Letadla ruských provozovatelů postupně opouštějí „Bermudský trojúhelník“

  • 15.12.2022 17:00

K 1. prosinci byl z bermudského registru odstraněn již 201. letoun západních leasingových společností provozovaný ruskými leteckými společnostmi. U těchto letadel je tak vyřešen problém dvojí registrace a mohou létat do zahraničí bez rizika, že budou zadržena nebo zabrána leasingovou společností. „Očištění“ dalších letadel z bermudského registru pokračuje. V polovině roku byla ze sankcí osvobozena letadla ve finančním leasingu. Spolu se 150 letouny SuperJet, které byly vždy v ruském rejstříku, a dalšími letadly může asi polovina celkové flotily ruských leteckých společností létat do zahraničí.

Většina letadel západních leasingových společností byla tradičně registrována na Bermudách nebo v Irsku. Poté, co Bermudy i Irsko v březnu v rámci sankcí proti Rusku pozastavily způsobilost těchto letadel, převedlo Rusko tato letadla do registru (RA). Takový postup odporuje Chicagské úmluvě, která změnu registrace bez souhlasu vlastníka nedovoluje. Rusku tato dvojí registrace umožnila letadla dále provozovat. Paralelně s tím ruské úřady pokračují v jednání se západními úřady a vlastníky letadel o jejich „očištění“. Podle Chicagské úmluvy za letovou způsobilost odpovídá země registrace, což vytváří složitou právní situaci i pro úřady země registrace.

Neméně složitá je situace leasingových společností, které se marně domáhají kompenzací od pojišťoven. Řada leasingových společností pojišťovny žaluje o náhradu škod, ale výsledek soudních pří je velmi nejistý. Pojišťovny vycházejí z toho, že zadržení letadel není součástí pojistných rizik.

Rusko nabízí, že letadla vykoupí, což ale naráží na západní sankce, které prodej letadel a náhradních dílů do Ruska zakazují. Tržní hodnota letadel zadržených v Rusku byla před uvalením sankcí asi 10 až 12 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že letadla v březnu přišla o letovou způsobilost, jejich aktuální tržní hodnota proto dramaticky poklesla.

Pokud by čistě teoreticky Rusko letadla vrátilo leasingovým společnostem, způsobilo by to šok trhu pronájmu a prodeje letadel. Tato cesta je tedy také nežádoucí.

Ruské ministerstvo uvádí, že k počátku prosince je v Rusku z 1289 komerčních letadel 1238 v ruském registru, a to buď výlučně, nebo s dvojí registrací.

Ruské úřady nepotřebují vyřešit Bermudský trojúhelník beze zbytku, neboť některá letadla budou v mezidobí kanibalizována, a na jejich registraci jim proto nezáleží.

Ke 13. březnu byl v bermudském registru veden 721 letoun provozovaný ruskými subjekty. Nyní se počet těchto letadel snížil „debermudizací“ na 520. V irském registru bylo k 13. březnu a stále zůstává 36 letadel provozovaných ruskými provozovateli. Podle ministerstva žádná jednání s Irskem týkající se „očištění“ letounů s irskou registrací nyní neprobíhají. Podle serveru Flightradar24 obsluhují tyto letouny vnitrostátní linky. (Foto: X-aero.ru, vipservice.ru, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Bizon - nepřihlášený host (...182.144...)
16.12.2022 11:01

Další chytrolín z Osstravy!!! :-)

Martinique_ (...5.69...)
15.12.2022 23:29

"Pokud by čistě teoreticky Rusko letadla vrátilo leasingovým společnostem, způsobilo by to šok trhu pronájmu a prodeje letadel."

Ne to by vážně nezpůsobilo :-) Pro žádné z těch letadel, které russáci během zimy a jara ukradli a nepodařilo se je vysvobodit hned, už není kdekoli mimo Rusko trh. Není renomovaný dopravce, který by do flotily zařadil letadlo, které bylo třičtvrtě roku udržováno bez jakéhokoli dohledu a které může být jakkoli v nepořádku. Jediné, co by to způsobilo je, že se znova přehltila "parkovací" letiště po celém světě (u nás např. Ostrava)

Petr Šimáček (...142.239...)
15.12.2022 18:36

Tvrdé dopady protiruských sankcí :)

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace