V pátek proběhlo další jednání londýnského soudu ve věci žaloby Qatar Airways, týkající se defektu povrchu letadel A350. Ve hře jsou náhrady v celkové výši přibližující se dvěma miliardám dolarů.
Qatar Airways uzemnily kvůli defektům povrchu již 28 letadel A350 z flotily 53 Airbusů A350 (19x A350-1000 a 34x -900). Katarský regulátor a Qatar Airways považují defekt za ztrátu způsobilosti k provozu. Airbus připouští, že se jedná o defekt laku, odmítá však, že by se jednalo o ztrátu způsobilosti. Toto stanovisko podporuje také evropský regulátor EASA.
Qatar Airways požadují za uzemnění letadel kompenzaci ve výši takřka 1,5 miliardy dolarů. Qatar v pátek obvinil Airbus, že ovlivňoval inspektory EASA, což dokládá interními emaily Airbusu.
Airbus požaduje odškodné za nepřevzatá letadla ve výši 220 milionů dolarů a dále vrácení kreditu 185 milionu dolarů, které v rámci kontraktu a proti závazku Qatar Airways převzít letadla vložil Airbus do tří rozvojových fondů katarského letectví. Tyto prostředky byly v mezidobí utraceny. Airbus tak celkově požaduje 405 milionů dolarů.
Za porušení kontraktu zrušil Airbus Qataru objednávku na 50 letadel A321neo a zbývajících 19 exemplářů A350-1000.
Namísto A321neo objednaly v červenci Qatar Airways na Farnborough Air Show letadla Boeing 737 MAX. Právníci Airbusu nyní žádají soud o přístup ke kontraktu na tato letadla. Boeing v pátek argumentoval důvěrností kontraktu s tím, že „zveřejnění cenových informací v kontraktu je …dynamit“.
Kromě kontraktu na MAXy požadoval Airbus také zpřístupnění emailů šéfa Qataru Al Bakera. Airbus je přesvědčen, že letadla odstavená v důsledku pandemie byla účelově označena za nezpůsobilá provozu.
Obě strany si navzájem vyměnily tisíce stran různých dokumentů. Soud projednává při v zrychleném řízení a předpokládá vynesení výroku v polovině příštího roku. Samozřejmě pokud v mezidobí strany nedospějí k mimosoudnímu řešení. To se však nezdá pravděpodobné. (Foto: Reuters, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém