Americké ministerstvo dopravy a Kongres vyšetřují kolaps Southwest Airlines

  • 02.01.2023 17:00

Extrémní zimní bouře, která se minulý týden přehnala přes Spojené státy, si vynutila rušení tisíců letů. Zdaleka nejvíce a zároveň po nejdelší dobu byly postiženy lety Southwest Airlines, které fakticky zkolabovaly. Americká média mluví o skandálu.

Bouří byla nejvíce postižena letiště Denver, Chicago, Las Vegas, Baltimore a Dallas.

Společnost Southwest Airlines ústy generálního ředitele Roberta Jordana vysvětlila rušení letů špatným počasím. Generální ředitel však zároveň přiznal, že interní systémy a procesy společnosti vyžadují „určité množství skutečné práce, aby fungovaly dobře“. Toto vyjádření se však zdá být eufemismem. Slíbil, že vše se vrátí k normálu do 30. prosince. Jordan byl jmenován generálním ředitelem Southwest Airlines v únoru 2022. 

V pondělí 26. prosince a v úterý 27. prosince zrušily Southwest okolo 3000 letů, což je přes 70 %. Zatímco ve středu se již většina amerických společnosti vracela svým provozem k normálu, Southwest zrušily 2500 letů a ve čtvrtek 2300 letů. Ještě 29. prosince zrušily Southwest 58 % svých letů. Ostatní letecké společnosti přitom v tyto dny již provozovaly prakticky celý letový řád bez problémů.  

Pro porovnání, Spirit Airlines a Alaska Airlines rušily v nejkritičtějších dnech okolo 10 % svých letů, ještě menší procento rušených letů zaznamenaly American, Delta, United a JetBlue.

Rozsah rušení letů Southwest byl natolik masivní a natolik se lišil od výkonu ostatních aerolinek, že ministerstvo dopravy přistoupilo k vyšetřování společnosti a skutečných důvodů kolapsu. Úřady jsou znepokojeny, že výpadek jediné letecké společnosti může mít tak zásadní dopad na fungování celého systému letecké dopravy.

Ministr dopravy Pete Buttigieg, který Southwest kritizoval již v minulosti, slíbil celou věc vyšetřit, a to včetně toho, zda Southwest splnily své povinnosti vůči cestujícím, kteří zůstali uvězněni na letištích.

„Chápeme, že není možné řídit počasí, ale v tomto případě to překročilo čáru mezi tím, co je způsobeno počasím a tím, co je přímou zodpovědností společnosti“, prohlásil pro NBC Nighty News.

S tím souhlasí prezidentka odborů Transport Workers Union Lyn Montgomery reprezentující palubní personál Southwest. Prohlásila, že vedení společnosti bylo odbory opakovaně varováno, že systémy společnosti pro plánování letů nejsou dost dobré. „Stalo se, co muselo přijít. Jde o katastrofickou událost“, uvedla.  

Kromě ministerstva dopravy (DoT) bude případ vyšetřovat i americký Kongres. Dva senátoři za demokratickou stranu kromě toho navrhují, aby aerolinka zvýšila kompenzace pro cestující postižené kolapsem aerolinky. Argumentují, že společnost se připravovala k výplatě dividendy ve výši 428 milionů dolarů, takže peníze na adekvátní kompenzace zcela jistě má.

Kvůli kolapsu Southwest se desetitisíce cestujících dostaly během svátků do velmi složité situace. Někteří cestující strávili na letištích až čtyři dny. Jiní si, aby se dostali do svých destinací, pořídili letenky jiných společností, a to často s více přestupy a za astronomické ceny. Vzhledem k napjaté situaci vzrostla cena letenek na některých linkách více než desetinásobně.

Ministr dopravy proto vyzval ostatní letecké společnosti ceny, aby ceny zastropovaly, aby se raketový růst cen zabrzdil a cestující se mohli vrátit domů. Výzva tohoto typu je v tržním prostředí letecké dopravy v USA jistě něco bezprecedentního.

Zajištění alternativní dopravy nebylo nijak snadné. Call centra Southwest i dalších společností byla přetížena, volající čekali na operátora až několik hodin. Řada cestujících letenky vzdala a pronajala si auta. (Foto: Bloomberg, BBC, RPN Now, World Airlines News, NST, Seeking Alpha)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Jen - nepřihlášený host (...24.139...)
03.01.2023 13:51

a proto píšu, že je to takové "poručíme větru dešti" po americku.

Kolapsem sítě na vánoce se zabývá kongres, protože se na tom dají narvat vody u voličů, kteří většinou ani nepoznaj letadlo od auta ("jeee, podivejte, jak jsme jim vytmavili, že jste nestihli cestu k rodičům")

no, a to, že to přiznává i generální ředitel je pak už jen ukázka damage control. ono pořád totiž líp vypadá, když si posypete hlavu, než když budete urputně tvrdit, že všechno bylo v pořádku. průměrný volič nepochopí rozdíl mezi "hub" a "něčím jiným". nejspíš ani ty slova v životě neslyšel, takže to nemá ani smysl vysvětlovat.

MichalC (...80.115...)
03.01.2023 13:06

Jen: dekuji za Vase vycerpavajici vysvetleni. Pak ovsem nevim, proc se kolapsem aerolinky zabyva Kongres USA, ministerstvo dopravy. Selhani priznava i generalni reditel.

Zrejme to nepochopili stejne jako ja.

Jen - nepřihlášený host (...24.139...)
03.01.2023 09:53

MichalC: předpokládám, že jste schopen rozlišit mezi jednotlivými modely sítě, kterou provozuje southwest v porovnání s ostatními aerolinkami, se kterými je porovnáván?

klasické aerolinky (se kterými je tady soutwest srovnáván) v převážné (až naprosté) většině aplikuje "hub" systém, kdy letadlo letí z letiště A do bodu B a pak zase zpátky (a přesuny mezi huby (stylem EWR - neco - ORD např. jsou podstatně méně časté), tak se problém v jedné části sítě či na jednom hubu do zbytku sítě (postavené na dalších hubech) nepřenese v dramatické míře)

oproti tomu southwest má svou sít mnohem více distribuovanou, a letadla fyzicky nejsou tak silně vázána ke svemu hubu a courají po spojených státech mnohem výrazněji - příklad jednoho náhodně vybraného letadla z 1.1: FLL - MDW - DAL - COS - DAL - LAS - PDX) takže problém v jedné části sítě se přenáší do zbytku sítě s mnohem větším dopadem

věřím, že nyní již pochopíte.

MichalC (...63.98...)
03.01.2023 08:57

Jen: pokud vetsina ostatnich spole4nsoti rusila jednotky procent letu a Southwest 70% letu, tak to asi svadet na pocasi nelze. Pokud lide travi o svatcich 4 dny na letisti, tak to je urcite neakceptovatelne.


Jen - nepřihlášený host (...14.232...)
02.01.2023 21:50

toto mi prijde jako takove … porucime vetru desti.

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace