Aero otestuje ve vzduchu první plně elektrický letoun L-39 Silent

  • 01.04.2023 08:30

Planes.cz přináší pro Vás úplné znění tiskové zprávy od AERO Vodochody AEROSPACE a.s.:

Vodochody, 1. Apríl 2023 – Společnost Aero Vodochody se připojuje k současnému trendu letecké elektrifikace a připravuje vlastní bezemisní letoun s označením L-39 Silent. Tento zelený stroj z Vodochod s přezdívkou „Mlčák“ bude primárně sloužit k výcviku pilotů stíhacích letounů 12. generace. První zálet prototypu koncepčního demonstrátoru se uskuteční v sobotu 1. dubna 2023 odpoledne.

Konstrukce experimentálního letounu L-39 Silent vychází z předchozích generací L-39 Albatros a L-39NG. Letoun měří na délku 11,99 metru a má rozpětí křídel 9,99 metru. Mlčák je osazen motorovou jednotkou SilenticX tvořenou soustavou speciálních elektromotorů, které pohánějí malé turbíny o souhrnném výkonu 899 kW. Letoun má maximální rychlost 999 km/h, dolet 1499 kilometrů a zvládne vystoupat do výšky až 14 023 metrů.

První zálet letounu L-39 Silent otestuje několik předem stanovených a nasimulovaných parametrů. Technici a konstruktéři z Aero budou vyhodnocovat data a údaje například z pojíždění letounu, z provedení velmi prudkého startu nebo z vystoupání do výšky nad 7 000 metrů. První let bezemisního letounu z vodochodských dílen by měl trvat 20 minut a 23 sekund.

Velká pozornost bude přikládána také situaci, kdy dojde letounu proud v bateriích. Následně se letoun přepne do autorotačního plug-in hybridního režimu motorů, které umí rekuperačně vyrábět energii při klesání k zemi. Poté by mělo dojít k částečnému nabití a možnosti letět v dalším horizontálním nebo lehce stoupavém letu.

Dvousedadlový L-39 Silent je vybavený malým kávovarem na oblíbené espreso pilotů, které je součástí chladícího oběhu elektromotorů a tolik potřebnou zástrčkou pro nabíjení mobilů. Kokpit nabídne také moderní letecký infotainment systém včetně palubního sound systému s osmi reproduktory a subwooferem. Některé z nich mají vyústění směrem vně letounu, aby mohly simulovat skutečný motorový pohon nebo reprodukovat hudbu na leteckých dnech.

V databázi simulace zvuků motorů najdeme nahrávky od prvorepublikového Aero-1 přes L-29 Delfín až po psychedelicky tiše zlověstný zvuk skutečného UFO. Velmi oblíbená je skladba The Flight of the Bumble-Bee v provedení Středočeského symfonického orchestru. Také nahrávky výbuchu bomb pro simulaci útoku na pozemní armádní jednotky mají určitě své opodstatnění.

V souvislosti s vývojem samotného letounu se rozvíjí i další přidružené systémy a odvětví, bez kterých se provoz elektrického letadla neobejde. Jedním z nich jsou například potřebné, velmi rychlé letištní nabíječky umístěné na stojánkách. Svou roli by také mohl sehrát speciální solární potah povrchu letounu o vysokém napětí, který je také ve vývoji, případně schopnost dobíjet letadlo z jiného letounu za letu nebo létající platformy s možností krátkého přistání.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

 

Facebook: @aerovodochody

Twitter: @AERO_Vodochody

LinkedIn: @Aero-vodochody-aerospace-a.s.

 

(Foto: AERO Vodochody AEROSPACE)


Fotografie k článku



Komentáře



Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
01.04.2023 20:50

Bude to mít nabíjecí port kompatibilní s e-auty? Aby se nouzově dalo přistát někde na parkovišti většího supermarketu a natankovat.
Udivuje mě, že tam nedoplnili a tažený flexibilní panel. Pokud nebude zrovna v bojovém módu, tak za sebou může vypustit velkoplošný solár.

RomanK (...243.108...)
01.04.2023 11:42
Chvilku

Chvilku jsem to bral vážně.

s543 - nepřihlášený host (...22.66...)
01.04.2023 11:07

APRÍL

Olsei - nepřihlášený host (...54.25...)
01.04.2023 09:30

Hahaha

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace