Reuters, USA Today)   


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace